• Mamali

Magkatarr - hur håller ni den stången?

Jag:

...röker inte
    ...småäter "mild mat"
    ...äter maxdos medicin (Losec)
    ...dricker aldrig kolsyrad dricka på fastande mage
    ...dricker aldrig kaffe

Men ändå lider jag som 17 av denna diffusa men ack så envisa åkomma. Har ni några husmors- eller husfarstips hur man gör för att bli bättre?

Kan tilläggas att jag snusar och stressar, i väntan på att jag slutar med det så kanske det finns nåt annat jag inte tänkt på?

• Svar på tråden Magkatarr - hur håller ni den stången?
  • Åke Vilse

Fibrer!

Se till att magen alltid har något att jobba med. Ha med dig knäckebröd att små äta på.

• Mamali

Jag trodde att man skulle hålla sig till skonkost, och att det egentligen är bättre med vitt bröd än fibrer?

• Josephine

Jag har börjat få ont av Coca Cola! Är det vanligt när man lider av magkatarr? Mjölk vet jag att magen reagerar på ibland.

• Björkeli

Stress o snus är ju inte bra... Men det vet du nog redan.

Det enda som hjälper på min är strikt diet. Bara nyttig o bra mat, hela tiden. Slarvar jag så...ja är den tillbaka.

Under semestern tog det 2dagar, sedan vart det kört.

Äter även efter tallriksmodellen, regelbundna måltider.
    Äter inga mediciner.

Hoppas det snart blir bättre för dig!

• Björkeli

O just det, mandel åt jag under min sista graviditet. Hjälpte ok för stunden.

• Molnet

Skrunt, nja vitt bröd är aldrig bra.

Själv har jag blivit av med mina magbesvär sedan jag började äta enligt tallriksmodellen (töntigt och klyschigt, jag vet).

Fibrer och lagom med kolhydrater samt minimalt med fett och socker är nog det bästa. Men stressar du, är det svårare att bli av med magkatarren. För mig tog det flera år innan den försvann helt.

Och nikotin är det allra sämsta för magen, särskilt snus *pekpinne*. Jag vet fler som blivit av med magproblemen sedan de slutat snusa.

• Mamali

Tack för svaren!

Jag brukade börja dagen med ett glas coca-cola på fastande mage men det var ju som att beställa magkatarr verkligen. Nu bestämmer jag: Ingen snus och ingen cola förrns efter frukost. Magkatarren försvann HELT under semestern och återkom efter en vecka på jobbet . Jag som trodde jag hade jobbsituationen under kontroll... .

Vad är det för typ av mat som du tycker funkar, Björkeli?

• Mamali

Jo, vitt bröd är faktiskt bra när man har vart magsjuk t ex, Molnsan .

Visst vet jag att snuset inte är bra men jag är väldigt noga att spotta ut det så snart det börjar rinna (uack, det där lät ofräscht, men det är faktiskt bara portionssnus). Utan snus klarar jag mig inte genom dagen om jag inte bara får ligga hemma och sova. Jag kan inte sluta nu, jag måste försöka hitta nåt annat sätt... .

• Björkeli

Skruntan: Det jag äter oftast är kycklingfilér, laxfilér o nötfärs, oftast i form av köttfärssås på lite kryddor o krossade tomater. Håller jag mig till detta som protein så brukar det går bra. Kyckling, fisk osv gör jag alltid i ungnen!

Sen även som Molnet skrev, en balans på protein, kolhydrater o fett.
    Anv olja vid matlagning, äter jag pasta blir det fiberpasta, bröd även det fiberrikt.
    Tänker ofta på hur mkt mjölkprodukter jag får i mig. Älskar mjölk o kunde dricka flera liter per dag men nu tar jag 1 glas till frukost o 1 glas till kvällsmaten. Resten av dagen består av mkt vatten.

Jag har haft problem sedan tonåren o jag mår som bäst när jag äter på detta vis. Sen kommer det ju såklart tillbaka igen, men perioderna av att må bra är mkt längre nu sedan jag tänker på kosten.

Sen har jag varit expert på att stressa! Både fysiskt o psykist, men det börjar ge sig det med...

• Mamali

Jag som trodde mjölk var bra mot magkatarr ?

Svar på tråden Magkatarr - hur håller ni den stången?