• Lapplandspärlan

Ang glansig ryamatta

Jag är heelt såld på en grön rya matta jag hittat i en butik

Matrialet är lite glansigt och "trådarna" är rätt tjocka. Verkligen super snygg!

Nu undrar jag om det är ngn som har en sån matta? Är lite rädd för att den är svår att hålla ren, dvs att den inte går att damsuga...
    Hade en billig skit matta en gång som det fastnade skräp i och inte gick att får bort
    har en liten fobi för lurviga mattor, att det ska börja krypa i den...huga

Mattan är rätt dyr så det känns lite trist att köpa den och sen inte vara nöjd.

Vi har barn oxå så jag VET att de kommer bli smuligt i den men håller tummarna att den är lätt att dammsuga...

• Svar på tråden Ang glansig ryamatta
  • Flyssel

Vi har en sådan typ av matta, fast brun/guld. Jag tycker det fungerar bra att dammsuga av den sådär till vardags, men för att få ut det som ligger i "botten" så är det till att skaka den.
    Jag märkte att det inte var någon hit att dammsuga med själva dammsugarröret, för även om man får upp mer skit då så blev trådarna luddiga och tappade glansen.

• Lapplandspärlan
    Flyssel skrev 2009-04-30 12:15:35 följande:
    Vi har en sådan typ av matta, fast brun/guld. Jag tycker det fungerar bra att dammsuga av den sådär till vardags, men för att få ut det som ligger i "botten" så är det till att skaka den. Jag märkte att det inte var någon hit att dammsuga med själva dammsugarröret, för även om man får upp mer skit då så blev trådarna luddiga och tappade glansen.
    okej! men det låter ju super bra
    är det svårt att få bort skräpet genom att skaka den? tänkte om det släpper bra lr om det fastnar och man får tjorva lite?
  • Flyssel
    Lapplandspärlan skrev 2009-04-30 12:26:26 följande:
    okej! men det låter ju super bra är det svårt att få bort skräpet genom att skaka den? tänkte om det släpper bra lr om det fastnar och man får tjorva lite?
    Det är rätt bra "släpplighet" i de där trådarna eftersom de är glansiga - helt annat än ruggiga gamla ryamattor av garn..
  • Lapplandspärlan
    Flyssel skrev 2009-04-30 12:29:06 följande:
    Det är rätt bra "släpplighet" i de där trådarna eftersom de är glansiga - helt annat än ruggiga gamla ryamattor av garn..
    Åh vad glad jag blir nu! Då blir det att införskaffa en sådan inom snar framtid, måste bara spara ihop en slant för dom är ju inte direkt billiga!
    Tusen tack..
  • sommar2001

Har en vit glansig matta neb både rjocka och smala trådar. Tycker att det fungerar bra att dammsuga men som sagt måste man ta ut och skaka den också.
    Har dock insett att även om det är väldigt snyggt så är det inte så smart att köpa av vit matta så den lätt blir skitig...

• Lapplandspärlan
    sommar2001 skrev 2009-05-01 09:22:00 följande:
    Har en vit glansig matta neb både rjocka och smala trådar. Tycker att det fungerar bra att dammsuga men som sagt måste man ta ut och skaka den också. Har dock insett att även om det är väldigt snyggt så är det inte så smart att köpa av vit matta så den lätt blir skitig...
    Jo har alltid velat ha en vit så jag köpte en billig rya på rusta en gång (hrmm knasigt jag vet ) o den gick aldrig att hålla ren, allt fastnade och jag fick kamma ut smutsen Sen var det ju en billig matta så jag väntade mig ju inte nån super kvalitet direkt..
    Så nu när jag hittade den här gröna blev jag helt såld! Dessutom har jag bytt accent färg i vardagsrummet till grönt så det skulle bli skit snyggt
  • sommar2001
    Lapplandspärlan skrev 2009-05-01 11:36:56 följande:
    Jo har alltid velat ha en vit så jag köpte en billig rya på rusta en gång (hrmm knasigt jag vet ) o den gick aldrig att hålla ren, allt fastnade och jag fick kamma ut smutsen Sen var det ju en billig matta så jag väntade mig ju inte nån super kvalitet direkt..Så nu när jag hittade den här gröna blev jag helt såld! Dessutom har jag bytt accent färg i vardagsrummet till grönt så det skulle bli skit snyggt
    Ser att jag skrivit som en kratta i mitt tidigare inlägg.

Har också grönt under sommartid och på vintern rött så då blev det bäst med en vit matta eftersom at vi har mörkt golv. Köpte våran matta på EM och de har samma matta i grönt och den är helt underbart supersnygg..
  • Lapplandspärlan

jo verkligen! går och suktar efter den varje gång jag går förbi butiken

Svar på tråden Ang glansig ryamatta