• L E A

Vad ska man tänka på när barn slagit i huvudet?

Idag hoppade min son i sängen, tappade balansen och föll i golvet. Jag såg inte hela händelsen men han fick en ordentlig bula i höjd med ena örat. Han berättade själv hur det gick till och vi har hållit koll på han.

Jag kylde ner bulan med is, han fick dricka lite vatten. Vi kollade tempen efter 1h och ett par gånger sen dess. Han har ätit bra, sovit bra, varit ute å lekt, badat å varit sig själv.

Kom inte fram till sjukvårdsupplysningen innan. Han blev självklart väldigt rädd och ledsen. Han är 4½

• Svar på tråden Vad ska man tänka på när barn slagit i huvudet?
  • SofiaD

Jag hade känt mig lugn med det ni redan gjort och han mår bra så här långt efter.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • EttElaktTroll

Min dotter slog i huvudet ordentligt när hon var yngre, och då sa sjukvårdsupplysningen att jag skulle hålla koll på illamående och trötthet förutom det som kan ses fysiskt då, som blödningar mm

• L E A

Han skrek till för 20 min sen och jag sprang in till han men han somnade direkt om.

Han är ett sådant barn som tål väldigt mycket, han gråter inte förän det gör ordentligt ont och han skrek till bara när han slagit i huvudet sen blev han ledsen för han blev rädd. Det är så svårt att fråga han om det gör ont då han nästan ofta bara säger att det gör lite ont eller ingen fara...man är ju så nojjig

• EttElaktTroll

Kolla bara om han blir annorlunda på ngt sätt, är han normal är det säkert ingen fara

L E A skrev 2009-05-02 00:00:00 följande:

Han skrek till för 20 min sen och jag sprang in till han men han somnade direkt om. Han är ett sådant barn som tål väldigt mycket, han gråter inte förän det gör ordentligt ont och han skrek till bara när han slagit i huvudet sen blev han ledsen för han blev rädd. Det är så svårt att fråga han om det gör ont då han nästan ofta bara säger att det gör lite ont eller ingen fara...man är ju så nojjig
  • L E A

Blod kom det inte men en jäkel till bula måste jag säga. Vet inte om den kommer bli blå men den var stor. Han sov middag med oss i 1½h efter att vi hade varit ute o lekt.

• Eurasier

När dottern fick hjärnskakning skulle vi kolla att det gick att väcka henne när hon sov, skulle han börja kräkas så måste ni uppsöka sjukhus för om han inte får behålla någon vätska så behöver han dropp. Det är absolut inte farligt att sova även om man har hjärnskakning, bara man har koll på att det går att få kontakt, det är heller inte farligt att de rör sig och leker, de vilar självmant när det behövs.
    Har det gått så här lång tid är det nog ingen fara. Störst risk för hjärnskakning är det om man slår i bakhuvudet.

• annawall

Ojojoj, det här ju ofta, mår de inte illa så verkar du har gjort allt som går. Barn är ju rätt så tåliga. Har du läst allt ovan tycker jag du har rejält på fötterna...

• Trixi8

sover han ska man väcka honom med jämna mellanrum (varje kvart/haltimme) så att kolla så att man får kontakt.

• L E A

Ska gå å väcka han, fråga om han vill dricka eller kissa...

• L E A

han var sig själv, ville dricka lite så jag hämtade lite vatten till han. sen så snubblade jag över en sak å då började han skratta som tusan så han mår nog bra...

• L E A

Nu kan jag sova gott jag me...har ställt klockan så jag ska upp vid 03 å kolla till han igen...

• EttElaktTroll

Lycka till!

Nattinatt

• Gates

Dottern trillade och slog i huvudet for nagot ar sedan. Vi ringde till sjukvardsupplysningen nar hon spydde och de sa fragade om bulan var hard eller mjuk. Hard ar tydligen bra, mjuk ska man ta dem till akuten. De sa till oss att lagga henne som vanligt och sedan ga in en gang i halvtimmen och se till att vi fick nagon "normal respons" fran henne. Typ om vi vackte henne och hon blev arg och hon brukar bli arg nar man vacker henne. Efter ett par timmar kunde man borja gora det en gang i timmen, om allt ar normalt efter 6 timmar sa ar det ingen fara langre utan vi kunde ga och lagga oss och sova gott.

Svar på tråden Vad ska man tänka på när barn slagit i huvudet?