• Flutterby

HUr räknar jag ut milersättningen till deklarationen?

Vet att man bara får skriva in den summan om det överstiger 8000kr, men hur räknar jag?

• Svar på tråden HUr räknar jag ut milersättningen till deklarationen?
  • Ametrin

Du räknar hur långt du kört, multiplicerar antal km med 18,50 kr och skriver hela beloppet i ruta 1 i deklarationen, skattemyndigheterna drar sen själva av 8000 kr.

• Kjell2
    Flutterby skrev 2009-04-30 09:05:51 följande:
    Vet att man bara får skriva in den summan om det överstiger 8000kr, men hur räknar jag?
    Om du spara två timmar varje dag genom att köra bil jämfört med andra färdemedel kan du dra av 18,50 kr per körd mil. T ex 5 mil till jobbet, 10 mil på er dag, kört 200 dagar ger 2000 mil. Du kan dra av 37 000 kr. Skriv in hela summa i rätt ruta, har glömt exakt vilken.

/Kjell
  • Flutterby

Så om jag kört 70km 2 ggr per arbetsdag, räknar jag då 140km gånger antal dagar?

• Ametrin

Nej, nu blev det lite fel, 18,50 kr per mil ska det vara förstås..

• Schohoo
    Ametrin skrev 2009-04-30 09:09:09 följande:
    Du räknar hur långt du kört, multiplicerar antal km med 18,50 kr och skriver hela beloppet i ruta 1 i deklarationen, skattemyndigheterna drar sen själva av 8000 kr.
    En fråga, man tar inte antalet mil gånger 18,50 kr?
    18,50 kr per kilometer låter ju supermycket!
  • kaksmulan

Flutterby: du har kört 14*18.50*antalet dagar

Du ska också skriva in jämna antal kronor så skippa 50-öringarna.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Kjell2
    Flutterby skrev 2009-04-30 09:12:09 följande:
    Så om jag kört 70km 2 ggr per arbetsdag, räknar jag då 140km gånger antal dagar?
    Ja - men bara för dagar du kört. Sen måste du spara 2 timmar per dag genom att köra bil jämfört med t ex tåg eller buss.

Om du t ex samåker med en kollega och bara kör varannan dag, och kollegan kör varannan, får du bara dra av för de dagar du kör.

/Kjell
  • HNA

Det räknas bara resor till och från jobbet, inte det du reser på jobbet. men om vi förutsätter att du reser till och från jobbet  varje dag. så först är det bäst att ta antal veckor. ett är det är 52 veckor, jag har 5 veckors semester, 52v-5v= 47v. har varit sjuk i 2v, 47-2=45v, sen räknar jag antal dagar: 45v x 5 arbetsdagar/vecka= 225 dagar. Jag åker 5 mil/dag. 225dagar x 5mil=1125 mil/år. då blir det 1125mil x 18.5kr= 20812.50kr. i deklarationen skriver du in hela summan. skatteverket minskar summan själv. men om du vill veta direkt hur mycket får  du tillbaka i milersättningen så: 20812.50 - 8000= 12812.50kr x 33% =4228.12kr. så här räknar jag alltid min milersättning plus att jag räknar bort röda dagar då jag får fram antal dagar i min uträkning.

• bambigirl

HNA: Fast räknar man så blir det fel. Det finns ju en massa röda dagar på ett år som man bör dra bort. Även de dagar då man varit sjuk eller haft vab...

• HNA
    bambigirl skrev 2009-04-30 09:56:26 följande:
    HNA: Fast räknar man så blir det fel. Det finns ju en massa röda dagar på ett år som man bör dra bort. Även de dagar då man varit sjuk eller haft vab...
    kanske det, men jag utgår alltid från 52 veckor och som sagt räknar bort sjuka och röda dagar.
  • Flutterby

Enligt uträkningen borde jag då få tillbaka ca 11000! Ska åka in med pappret idag så att de får det i handen, vill inte ta några risker med posten! Dessutom har jag redan deklarerat via telefon, hade helt glömt milersättningen! Tur att jag blev påmind.

• kaksmulan

Det jag gjorde för att få fram antalet dagar som jag jobbat är att jag gått in på mitt "pass-konto" som jag har på jobbet och kollat hur många dagar jag varit hemma och vabbat. Sen kollar jag hur många dagar jag skulle ha jobbat totalt om jag jobbat alla dagar och sen dragit bort sjukdagar, vab-dagar och så alla 31 dagarna som jag hade semester. Kvar blev 225 dagar!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
Svar på tråden HUr räknar jag ut milersättningen till deklarationen?