• Anonym (orolig)

vad innebär de att gå i Borgen för någon???

hej hej!
    min killes mor har fått ett erbjudande om en lägenhet men eftersom hon betalar till kronofogden så får hon inte stå för den själv tydligen. och då fråga on sin son om han kunde ställa sig i borgen för lägenheten för henne. och då undrar jag vad innebär de att ställa sig i borgen för en lägenhet??
    eftersom vi pratar att ta lån till hus och så. så tänkte jag att vi kanske får låna mindre eftersom han står som borgen för en lägenhet... hur ringer man för att kolla de här? är de till banken... kan man kolla något med soc. föräldrarna vill skiljas sedan något år och de är ingen bra miljö för barnen där när dom bor ihop men hon måste ju ha någonstans att bo och nu när hon fått ett lägenheteserbjudande så måste hon ha någon som går i borgen. hon har jobb inom vården och jobbat där i flera år..

blir min kille belastad ekonomiskt om han går i borgen för henne?
    och numera sköter hon sina räkningar..

• Svar på tråden vad innebär de att gå i Borgen för någon???
  • NadiaMi

Att man tar på sig att betala om den som man gått i borgen för inte betalar för sig - oavsett anledning.
    Om hans mamma inte skulle kunna betala hyran skulle de kunna kräva pengarna av honom.

Han blir alltså inte ekonomiskt belastad om hon sköter räkningarna som hon ska men riskerar att behöva betala om hon av någon anledning halkar efter med hyran.

• DCLXVI

Är det Proprieborgen, vilket är normalfallet om det gäller lån o dyl via bank så innebär det att han är "skyldig som för egen skuld" för hennes skuld. Banken har alltså rätt att kräva betalt av honom likväl som av mamman (självklart är det henne de tar av i första hand). Men klarar hon inte av att betala, får han träda in. I sin tur har han sen rätt att kräva av henne. Litar han på henne så är det väl ok, men det ÄR ett ekonomiskt ansvar man tar på sig.

Hur det påverkar hans möjligheter att ta egna lån vet jag inget om tyvärr.

-Skjut dig själv å skit i mig du!!
  • Anonym

Hej, min svärmor har gått i borgen för mig o min man då jag hade betalnings anmärkningar o inte kunde stå på kontraktet själv o min man då var 17.
    har pratat med dom nu, o vad jag har förstått så är det standard att när man skriver på som borgenär så gäller det kontraktet i 2 år sen görs det en utredning på oss för att se om vi kan stå på kontraktet själva, så jag bara väntar tills sommarn då vi nu kan stå på kontraktet.
    som borgernär är man bara betalningsansvarig om nu vi inte skulle betala hyran, som vi ha gjort^^
    jag vet inte riktigt om detta med lån o vara borgenär funkar men prata med dom på banken?? ställa lite allmäna frågor ang. detta. lycka till!

• Teeeeess

Jag är borgenär för min syster i hennes lägenhet. Hon och hennes sambo separerade och hon stod utan jobb, med betalningsanmärkningar. Hon fick tag i en lägenhet men behövde någon som borgenär och där hjälpte jag henne. Har varit det i ett år och om ett år enligt hyresvärden om hon sköter hyran tills dess så "försvinner min del" i kontraktet och hon står på lägenheten helt själv

Det innebär i alla fall att om inte hon betalar hyran, så åker jag på den. Därför ska man aldrig gå in i borgen för någon man inte litar på till 110%!

• Lilly mama

Ähum, lite OT men det kallas att man är borgensman om man går i borgen. Borgenären är i detta fall hyresvärden (eller den som man har ett krav på en person, t ex för hyra).

En petitess som även vi jurister säger fel på, men om någon är intresserad; )

• DCLXVI
    Teeeeess skrev 2009-04-30 12:00:41 följande:
    Jag är borgenär för min syster i hennes lägenhet. Hon och hennes sambo separerade och hon stod utan jobb, med betalningsanmärkningar. Hon fick tag i en lägenhet men behövde någon som borgenär och där hjälpte jag henne. Har varit det i ett år och om ett år enligt hyresvärden om hon sköter hyran tills dess så "försvinner min del" i kontraktet och hon står på lägenheten helt själv Det innebär i alla fall att om inte hon betalar hyran, så åker jag på den. Därför ska man aldrig gå in i borgen för någon man inte litar på till 110%!
    Fast man har ju alltid regressrätt, dvs rätt att i sin tur kräva pengar av gäldenären (den som har skulden).

