• Lavish

Lucifer?

Jag tycker det är en dålig ide. Kanske kan du ha Lucifer som andranamn? Anledning är att jag tror barnet kommer få det svårt för sig med det namnet och om jag vore du skulle jag inte tycka att det vore värt att barnet ska lida resten av livet för att du tyckte det var ett gulligt namn.

• Lavish
    Krulltott07 skrev 2009-05-02 09:00:43 följande:
    Ok, men på vilket sätt skulle nån få svårt för sig hela livet bara för att den personen skulle heta Lucifer? Skulle folk kasta vitlök efter honom eller?Givetvis så förstår jag att en del folk kommer att tänka: Oj, det är ju djävulens namn... MEN jag har svårt att förstå att det blir mer än så..?Barn vet ju inte om vad Lucifer en gång stog för, å när de blir så stora att de förstår (tonåringar)de så tror ja att det bara blir en kul grejj typ: Haha, har dina föräldrar döpt dej efter djävulen eller? Svar: Japp självklart!
    Säker kan ingen vara med personligen skulle jag tycka risken var för stor. Vilka barn menar du inte vet vad Lucifer en gång stod för? 1,5 åringar eller 7 åringar? Tyvärr är barn ibland både allmänbildade och välinformerade :-S Jag tror det kan bli en risk att man kommer se hans namn som ett skämt, t.ex när han söker jobb i framtiden. Och tänk om han väljer att bli kristen som vuxen?
  • Lavish
    JMN skrev 2009-05-02 18:57:11 följande:
    Det spelar ingen roll ifall namnet inte har den kopplingen för dig. Det har den nämligen för resten av världen!
    Jo jag instämmer. Jag tror också att TS har missat resten av världens uppfattning kring detta. Jag tror inte att ett barn med det namnet kommer att undgå vissa problem från det, lika lite som jag tror lille adolf hitler eller lille pinochet kommer att göra det. Sen är det såklart TS som bestämmer men jag tycker det verkar lite tråkigt för barnet. Jag skulle inte uppskatta att ha blivit döpt till dylikt.
  • Lavish
    Mollly skrev 2009-05-02 19:11:06 följande:
    Har du verkligen läst vem som hetter Lucifer? skulle inte tro det med din jämförelse.. hihi
    Men det är ju inte det viktiga. Det viktiga är ju vad folk associerar, och tänker när de hör namnet och på vilket sätt det kommer att påverka bemötandet barnet kommer att få.
Svar på tråden Lucifer?