• SofieKarolina

Risk för Downs syndrom?

Hur stor är risken för att få ett barn med Downs syndrom?
    Är 27 år, frisk, haft en bra graviditet och allt har sett normalt ut. Gjort VUL och UL.

• Svar på tråden Risk för Downs syndrom?
  • Vivi83

Jag är 25 och min risk för downs var 1:2000 och jag var den 1. Valde att avbryta men i alla fall. Inget genetiskt och jag mådde bra i överigt. Hade bara en otrolig otur.

• hmcc
    Vivi83 skrev 2009-05-02 20:15:41 följande:
    Jag är 25 och min risk för downs var 1:2000 och jag var den 1. Valde att avbryta men i alla fall. Inget genetiskt och jag mådde bra i överigt. Hade bara en otrolig otur.
    Varför gjorde du en test?, du är ju så ung.
  • Mamma 2b

Jag kommer också att testa för detta när jag blir gravid nästa gång trots att jag "bara" är 29.

• mammamutilltre

Jag är 32 och har gjort kub test min risk var en på 1:223oo för DS.
    Annars är risken vid 32 1:600.

Men du är ung och ligger inte i nånriskzon rent åldersmässigt, jag var 28 sist när jag var gravid och gjorde inga sådana test.

• Millli

Jag gjorde också kubtest vid 24års ålder. Ville bara göra det för att veta. 1:16.000 blev resultatet.

• Mamma 2b

Undrar vad det ligger på när man är som jag, 29...? Ja, jag måste kolla iallfall. Tur att det finns tester.

• Alisa

Om man kollar ålder så är väl sannolikheten så gott som obefintlig.
    Visst det händer, men sällan.

• enur

För en 25-åring är risken för att föda ett barn med kromosomavvikelse 1:1300 och en 30-åring 1:900, då borde det för en 27-åring ligga någonstans mitt emellan. 2% av alla barn föds med någon form av missbilning, men många av dessa avvikelser är inte så allvarliga.

• Elfva

Risken är liten att få ett DS barn när man är under trettiofem, det är därför som många landsting inte erbjuder nupp/kub till yngre om de inte har andra faktorer som spelar in som gör att de är i en riskgrupp t ex redan har DS barn...

• Mamma 2b

Ja, det är ju sant. Men jag fick mf med största sannolikhet pga kromosomfel, så jag vill nog gärna göra ett test iallafall nästa gång..

Svar på tråden Risk för Downs syndrom?