• SofieKarolina

Risk för Downs syndrom?

Hur stor är risken för att få ett barn med Downs syndrom?
    Är 27 år, frisk, haft en bra graviditet och allt har sett normalt ut. Gjort VUL och UL.

• Svar på tråden Risk för Downs syndrom?
  • liag
    Cornbread skrev 2009-05-07 13:10:33 följande:
    Visst väljer många att behålla sina barn även om de får reda på att de har Downs syndrom, men det är en otrolig uppoffring man får göra när man får ett barn med den sjukdomen. Alla kan eller vill inte offra sitt jobb för att ta hand om sitt barn hela dagarna etc..Skulle ju hellre välja ett friskt barn framför ett med DS
    Vad har du fått ifrån att man måsta offra sitt jobb bara för att man får ett barn med DS?
    Jag jobbar för fullt i och för sig går jag på barn tider (ca 80%) men det hade jag beslutat innan mitt barns diagnos.
    Skulle det vara så att barnet har svåra följdsjukdomar så finns det annan hjälp att få än att inte jobba.
    Så nej att offra sitt jobb bara för att barnet har DS är helt fel.

Jag kan bli lite arg när det sprids felaktig information och därför så skrev jag detta inlägg.

Lycka till / Lena
  • Snowflake72
    Cornbread skrev 2009-05-07 14:08:37 följande:
    Säger det motsatta? Jag sa aldrig något om det.. Jag har själv erfarenhet av att man blir väldigt bunden med ett sådant barn, och jag skrev att visst väljer vissa att behålla barnet i de läget men de får också offra mkt mer än de hade fått göra med ett friskt barn
    Offra mkt? Som vadå? Jag skulle gärna vilja veta vilka egna erfarenheter du har?
    Har aldrig offrat något! Men prioriterat bort vissa saker som jag också gjort för att kunna vara med mina andra barn.
    Har precis som "Röda" gjort karriär efter min universitetsexamen och arbetat som marknadschef och andra chefspositioner. Det har fungerat utmärkt!
  • Träningsexperten

Tja..jag var 24 och helt frisk, aldrig rökt, aldrig druckit och you name it. Många barn med DS får det av en slump, som i mitt fall.

Olga Rönnberg är personlig tränare och arbetar med gravida och nyblivna mammor. Hon vet vad mammakroppen behöver för att må bra.
  • Milliemolly

Jag var 33, hade friskt barn sedan innan, nykterist, ickerökare, hälsosam och fick barn med Ds ändå......................det kan hända alla!

• Liberona

Fick en underbar pojke med down i oktober -92 var då bara 26 år tur att dessa underbara barn finns han fick också tyvärr ett andra hanikapp autism...Men annars frisk kill på 17 år idag inga hjärtfel...!!{#lang_emotions_heart}

• Cornbread

Jag sa inte att alla inte vill ha ett barn med DS, men fick jag välja hade jag valt ett friskt barn, sen om ni hellre vill ha ett barn med någon form att ssyndrom eller missbildning, så visst det har jag inte med att göra.

• McIris

Barn med DS är lika olika som alla andra människor, vissa har mer svårigheter än andra. Har inget barn med DS själv med har arbetat en hel del med funktionshindrade barn. Det finns andra funktionshinder som man inte kan förutse under graviditet som är betydligt mer krävande tex autism.

Jag önskar mig ett barn utan funktionshinder men har valt trots att jag är 34 år, gravid med andra barnet att inte göra tester. Jag vill inte försätta mig i situationen att kanske önska bort ett barn innan det föds, jag tar emot det jag får. Min dotter idag kan få svårigheter i framtiden, vem vet?, ingen vet!

• Milliemolly
    McIris skrev 2009-06-03 10:22:12 följande:
    Barn med DS är lika olika som alla andra människor, vissa har mer svårigheter än andra. Har inget barn med DS själv med har arbetat en hel del med funktionshindrade barn. Det finns andra funktionshinder som man inte kan förutse under graviditet som är betydligt mer krävande tex autism.Jag önskar mig ett barn utan funktionshinder men har valt trots att jag är 34 år, gravid med andra barnet att inte göra tester. Jag vill inte försätta mig i situationen att kanske önska bort ett barn innan det föds, jag tar emot det jag får. Min dotter idag kan få svårigheter i framtiden, vem vet?, ingen vet!
    Jag känner att det man kan kolla kollar jag.................och resten får man helt enkelt se!
  • Milliemolly
    McIris skrev 2009-06-03 10:22:12 följande:
    Barn med DS är lika olika som alla andra människor, vissa har mer svårigheter än andra. Har inget barn med DS själv med har arbetat en hel del med funktionshindrade barn. Det finns andra funktionshinder som man inte kan förutse under graviditet som är betydligt mer krävande tex autism.Jag önskar mig ett barn utan funktionshinder men har valt trots att jag är 34 år, gravid med andra barnet att inte göra tester. Jag vill inte försätta mig i situationen att kanske önska bort ett barn innan det föds, jag tar emot det jag får. Min dotter idag kan få svårigheter i framtiden, vem vet?, ingen vet!
    Jag känner att det man kan kolla kollar jag.................och resten får man helt enkelt se!
  • Ruggugglan

Fått uppgifterna att ett barn på ca 800 föds med DS. Det vill säga så föda ett barn med DS varje år på Värnamo sjukhus.

Många säger här att man kan få ett barn med DS TROTS att de är unga. Ja, det stämmer. Men risken ökar ju äldre man blir.

Hade jag fått ett barn med DS så hade jag troligtvis velat behålla det lilla livet. Det är svårt idag att svara på det när man inte sitter i situationen. Håller dock med om att ett barn med kromosomfel är lika värt som vilket barn som helst!

♥ Lycklig, lyckligare & lyckligast ♥
Svar på tråden Risk för Downs syndrom?