• Anonym (orolig mamma)

Har ditt barn/du simhud mellan tårna?

Mitt barn har simhud mellan andra o tredje tån. Läkarna sa att man inte gör nåt åt det o de sa inte att det var nåt fel på honom i övrigt men jag är ändå orolig, speciellt eftersom jag inte hittar nån tråd om det här. är det så ovanligt? Vad beror det på? Jag skyller givetvis på mig själv eftersom jag haft en orolig graviditet med mkt ångest, en del cigaretter i första halvan av graviditeten osv... läste också att det är ett av symptomen hos barn med ett syndrom (minns inte vad det hette). kan mitt barn vara utvecklingsstört utan att läkarna märkt det på de vanliga kontrollerna på bb? snälla, nån som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Har ditt barn/du simhud mellan tårna?
  • Kya

jag har inget barn med "simfötter", men min sambos bror har símfötterna. och min sambos morfar hade det.

Det finns ingenting farligt med det, det är bara lite extrahud, och verkar som att det är genetiskt till en viss del. anklaga inte dig själv för nåt, se bara hans fötter som lite speciella. och helt ärligt, det är ju supersött med lite simfötter.

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • snusmumriken2

Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig alls. Min sambo har simhud mellan sina tår (kommer ej ihåg exakt vilka) o han är fullkomligt normal
    Har definitivt inget att göra med hur din graviditet var o jag tror risken att läkarna missat nåt är liten.
    Njut du av din bebis

• Saadie

Jag har ett råd till dig:
    Sluta oroa dig och ta det som det kommer.

Du vet nog själv att man inte bör röka under graviditet, men kan man förändra det förgångna? Nej.
    Det du kan göra är att inte röka nu och vara med ditt barn. Ditt barn är densamme med eller utan diagnos.

Hur gammalt är barnet? Finns det något som säger att det skulle vara utvecklingsstört?

Ta det lungt, och om kontrollerna ser bra ut så är det onödigt att oroa sig.

• Anonym (orolig mamma)

Nina CC: tack för dina ord. läkarna frågade oss ifall nån av oss föräldrar hade det och det har vi inte, så därför är jag rädd för att det är mitt fel, eller att det är nåt annat fel större på honom och de där bara är ett av symptomen. är också rädd för att han kanske kommer att bli retad för det när han blir äldre. vet du om din sambos bror blev det?

nån mer som vet nåt?

• snusmumriken2

Kan tillägga att sambon aldrig blivit retad för sina simfötter heller

• Anonym (orolig mamma)

Saadie o snusmumriken2: sonen är 10 dagar. nä det finns inget som tyder på att det skulle vara nåt fel men jag börjar leta tecken, som att hans tungrörelser kanske är konstiga (han putar m tungan så hans underläpp sticker fram, men det kanske bebisar gör?)

skall försöka att inte oroa mig o självklart skall jag älska honom oavsett, men som sagt, det var en omtumlande tid då jag var gravid o konstigt vore det om det bara släppte så där bara för att han är född, även om jag känner mig mkt gladare o jättelycklig över honom. men skuldkänslorna kommer såklart

• Kya
    Anonym (orolig mamma) skrev 2009-04-30 19:33:08 följande:
    Nina CC: tack för dina ord. läkarna frågade oss ifall nån av oss föräldrar hade det och det har vi inte, så därför är jag rädd för att det är mitt fel, eller att det är nåt annat fel större på honom och de där bara är ett av symptomen. är också rädd för att han kanske kommer att bli retad för det när han blir äldre. vet du om din sambos bror blev det? nån mer som vet nåt?
    så lite
    Det var säkert därför läkarna frågade om någon av er hade det, för som jag har fattat det så är det genetiskt. så det är ingenting du kunde ha gjort nåt åt.

Nej du behöver inte vara rädd för att han ska bli retad. Min sambos bror blev då inte det. och fötterna brukar inte kompisarna titta så noga på ändå

Och så kommer han att få göra en kosmetisk operation om han vill, när han blir äldre och själv kan bestämma vad han vill.

fram till han får bestämma själv så tycker jag att du ska pussa lite extra på hans fantastiska små fötter, för det är ju så gulligt med lite simhud!
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • mamaleona

Inget att oroa sig för. Min pappa har sådär, samt hans bror o dennes dotter som alltså är min kusin. Alla är normala, vissa helt enkelt har det - lika som att vissa har nån extra hudflik på nåt finger, öra eller annat ställe.

• blicki

Jag har precis så som ditt barn.
    Har levt med det i 25 år, och har aldrig lidit av det.
    Jag har precis lika på båda fötterna.
    Folk blir mest imponerae när man visar det

Oroa dej inte!

• Anonym (orolig mamma)

tack för alla svar, skall försöka släppa det nu. han får väl operera det sen om han lider av det. blev bara så orolig för att jag knappt hittade nåt info om det o ingen tråd här på fl (o här finns väl ändå det mesta ).

Svar på tråden Har ditt barn/du simhud mellan tårna?