HUr räknar jag ut milersättningen till deklarationen?
Vet att man bara får skriva in den summan om det överstiger 8000kr, men hur räknar jag?
Vet att man bara får skriva in den summan om det överstiger 8000kr, men hur räknar jag?
Du räknar hur långt du kört, multiplicerar antal km med 18,50 kr och skriver hela beloppet i ruta 1 i deklarationen, skattemyndigheterna drar sen själva av 8000 kr.
Så om jag kört 70km 2 ggr per arbetsdag, räknar jag då 140km gånger antal dagar?
Fast det är 18,50 kr per mil, inte per km.
Nej, nu blev det lite fel, 18,50 kr per mil ska det vara förstås..
Flutterby: du har kört 14*18.50*antalet dagar
Du ska också skriva in jämna antal kronor så skippa 50-öringarna.
Japp... jag fick precis mitt svar!
Hur noga ska man vara då? Ska man räkna bort sjukdagar etc?
Det räknas bara resor till och från jobbet, inte det du reser på jobbet. men om vi förutsätter att du reser till och från jobbet varje dag. så först är det bäst att ta antal veckor. ett är det är 52 veckor, jag har 5 veckors semester, 52v-5v= 47v. har varit sjuk i 2v, 47-2=45v, sen räknar jag antal dagar: 45v x 5 arbetsdagar/vecka= 225 dagar. Jag åker 5 mil/dag. 225dagar x 5mil=1125 mil/år. då blir det 1125mil x 18.5kr= 20812.50kr. i deklarationen skriver du in hela summan. skatteverket minskar summan själv. men om du vill veta direkt hur mycket får du tillbaka i milersättningen så: 20812.50 - 8000= 12812.50kr x 33% =4228.12kr. så här räknar jag alltid min milersättning plus att jag räknar bort röda dagar då jag får fram antal dagar i min uträkning.
HNA: Fast räknar man så blir det fel. Det finns ju en massa röda dagar på ett år som man bör dra bort. Även de dagar då man varit sjuk eller haft vab...
HNA: Visst är det bra när folk läser hela inlägget man skrivit???
Tack för er hjälp!
Enligt uträkningen borde jag då få tillbaka ca 11000! Ska åka in med pappret idag så att de får det i handen, vill inte ta några risker med posten!
Dessutom har jag redan deklarerat via telefon, hade helt glömt milersättningen!
Tur att jag blev påmind.
Det jag gjorde för att få fram antalet dagar som jag jobbat är att jag gått in på mitt "pass-konto" som jag har på jobbet och kollat hur många dagar jag varit hemma och vabbat. Sen kollar jag hur många dagar jag skulle ha jobbat totalt om jag jobbat alla dagar och sen dragit bort sjukdagar, vab-dagar och så alla 31 dagarna som jag hade semester. Kvar blev 225 dagar!