• sussie89

Bilstol utan överdrag

Min dotter o jag umgås med en kompis väldigt mkt, men jag har tyvärr ingen bil hemma på dagarna där våran bilbarnstol sitter i, så man blir ganska låst..

Men min kompis mamma hade kvar stolen från hennes yngsta son ( 8år år gammal) men det är bara det att det inte finns något överdrag till stolen kvar, så det finns bara de där vita frigoliten (heter det så) aja, ni förstår.
    Så jag undrar om man kan köpa bara ett löst överdrag eller om man skulle kunna sätta dit en filt under bara och klippa ur för bälsena?!
    Någon som har tips på hur man kan göra, min dotter är 15 månader, så det är alltså den andra stolen upp till 25 kg som dom har..
    Vi hade tänkt koppla in denna stol till kompisens bil så man kan ta sig iväg till typ strand o affäerer o sånt.. man blir så himla låst o inte ha bil hemma.
    dte är en britax

Hoppas att det finns någon som har bra tips hur man kan göra !!??

Kram

• Svar på tråden Bilstol utan överdrag
  • blommanigbg

Ni kan väl ta ett mjukt tyg och klistra på. Och göra hål för remmarna..

• sussie89

ja visst ! varför inte..
    Men kan det räcka med en vanlig fleecepläd ?! eller det kanske blir på tog för varmt..

Men säkerheten har inget med överdraget o göra egentligen ?! e väl mest för att det ska vara skönt kanske ?

• blå fisk
    sussie89 skrev 2009-04-29 19:52:31 följande:
    ja visst ! varför inte..Men kan det räcka med en vanlig fleecepläd ?! eller det kanske blir på tog för varmt..Men säkerheten har inget med överdraget o göra egentligen ?! e väl mest för att det ska vara skönt kanske ?
    Tillverkarna av bilstolar säger att man ska använda ett överdrag som är avsett för stolen och inte vad som helst. Men frågan är ju varför och om det verkligen har med säkerheten att göra eller att de vill sälja nya överdrag. Men det kan ju tänkas att det finns ett överdrag att köpa som passar stolen.
  • blommanigbg

Tyget har inget med säkerheten att göra. Det kan man ju ta bort och tvätta. Men titta på att stolen och remmarna och dess fästen ser ok ut. Jag skulle tagit en mjuk bebisfilt och klippt sönder. Då kan man ju få ett fint mönster med..

• pmariettee

Överdrag till bilstolar är sydda i flamsäket tyg..så jag skulle nog inte sätta på vad som helst. Och om stolen är 8år gammal så skulle jag nog fundera en gång till innan jag använde den..

• Allimac 2004

Kopierat från NTFs sida

Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.

♥ Lilla My & Harry Boy ♥
  • sussie89

tack för era svar !!
    Stolen är inte 8 år gammal eftersom de använde den första babystolen, så den är kanske använd i ca 3-4år använd av enbart ett barn
    Ja har oxå funderat på de där med flamsäkert... Men det bäste är nog att ringa och fråga eller åka till affär så de kan kolla igenom stolen ordentligt!

Och självklart sätter jag ju min dotter i säkerhet före bilbarnstolen om den nu avrekomenderas.. tur att det finns bra bussföbindelser i stan oxå.. Men kan va skönt o ta bilen en sväng..

• Joico

Man får inte sy ett eget eller använda något annat överdrag än stolens eget. Detta p.g.a att överdragen på bilbarnstolarna är godkända enligt vissa krav bl.a flamsäkerhet.

Är det inte bara att ta ur stolen ur er bil?

• Finesse

Jag blir lite rädd när jag läser vad vissa skriver här

Man får absolut INTE hitta på några egna lösningar när det gäller bilbarnstolar! Usch tänk om många gör det.. skulle ju tippa på det när man läser det här.. men köp ett nytt överdrag och kolla så stolen är hel..

sen undrar jag samma sak.. om det är så viktigt att åka bil varför inte ta ut stolen från er bil och sätta i kompisens bil?