Btw, borgenär är den som har fordringen bank t.ex. Den som går i borgen kallas borgensman. bara en liten info sådär...
  • DCLXVI
    Lilly mama skrev 2009-04-30 12:05:05 följande:
    Ähum, lite OT men det kallas att man är borgensman om man går i borgen. Borgenären är i detta fall hyresvärden (eller den som man har ett krav på en person, t ex för hyra). En petitess som även vi jurister säger fel på, men om någon är intresserad; )
    Du hann före...
  • Teeeeess
    DCLXVI skrev 2009-04-30 12:06:05 följande:
    Fast man har ju alltid regressrätt, dvs rätt att i sin tur kräva pengar av gäldenären (den som har skulden).Btw, borgenär är den som har fordringen bank t.ex. Den som går i borgen kallas borgensman. bara en liten info sådär...
    Haha okej, ska lägga det på minnet. Brukar inte lägga ner tid på rättsliga saker och sådär, vet i alla fall när jag skrev under pappert så skrev jag under på raden "Borgenärs underskrift" :P
  • Anonym (orolig)

okey. tack för era mycket snabba svar. ja blev lite rädd då mamman fråga honom för att de skulle belasta oss i så fall. vi vet att hon sköter sitt jobb hon har en typ icke fullt 100 % jobb men jobbar över och tar andras pass om de är någon som vill vara ledig eller så. så hon sköter sig verkligen. dess verre så skötte hon sig inte i sin ungdom och de straffar sig tydligen fortfarande. efter typ över 20 års tid. har inte velat rota i vad de är hon har gjort men. vad jag tycker så sköter hon sig bra på jobbet och får lön och så. tänkte bara att de inte blir problem när vi ska ta lån senare. ska säga till honom att han ska ringa till banken och kolla detta... så man inte står där sedan och inte får låna de vi har tänkt för att han står i borgen.

men hur gör man då? de finns väl folk som "hamnat snett" och måste ha en lägehet att bo i och har anmärkning hos kronofogden men inte har någon som kan gå i borgen??? blir dom utan boende då eller vad gör man då?????

Anonym skrev 2009-04-30 11:56:20 följande:
    Hej, min svärmor har gått i borgen för mig o min man då jag hade betalnings anmärkningar o inte kunde stå på kontraktet själv o min man då var 17.har pratat med dom nu, o vad jag har förstått så är det standard att när man skriver på som borgenär så gäller det kontraktet i 2 år sen görs det en utredning på oss för att se om vi kan stå på kontraktet själva, så jag bara väntar tills sommarn då vi nu kan stå på kontraktet.som borgernär är man bara betalningsansvarig om nu vi inte skulle betala hyran, som vi ha gjort^^jag vet inte riktigt om detta med lån o vara borgenär funkar men prata med dom på banken?? ställa lite allmäna frågor ang. detta. lycka till!
    vad hade hänt med dig och din kille om din svärmor inte hade gått i borgen????? hade ni blivit utan bostad då???
  • Teeeeess

Anonym (orolig) skrev 2009-04-30 12:09:22 följande:

de finns väl folk som "hamnat snett" och måste ha en lägehet att bo i och har anmärkning hos kronofogden men inte har någon som kan gå i borgen??? blir dom utan boende då eller vad gör man då?????
    Min syster gick till Socialen om hjälp för att få lägenhet när dem separerade. Det enda dem kunde erbjuda dem var hotell eller vandrarhem tills vidare. Dem sa åt henne att ringa alla hyresvärdar hon kommer över, lägga ut annonser o.sv. Och det gjorde hon! Soc lovade att hjälpa henne med hyra NÄR hon skrivit på hyreskontraktet. Efter det betalade dem hennes hyra varje månad, idag har hon fått jobb. Men då var det så.
  • Anonym (orolig)
    Teeeeess skrev 2009-04-30 12:00:41 följande:
    Jag är borgenär för min syster i hennes lägenhet. Hon och hennes sambo separerade och hon stod utan jobb, med betalningsanmärkningar. Hon fick tag i en lägenhet men behövde någon som borgenär och där hjälpte jag henne. Har varit det i ett år och om ett år enligt hyresvärden om hon sköter hyran tills dess så "försvinner min del" i kontraktet och hon står på lägenheten helt själv Det innebär i alla fall att om inte hon betalar hyran, så åker jag på den. Därför ska man aldrig gå in i borgen för någon man inte litar på till 110%!
    men om hon har fortfarande skuld hos kronogden efter två år försvinner den skyldigheten endå? eller har man två år på sig att bevisa att man kan betala sin hyra??? och sedan är borgningsmannen eller vad de nu heter avskriven från de kontraktet då eller?????

