• chokladkaffe

Barn i sol?

Nu när det är soligt ute. Hur gör ni som har spädbarn med solen? Spädbarn ska tydligen inte vistas alls i sol, innebär detta att det är okej att vara ute om man klär barnet i heltäckande kläder och solhatt? Tänker ljusa kläder. Eller innebär det faktiskt att man får sitta inne med sitt barn?

Jag tänkte nog innan jag läste det här att jag klär sonen i vita långärmat och långbenat och har en mössa på honom men nu tvekar jag. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Barn i sol?
  • LindaSundberg

Nej man behöver ej sitta inne och häcka :) Men om ni sitter ute så håll er i skuggan med täckande kläder och solhatt. Är det i vagnen så investera i ett parasoll.

• hallon2

Heltäckande kläder och vara ute mycket, fast helst i skuggan :)

• chokladkaffe
    LindaSundberg skrev 2009-04-29 22:07:06 följande:
    Nej man behöver ej sitta inne och häcka :)
    Hehe...skönt att höra :) Vi har ingen vagn så nåt parasoll är väl inte aktuellt men i sjal är han ju skyddad ändå. Sen kan man ju sätta sig i skugga när man sitter ner ute...
  • chokladkaffe

Jag är rätt ny på fl men imponerad! Två minuter och jag känner mig lugn inför sommaren...hur klarade våra föräldrar sig utan internet när de hade barn ;)

Tack för era svar, imorgon blir det utedag i kläder och skugga ;)

• LindaSundberg

Fl är bra att ha för det mesta :) Ha en bra dag i det fina vädret :)

• trötter22

man kan väl inte klä en bebis med kläder en solig dag då svättas den ju. vår dotter hade bara blöja nästan hela sommaren. man behöver ju inte ha vagnen så solen gassar rakt på bebisen. skulle solen ligga fel så kan man hänga en filt över sufletten

• LindaSundberg

Jag antog att hon pratade om nu, alltså nu är det april. Och sommaren pratade hon nog också om. Inomhus låg lillen i bara blöja eller helt naken förra sommaren, men gick vi ut hade han antingen heltäckande tunna kläder eller shorts och tshirt i vagnen med parasoll till så det blev skugga, och han var världens varmaste bebis kan jag lova, men hade aldrig haft honom näck ute i bara blöja. Dessutom ger du världens dummaste råd nu som är rent livsfarligt för de små och jag hoppas ingen gör det du skrev! Man ska INTE ha någonting över suffletten, det blir som en bastu därinne, luften cirkulerar inte runt och det kan gå illa!!!!!!!!!!!!!!

trötter22 skrev 2009-04-29 22:20:29 följande:
    man kan väl inte klä en bebis med kläder en solig dag då svättas den ju. vår dotter hade bara blöja nästan hela sommaren. man behöver ju inte ha vagnen så solen gassar rakt på bebisen. skulle solen ligga fel så kan man hänga en filt över sufletten
  • näradig
    chokladkaffe skrev 2009-04-29 22:08:28 följande:
    Hehe...skönt att höra :) Vi har ingen vagn så nåt parasoll är väl inte aktuellt men i sjal är han ju skyddad ändå. Sen kan man ju sätta sig i skugga när man sitter ner ute...
    om ni har en sjal med hög solskyddsfaktor so behövs inte kläder för den sakens skull. då kan du ha lillen naken när det är så varmt. (om du har ben+armar innanför. när barnet blir större och vill se sig omkring så fungerar ett paraply bra som "skugga" eller så kan man "snurra" och vända sig så man hela tiden har solen i ryggen. Det blev mycket backande promenader första sommaren
  • trötter22
    LindaSundberg skrev 2009-04-29 22:24:32 följande:
    Jag antog att hon pratade om nu, alltså nu är det april. Och sommaren pratade hon nog också om. Inomhus låg lillen i bara blöja eller helt naken förra sommaren, men gick vi ut hade han antingen heltäckande tunna kläder eller shorts och tshirt i vagnen med parasoll till så det blev skugga, och han var världens varmaste bebis kan jag lova, men hade aldrig haft honom näck ute i bara blöja. Dessutom ger du världens dummaste råd nu som är rent livsfarligt för de små och jag hoppas ingen gör det du skrev! Man ska INTE ha någonting över suffletten, det blir som en bastu därinne, luften cirkulerar inte runt och det kan gå illa!!!!!!!!!!!!!!
    ja nu menar jag ju inte att du ska täcka hela o stänga in bebisen. man kan lägga just där solen ligger på, kanske över halva eller så det är öpper på sidorna. ser tusentals som har så både sommar som vinter så jag vet inte hur du tror jag menar
  • norgesessan

Jag hade en tunn filt för sufletten, det var ju öppet under, blev aldrig för varmt där inne...
    Igår bar jag i sjal, det gick överraskande bra, hon hade långärmad body, tunna byxor och strumpor, sen en haklapp...jag stängde för när det var sol, luft kommer ju in vid mina armar. Jag kände efter ofta, när jag stod länge i solen blev let lite varmare på hennes rygg, rumpan var kall..Då ställde jag mig bara lite i skuggan..Trodde sjalet skulle värma mycket mer..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • chokladkaffe
    norgesessan skrev 2009-05-02 08:33:38 följande:
    ..Trodde sjalet skulle värma mycket mer..
    Vår sjal är svart trikå...kanske det blir bättre med en vit?