• cloudberry79

Så här säger britax själva:

Vänd dig till din Britax återförsäljare om du vill byta klädsel på din bilbarnstol. Det är
    viktigt att klädseln alltid är en originalklädsel från Britax på grund av flamsäkerhet samt
    krav i ECE R44 rev. 03 och ECE R44 rev. 04.

Sy eller tillverka aldrig själv en klädsel till en bilbarnstol. Ta först reda på om det är
    värt att köpa en ny klädsel till en stol du planerar att köpa begagnad.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Kina79

Jag hade inte tagit den stolen om du inte vet exakt hur gammal den är, hur den förvarats under alla år och om den är tappad eller krockad.

Jag hade lagt pengarna på en ny stol som du kan ha i kompisens bil. När det är erbjudanden kan man få en bra stol för mellan 1500 och 2000 kr.

För mig är det helt klart värt de pengarna om jag vet att mitt barn sitter säkert.

• logg81

Det ska väl finnas en märkning någonstans på stolen hur gammal den är?
    Min stol är helt hopplös att reda ut vilket år den är gjord så jag frågade kompisen när de tog ut den ur butik och den räcker ett par år till.

Jag skulle inte klä stolen i något annat tyg än flamsäkert. Det går ruskigt snabbt om en bil börjar brinna. Då kan det ju vara bra att ha skaffat sig så lång tid på sig som möjligt för att hinna få ut alla som är i bilen.
    Nu har jag lappat min stol på ett ställe men den lilla lagningen påverkar inte säkerheten nämnvärt....

Det går säkert att få tag i flamsäkert tyg om du vill göra ett eget överdrag...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • sussie89

Nu har allt med stolen löst sig!!
    Dom hittade överdraget till den =) det var en jätte fin stol oxå, så nu är det ju typ bara o tuta o köra.. Har kollat igenom hela stolen, inte en repa eller något! Skäns skönt !!

Någon föreslog att vi skulle ta ur vår stol, men min sambo har den till jobbet varje dag ( 5 mil bort) och han kör även vår tjej till dagis när han åker iväg, så därför tar vi inte ut den..

• Joico

Bra att dom hittade tyget då!

Måste bara fråga, för jag får inte ihop det det är väl bara att ni isf tar ur stolen kvällen innan? och vadå kör tjejen till dagis, hon skulle ju isf vara med dig sa du ju? :p

sussie89 skrev 2009-05-01 20:17:36 följande:
    Nu har allt med stolen löst sig!!Dom hittade överdraget till den =) det var en jätte fin stol oxå, så nu är det ju typ bara o tuta o köra.. Har kollat igenom hela stolen, inte en repa eller något! Skäns skönt !!Någon föreslog att vi skulle ta ur vår stol, men min sambo har den till jobbet varje dag ( 5 mil bort) och han kör även vår tjej till dagis när han åker iväg, så därför tar vi inte ut den..
  • sussie89
    Joico skrev 2009-05-01 20:48:49 följande:
    Bra att dom hittade tyget då!Måste bara fråga, för jag får inte ihop det det är väl bara att ni isf tar ur stolen kvällen innan? och vadå kör tjejen till dagis, hon skulle ju isf vara med dig sa du ju? :p
    Hon är på dagis mellan 8-11 på dagarna, och min sambo åker då med henne kl 8 när ha åker till jpbbet, sen får jag gå och hämta henne. tar ca 25 minuter gå..
    Men det var mest om vi kände för att hitta på något på eftermiddagen´, som det har blivit nu på sistone, men kan inte göra något.. !
  • Joico

Då förstår jag skönt att era eftermiddagar har löst sig nu då

sussie89 skrev 2009-05-02 09:18:22 följande:
    Hon är på dagis mellan 8-11 på dagarna, och min sambo åker då med henne kl 8 när ha åker till jpbbet, sen får jag gå och hämta henne. tar ca 25 minuter gå.. Men det var mest om vi kände för att hitta på något på eftermiddagen´, som det har blivit nu på sistone, men kan inte göra något.. !
Svar på tråden Bilstol utan överdrag