Jag har en sjukt gnällig 3,5åring, och blir otroligt provocerad av den där tonen i rösten....
Jag har dock senaste tiden börjat säga med normal och lugn röst säga att jag inte hör/förstår vad hen säger när den där gnälliga rösten kommer fram (vilket ju faktiskt är till ...70% sant, det är svårt att fatta vad som sägs med den där gnälliga, jobbiga rösten) och det tycks ha börjat fungera! Lite ialllafall...
Exempel:
Barnet, (gnälligt): - Jag vill inte ha den jackan gnällgnäll muääää....!
Jag (med lugn, trevlig röst): -Jag hörde inte vad du sa?
Barnet, (ännu gnälligare): - Jag vill inte ha den jackan gnällgnäll muääää....!!!
Jag (med lugn, trevlig röst): -Jag hörde inte vad du sa? Prata med vanlig röst istället så att jag förstår och kan hjälpa dig?
Barnet, (supergnälligt): - Gnällgnällmuää... jackan gnällgnäll muääää....!!!
Jag (med lugn, trevlig röst): -Nej, jag förstår inte.
Jag börjar göra nåt annat (typ ta på mig min jacka). Efter en liten stund:
Barnet, (med nästan normal röst!): - ; Mamma, jag vill inte ha den här jackan, jag tycker att den är för trång.
Jag (övertrevlig): - Jaha, var det DET du ville säga! Självklart kan vi byta jacka/Tråkigt att höra men vi har ingen annan jacka du kan byta till.
Haha, vad överpedagogiskt det låter när jag skriver ut det såhär, och jag kan ju säga att detta INTE tillämpas varje gång det gnälls, eftersom det är typ hela tiden... Men jag har märkt att tiden det tar från början av exemplet tills vi har en normal konversation igen har minskat drastiskt på ganska kort tid, och senaste tiden har det ofta räckt med att jag frågar en gång innan den normala rösten kommer fram.
Kanske nåt att försöka med?