• Girly

Loftsäng/upphöjd säng

Äldsta dotterns rum är dryga 15 kvm och det känns som om man ska börja tänka lite "compact living". Funderar därför på att köpa en loftsäng alt. höja upp sängen och ställa den på byråer/köksskåp.

Har därför två frågor:
    Från vilken ålder kan det anses "lämpligt" att ha barnen högre upp?
    Självfallet är det olika men jag undrar vad ni anser.

Har någon bilder att dela med sig på loftsängar/upphöjda sängar?
    All inspiration på barnrum sökes alltså!

Tack på förhand

• Svar på tråden Loftsäng/upphöjd säng
  • siamusen
    Girly skrev 2009-05-01 00:01:55 följande:
    Äldsta dotterns rum är dryga 15 kvm och det känns som om man ska börja tänka lite "compact living". Funderar därför på att köpa en loftsäng alt. höja upp sängen och ställa den på byråer/köksskåp.Har därför två frågor:Från vilken ålder kan det anses "lämpligt" att ha barnen högre upp?Självfallet är det olika men jag undrar vad ni anser.Har någon bilder att dela med sig på loftsängar/upphöjda sängar?All inspiration på barnrum sökes alltså!Tack på förhand
    Vi har precis höjt vår dubbelsäng och ställt den pa Ikeas kylskpsöverskåp, de som är 60 djupa och 60 breda alltsa. Ska klä in ladorna sen i nagon tapet eller tyg.

De känns inte för höga men tar mycket förvaring.
  • Girly

Det är just det att bygga upp sängen med tex. köksstommar som ni har gjort, det sväljer ju väldigt mycket grejer. Och som bekant så har ju oftast barn en hel del grejer
    Frågan är bara om det kan vara för tidigt att höja upp sängen när hon är så ung. Hon har sovit i vanlig säng ca ett och ett halvt år.

• siamusen
    Girly skrev 2009-05-01 23:45:25 följande:
    Det är just det att bygga upp sängen med tex. köksstommar som ni har gjort, det sväljer ju väldigt mycket grejer. Och som bekant så har ju oftast barn en hel del grejer Frågan är bara om det kan vara för tidigt att höja upp sängen när hon är så ung. Hon har sovit i vanlig säng ca ett och ett halvt år.
    Vet inte faktiskt. De vi valde gör ju inte sângen speciellt mycket högre. Jag skulle helt klart låta mina barn sova i den utan problem. Du kanske kan sätta ett litet trill-skydd pa sidan bara om du är orolig?
  • AasaC

Vi har loftsäng till båda våra barn. Det finns lite hyllor på sängarna, en utdragbarskiva (skrivbord) och dörrar, så att man lätt kan dölja det man har där under eller bara använda den som koja. Vi har plastlådor under sängarna, där barnen har diverse grejer i.
    Vi skaffade sängarna samtidigt ... sonen var 5 år och 3 månader och dottern var 2 år och 9 månader. De flesta av våra bekanta blev lite förvånade att vi vågade låta dottern sova där uppe, men hon var ju så stadig, gillade att klättra och hade bra balans, så vi såg det inte som nåt problem. Hon klarade av det galant. Men de flesta verkade nog tycka att det var i tidigaste laget.
    Fast det beror ju på barnet ... hur de klarar av sådant.

Jag har bilder på sängarna i mitt galleri: www.familjeliv.se/Hem/aasac/galleri.php%E5rat+Hem

Svar på tråden Loftsäng/upphöjd säng