tack för alla era svar;)
  • Anonym

Ett tips bara. Om ni väljer att vara borgensman för din svärmor så be henne göra en automatisk överföring av hyran till ert konto och att ni därefter betalar till hyresvärden. Detta för att ni skall upptäcka direkt om svärmor av någon anledning skulle strunta i att betala.

• Teeeeess

Anonym (orolig) skrev 2009-04-30 12:13:48 följande:

men om hon har fortfarande skuld hos kronogden efter två år försvinner den skyldigheten endå? eller har man två år på sig att bevisa att man kan betala sin hyra??? och sedan är borgningsmannen eller vad de nu heter avskriven från de kontraktet då eller?????tack för alla era svar;)
    Tydligen så är det så i detta fallet. Hon betalar ju troget av varje månad, dem har aldrig behövt kontakta henne om utmätning då hon betalat av dem självmant, så kanske räcker det att hon visar att hon sköter sina skulder. Jag vet bara att på kontraktet jag fick så stod det att om hon sköter sin hyra, utan förseningar och inte samlar på sig klagomål eller annat så är kontraktet hennes eget efter 2 år.
  • Teeeeess
    Anonym skrev 2009-04-30 12:14:01 följande:
    Ett tips bara. Om ni väljer att vara borgensman för din svärmor så be henne göra en automatisk överföring av hyran till ert konto och att ni därefter betalar till hyresvärden. Detta för att ni skall upptäcka direkt om svärmor av någon anledning skulle strunta i att betala.
    Min syster har idag autogiro på sin hyra och det ska dras från hennes konto den 25 varje månad. Så hyran kommer in redan den 27 och kommer inte hyran in då, så har hyresvärden lovat att kontakta mig redan då. Men idag, efter över ett år, så har det aldrig hänt Därför ska man alltid lita på personen!
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2009-04-30 12:14:01 följande:
    å du de där var inte dumt. tack för tipset...
    tror ju i och för sig att hon kommer betala räkningen...
    men har märkt i andra situationer att man inte kan lita på folk fasten man tror att man kan de. så de du skrev kanske inte skulle vara så dumt att föreslå endå.
  • Anonym (orolig)
    Teeeeess skrev 2009-04-30 12:17:52 följande:
    Min syster har idag autogiro på sin hyra och det ska dras från hennes konto den 25 varje månad. Så hyran kommer in redan den 27 och kommer inte hyran in då, så har hyresvärden lovat att kontakta mig redan då. Men idag, efter över ett år, så har det aldrig hänt Därför ska man alltid lita på personen!
    därför ska man alltid lita på personen?
    känner man att man kan lita på personen ska man ju göra de....
    en kompis till mig hennes man hade de lite kärft och då hjälpte pappan honom trodde han men de visa sig att efter ett bra tag så blåste pappan honom så de visslade om de.. en pappa som blåster sin egen son... så efter de när de gäller pengar så vet jag inte riktigt om man riktigt ska lita på folk till 200%
  • Teeeeess

Anonym (orolig) skrev 2009-04-30 12:24:13 följande:

därför ska man alltid lita på personen?känner man att man kan lita på personen ska man ju göra de....en kompis till mig hennes man hade de lite kärft och då hjälpte pappan honom trodde han men de visa sig att efter ett bra tag så blåste pappan honom så de visslade om de.. en pappa som blåster sin egen son... så efter de när de gäller pengar så vet jag inte riktigt om man riktigt ska lita på folk till 200%
    Nej, det har du i och för sig rätt i. Men SOC betalade in hyran i början och nu när hon jobbar har hon en bra inkomst och jag vet att hon sköter hyran Det är ju barn inblandat också..
  • Änglamark

Tyvärr räcker det inte med att *lita* på en person i det här läget. Man kan bli arbetslös, sjukskriven en längre tid och strul med FSK eller något annat man inte kan råda över. Om svärmor blir arbetslös/sjukskriven och inte har en krona i inkomst under fyra månader, vad händer då?

Svar på tråden vad innebär de att gå i Borgen för någon???