• NoMercy

Vad ska det kosta att åka ambulans?

Svenska och utländska studier visar på att minst 30% av alla ambulanstransporter sker med patienter som utan problem hade kunnat ta sig till sjukhus med annat kommunikationsmedel, såsom taxi, liggande bårbil, egen bil alt stannat hemma.

Detta resulterar i att anspänningstiden till livshotande skadade el sjuka patienter kan bli ödestigert lång och kan orsaka både onödigt lidande och död.

Utifrån detta, kan man komma åt problemet genom att ta betalt alt höja avgiften för att åka ambulans? Kan man ta ut en hög avgift som sen kan sänkas om det visar sig att man verkligen behövde ambulansen, eller hur kan man lösa problemet?

• Svar på tråden Vad ska det kosta att åka ambulans?
  • Dr Mupp

Här kostar det 50 kr eller var det 100 kr att åka ambulans vare sig du åker för nöjes skull eller för att du har fått en hjärtinfarkt.

• NoMercy

Är det ett bra pris? Och leder det till att de som verkligen behöver ambulans får den i tid? (om den då inte är upptagen av någon annan som verkligen behöver den)

Dr Mupp skrev 2009-05-01 20:09:37 följande:
    Här kostar det 50 kr eller var det 100 kr att åka ambulans vare sig du åker för nöjes skull eller för att du har fått en hjärtinfarkt.
  • Astarte

Intressant fråga som jag aldrig tänkt på! Jag tycker priset ska vara fast, ingen kan ju klandra dig för att du inte kände skillnad på panikångest och hjärtinfarkt. Så länge man åker frivilligt kan det väl vara frågan om nån hundring, kanske.

• Mamma 2b

Varför ska det kosta? De gör ju själva bedömningen om personen ska in till akuten eller ej.

• Marina Elena

Mamman utan barn skrev 2009-05-01 20:17:56 följande:

Varför ska det kosta? De gör ju själva bedömningen om personen ska in till akuten eller ej.
    håller med. De skickar ju inte en ambulans bara för att någon ber om det. Jag har varit med om patienter som ringt och velat komma in, med ambulans. Nej, säger jag, ifall de är i skick att ta sig in på annat sätt.
  • Dr Mupp
    NoMercy skrev 2009-05-01 20:10:41 följande:
    Är det ett bra pris? Och leder det till att de som verkligen behöver ambulans får den i tid? (om den då inte är upptagen av någon annan som verkligen behöver den) Dr Mupp skrev 2009-05-01 20:09:37 följande:
    Jag tycker det är dåligt att det kostar. Folk med dåligt med pengar kanske då inte har råd att åka in med ambulansen och dör i onödan.
  • Astarte

Marina Elena skrev 2009-05-01 20:22:01 följande:

håller med. De skickar ju inte en ambulans bara för att någon ber om det. Jag har varit med om patienter som ringt och velat komma in, med ambulans. Nej, säger jag, ifall de är i skick att ta sig in på annat sätt.
    Men problemet var ju, soom det står i TS, att 30% trots detta hade kunnat undvikas. Så systemet som finns är ju inte så effektivt, och då kan man undra vad vi ska göra, stå ut och betala, eller låta dem betala.
  • NoMercy

Vem gör bedömningen menar du?

• Marina Elena
    Astarte skrev 2009-05-01 20:29:48 följande:
    Marina Elena skrev 2009-05-01 20:22:01 följande:
    Men problemet var ju, soom det står i TS, att 30% trots detta hade kunnat undvikas. Så systemet som finns är ju inte så effektivt, och då kan man undra vad vi ska göra, stå ut och betala, eller låta dem betala.
    eller så måste vårdpersonalen bli bättre på att prioritera. Det är ju faktiskt vårt fel, inte patienternas.
  • Mamma 2b
    NoMercy skrev 2009-05-01 20:30:02 följande:
    Vem gör bedömningen menar du? Mamman utan barn skrev 2009-05-01 20:17:56 följande:
    Jag MENAR att 112 gör en bedömning per telefon och sen gör ambulanspersonalen en bedömning när de kommer.
    Har du inte åkt ambulans eller?
Svar på tråden Vad ska det kosta att åka ambulans?