Hej!
Jo det är ju alltid lite nervöst när man får reda på något sånt här, när man knappt vet vad en sköldkörtel är. Jag medicinerade i ett halvår innan jag bestämde mig för operation, och eftersom jag då gick via min privata sjukförsäkring istället för via landstinget så fick jag en tid väldigt snabbt.
Operationen gick smidigt. Jag skrevs in kl 6 på morgonen, operationen gjordes kring 8 och ett par timmar senare vaknade jag på uppvaket. Jag hade inte så jätteont, men man får ju lite morfin och sånt också precis i början. Det var ömt och jag kände mig tjock i halsen lixom, och att svälja var inte så skönt... Efter ytterligare ett par timmar fick jag komma in på rummet, och sen sov jag ett tag (man är ju lite groggy efter att ha varit nedsövd). När jag vaknade framåt kvällen var jag jättehungrig eftersom jag inte ätit sen kvällen innan, fick ett par mackor som jag lyckades äta med en del besvär - det gjorde lite ont att gapa, tugga och svälja. Visst var det ömt, men jag hade inte alls så ont som jag väntat mig.
Nästa morgon skrevs jag ut, jag fick med mig recept på smärtstillande men redan efter en dag så behövde jag inget annat än Alvedon. Och efter ett par dagar skippade jag även det. Ärret läkte fint (jag tejpade med kirurgtejp varje dag i ett par månader) och det syns nästan inte alls idag. Jag opererade mig i november -08, hela sköldkörteln togs bort.
Nu får jag äta Levaxin resten av livet, dosen jag hamnat på är 150 mkg/dag. Mina värden är stabila igen, och nu ska det finnas alla förutsättningar för att lyckas skaffa barn igen!
Det är klart att det känns som att man måste vänta och vänta, men tiden går så fort! Försök att inte snärja in dig i negativa tankar som att det tar för lång tid eller att det skulle bli problem att få barn igen. Fokusera först på att bli frisk, och skäm bort dig själv under tiden!
Du har ju fött barn tidigare, så du vet ju i alla fall att det funkar och att din kropp vet hur man gör.
Det kommer att gå vägen en gång till, var så säker!
Du får gärna ställa fler frågor om du vill, nästa gång ska jag vara lite snabbar på att svara. ;) Stor kram!