• Anonym

Kommer jag att bli uppsagd/få sparken nu???

Jag har varit sjukskriven och på senare år haft tidsbegränsad sjukersättning sedan december -08. Häromdagen ringde en personalsekreterare från min arbetsplats och kallade mig till ett möte med henne och personalchefen för att diskutera min framtid på jobbet eftersom jag varit borta så länge.

Visst, jag har varit borta väldigt länge men samtidigt känner jag mig väldigt orolig inför att bli uppsagd och inte ha något jobb att gå tillbaka till! För om jag blir uppsagd nu vem skulle då vilja anställa mig i framtiden??

Vad har man för rättigheter som sjukskriven? Kan de säga upp en p g a det verkligen??

Bör jag ta kontakt med facket eller hur ska jag göra??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 21:29
    RÄTTELSE:
    Har varit sjukskriven sedan december 2003, inte 2008.

• Svar på tråden Kommer jag att bli uppsagd/få sparken nu???
  • KillBill

Vad som gäller i ditt fall går inte att säga eftersom du inte berättar orsaken till sjukskrivningen eller vad du arbetar med.

Arbetsgivaren har skyldighet att undersöka om det finns andra arbeten på arbetsplatsen som du skulle klara av med ditt hälsotillstånd men om det bedöms att du inte kan komma tillbaka till arbetet under överskådlig tid kan du bli uppsagd. Detta behöver inte vara det sämsta. Är du utan arbete så kan du få stöd och hjälp som du idag inte kommer åt exempelvis stöd till omskolning.

Ta innan mötet kontakt med facket (om du är medlem). Du kommer att få information om vad som gäller och tips om hur du ska agera.

• Anonym

Man kan bli uppsagd under en längre sjukskrinving.

absolut!! vi sa upp en kvinna här för ett år sen som hade varit sjukskriven under en lång period.

vad jobbar du med?? hur länge har du varit sjukskriven.

du blir en kostnad för arbetgivaren även under en längre sjukskriving så det finns skydd för arbetsgivare. är ni mer än 10 anställda på din arbetsplats?

• Anonym

men först efter rehab!!!!!!! glömde jag tillägga

• Waldo

Har du haft någon rehabutredning ännu?
    Har du haft möjlighet att få arbeta med anndra uppgifter?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-02 09:43:55 följande:
    Man kan bli uppsagd under en längre sjukskrinving.absolut!! vi sa upp en kvinna här för ett år sen som hade varit sjukskriven under en lång period.vad jobbar du med?? hur länge har du varit sjukskriven.du blir en kostnad för arbetgivaren även under en längre sjukskriving så det finns skydd för arbetsgivare. är ni mer än 10 anställda på din arbetsplats?
    Jag arbetar som läkarsekreterare på ett sjukhus inom landstinget, så det är en stor arbetsplats.

Jag har varit sjukskriven sedan dec 2003, och har numera tidsbegränsad sjukersättning sedan några år.
  • Anonym
    Waldo skrev 2009-05-02 10:57:54 följande:
    Har du haft någon rehabutredning ännu?Har du haft möjlighet att få arbeta med anndra uppgifter?
    Nej, har inte gjort någon rehabutredning, har ej heller varit aktuellt med andra arbetsuppgifter eftersom jag inte klarat av att arbeta....
Svar på tråden Kommer jag att bli uppsagd/få sparken nu???