Föräldrar som ger goda råd eller lägger sig i?
Vill skriva av mig lite...
Mina föräldrar har synpunkter på mycket i mitt liv och jag funderar på var gränsen går mellan att ge goda råd och lägga sig i. Det kan handla om att vi borde skaffa barn och senare vad vi skulle göra när det visade sig att det inte blev barn. Det handlar om hur vi bor och hur vi bör bo i framtiden. De har synpunkter på min man, bla att han inte utför renoveringar och reperationer som förväntat men det kan röra sig om mycket annat. Det rör sig om en del av våra vänner som, i alla fall mamma, uppfattar som konstiga.
Vi är båda i 30-årsåldern och gifta sedan några år. Vi lever ett helt vanligt liv (inga droger eller liknande) i ett hus utan barn, arbetar hårt, har bra löner och försöker renovera kåken. Vi har gott om vänner och fritidssysselsättningar. Bortsett från att jag längtar efter barn känner jag mig nöjd. Men föräldrarnas synpunkter och goda råd blir till kritik i mina öron.
Jag vet inte vad jag ska göra - vi har just haft ett praktgräl när jag försökte berätta att jag känner mig kritiserad och undervärderad, som om mina beslut inte är goda nog. Det slutade med att jag kände mig gnällig och otacksam.
Är det gnälligt och otacksamt att inte vilja ta emot råd och hjälp från föräldrarna? Hur har ni det med era föräldrar?