Risk för Downs syndrom?
Hur stor är risken för att få ett barn med Downs syndrom?
Är 27 år, frisk, haft en bra graviditet och allt har sett normalt ut. Gjort VUL och UL.
Hur stor är risken för att få ett barn med Downs syndrom?
Är 27 år, frisk, haft en bra graviditet och allt har sett normalt ut. Gjort VUL och UL.
Tja..jag var 24 och helt frisk, aldrig rökt, aldrig druckit och you name it. Många barn med DS får det av en slump, som i mitt fall.
Jag var 33, hade friskt barn sedan innan, nykterist, ickerökare, hälsosam och fick barn med Ds ändå......................det kan hända alla!
Fick en underbar pojke med down i oktober -92 var då bara 26 år tur att dessa underbara barn finns han fick också tyvärr ett andra hanikapp autism...Men annars frisk kill på 17 år idag inga hjärtfel...!!
Jag sa inte att alla inte vill ha ett barn med DS, men fick jag välja hade jag valt ett friskt barn, sen om ni hellre vill ha ett barn med någon form att ssyndrom eller missbildning, så visst det har jag inte med att göra.
Barn med DS är lika olika som alla andra människor, vissa har mer svårigheter än andra. Har inget barn med DS själv med har arbetat en hel del med funktionshindrade barn. Det finns andra funktionshinder som man inte kan förutse under graviditet som är betydligt mer krävande tex autism.
Jag önskar mig ett barn utan funktionshinder men har valt trots att jag är 34 år, gravid med andra barnet att inte göra tester. Jag vill inte försätta mig i situationen att kanske önska bort ett barn innan det föds, jag tar emot det jag får. Min dotter idag kan få svårigheter i framtiden, vem vet?, ingen vet!
Fått uppgifterna att ett barn på ca 800 föds med DS. Det vill säga så föda ett barn med DS varje år på Värnamo sjukhus.
Många säger här att man kan få ett barn med DS TROTS att de är unga. Ja, det stämmer. Men risken ökar ju äldre man blir.
Hade jag fått ett barn med DS så hade jag troligtvis velat behålla det lilla livet. Det är svårt idag att svara på det när man inte sitter i situationen. Håller dock med om att ett barn med kromosomfel är lika värt som vilket barn som helst!