Köpte långärmat och långbent i vitt samt en solhatt som jag testat. Funkar bra, solhatten går att vinkla så han inte får sol i ansiktet när han sitter i sjal. Ändå är jag rätt nojjig, bränna sig som barn är tydligen riktigt dåligt ur cancersynpunkt.
  • norgesessan

Har precis fått en vävd, mörkblå och ljusblå, premiärtestade den igår. Har en mörkblå elastisk sen innan.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • cajane

Hej! Om jag var du så skulle jag nog fundera över att införskaffa en vagn. Det finns även superbilliga äldre begagnade som är helt okej. Jag skulle nog inte gå med en liten bebis i bärsjal för mycket i solen även om man har kläder. Är det en mulen dag är det säkert okej. Men om det regnar verkar det också lite krångligt med endast bärsjal. Solen går också igenom kläder, särskilt vita kläder. Jag tror man brukar säga att vita kläder är som solskyddsfaktor 7. Det är inte särskilt hög solskyddsfaktor så barnet får nog en hel del solbestrålning då. Det som står i barnböcker och rekommendationer är att barnen ska ha heltäckande kläder, strumpor och solhatt samt vara i skugga och ej i direkt solljus. Självklart måste man ju kunna vara i solen kortare stunder när man ska ta sig någonstans. Vi hade även en filt då om vi skulle en bit i solsken med endast bärsele. Men det blir rätt varmt också för barnet i tex juli att sitta i sjal nära kroppen så en vagn är bättre då. Jag köpte en mörk vagn just för att öka på solskyddet eftersom vitt är det minst solskyddande. En solhatt med rejält brätte och gärna fodrad och i en färg ger nog bäst solskyddd för huvudet. När vi hade vårt barn i bärsele de första 8 månaderna gick vi oftast ut senare på eftermiddagen om det var stark sol och satte oss i skugga. Solen är som starkast kl 11-15 särskilt på våren. Men självklart måste man kunna vara ute en del. Och som sagt en vagn med parasoll och ev solfilt över suffletens öppning är att föredra tror jag. När solen står i vagnen när man går kan man hänga för filten eller vända vagnen. Även gällande vagnen så rekommenderas inte att den står i solljus för det blir väldigt varmt. Men man måste ju kunna gå. Men vid t ex fika skulle jag absolut ställa vagnen i skuggan.

Självklart ska man vara ute med barn även när det är fint väder men jag tror i allafall att man ska vara försiktig och hålla sig i skuggan så mycket man kan. Ser många föräldrar som sitter med riktigt små direkt i solen och fikar. Det verkar inte bra tycker jag om man går på rekommendationerna. Lite krångligt är det med solen men man vänjer sig... oj vad jag skrev. Lycka till!

• näradig
    cajane skrev 2009-05-02 12:54:18 följande:
    Hej! Om jag var du så skulle jag nog fundera över att införskaffa en vagn. Det finns även superbilliga äldre begagnade som är helt okej. Jag skulle nog inte gå med en liten bebis i bärsjal för mycket i solen även om man har kläder. Är det en mulen dag är det säkert okej. Men om det regnar verkar det också lite krångligt med endast bärsjal. Solen går också igenom kläder, särskilt vita kläder. Jag tror man brukar säga att vita kläder är som solskyddsfaktor 7. Det är inte särskilt hög solskyddsfaktor så barnet får nog en hel del solbestrålning då. Det som står i barnböcker och rekommendationer är att barnen ska ha heltäckande kläder, strumpor och solhatt samt vara i skugga och ej i direkt solljus. Självklart måste man ju kunna vara i solen kortare stunder när man ska ta sig någonstans. Vi hade även en filt då om vi skulle en bit i solsken med endast bärsele. Men det blir rätt varmt också för barnet i tex juli att sitta i sjal nära kroppen så en vagn är bättre då. Jag köpte en mörk vagn just för att öka på solskyddet eftersom vitt är det minst solskyddande. En solhatt med rejält brätte och gärna fodrad och i en färg ger nog bäst solskyddd för huvudet. När vi hade vårt barn i bärsele de första 8 månaderna gick vi oftast ut senare på eftermiddagen om det var stark sol och satte oss i skugga. Solen är som starkast kl 11-15 särskilt på våren. Men självklart måste man kunna vara ute en del. Och som sagt en vagn med parasoll och ev solfilt över suffletens öppning är att föredra tror jag. När solen står i vagnen när man går kan man hänga för filten eller vända vagnen. Även gällande vagnen så rekommenderas inte att den står i solljus för det blir väldigt varmt. Men man måste ju kunna gå. Men vid t ex fika skulle jag absolut ställa vagnen i skuggan. Självklart ska man vara ute med barn även när det är fint väder men jag tror i allafall att man ska vara försiktig och hålla sig i skuggan så mycket man kan. Ser många föräldrar som sitter med riktigt små direkt i solen och fikar. Det verkar inte bra tycker jag om man går på rekommendationerna. Lite krångligt är det med solen men man vänjer sig... oj vad jag skrev. Lycka till!
    det går utmärkt att bära barn även i hetaste solhettan. både pga värmen och solstrålarna

det finns även sjalar med hög solskyddsfaktor. Oroar man sig som du så kan ju barnet ha en solskyddsdräkt på sig också.

men fråga de som bär i sjal så tror jag inte du får något annat svar.
Svar på tråden Barn i sol?