• MansonDust

SNABBT ! Hur många dl är 275 gram vetemjöl ?

Här står man & bakar.. inte sjutton har jag en våg ! Någon som vet ?

• Svar på tråden SNABBT ! Hur många dl är 275 gram vetemjöl ?
  • grön banan

Har du nån kokbok, ts? I början eller slutet brukar finnas omvandingstabeller för vikt o mängd. Märkligt recept som anger mjöl i vikt. Läs framöver alltid igenom recept innan du börjar också.

• Dimitra
    MansonDust skrev 2009-05-02 11:26:18 följande:
    TACK !
    Det var så lite så.
    Lycka till med baket
    The Dimitra universe.
  • MBert

Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att ett recept anger ingredienser, framförallt mjöl, i vikt. I ett dl-mått kan mjölet packas och då blir det inte rätt mängd.
    Jag tycker tvärtom att alla recept borde ange alla ingredienser i vikt. Det blir bättre rätt proportioner då och så slipper man använda mått, bara att sätta bunken på en digital hushållsvåg och hälla i ingredienserna efter hand. Hur smidigt som helst!

• grön banan
    MBert skrev 2009-05-02 12:17:07 följande:
    Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att ett recept anger ingredienser, framförallt mjöl, i vikt. I ett dl-mått kan mjölet packas och då blir det inte rätt mängd. Jag tycker tvärtom att alla recept borde ange alla ingredienser i vikt. Det blir bättre rätt proportioner då och så slipper man använda mått, bara att sätta bunken på en digital hushållsvåg och hälla i ingredienserna efter hand. Hur smidigt som helst!
    Man packar ju luftigt i måtten.
  • MBert

grön banan skrev 2009-05-02 12:18:17 följande:

Man packar ju luftigt i måtten.
    Man ska inte packa alls, och vad som är luftigt är ju subjektivt
  • grön banan
    MBert skrev 2009-05-02 12:25:31 följande:
    grön banan skrev 2009-05-02 12:18:17 följande: Man ska inte packa alls, och vad som är luftigt är ju subjektivt
    Man ska mäta upp utan att trycka ihop mjölet.
  • systersandra

Det blir mer exakt om man anger i vikt,förutsättningen för att följa ett sådant recept är dock att man har en hushållsvåg.
    Har sett recept där det står att man ska ha 1 dl smör,ja det är inte lätt att få det exakt.Hur knör man ner smör i ett decilitermått? Skär det i små bitar?

• Glamour1
    MansonDust skrev 2009-05-02 11:23:13 följande:
    Här står man & bakar.. inte sjutton har jag en våg ! Någon som vet ?
    275g = 2dl och 3/4 delar
  • MBert
    Glamour1 skrev 2009-05-03 16:11:45 följande:
    275g = 2dl och 3/4 delar
    Nej inte vetemjöl...
    Om det gäller vatten, mjölk eller annat som väger 100 g/dl så stämmer ditt svar. Men 1 dl vetemjöl väger 60 gram, alltså blir 275 gram = 4,58 dl.
  • MansonDust

grön banan skrev 2009-05-02 11:26:53 följande:

Har du nån kokbok, ts? I början eller slutet brukar finnas omvandingstabeller för vikt o mängd. Märkligt recept som anger mjöl i vikt. Läs framöver alltid igenom recept innan du börjar också.
    Nej det stod ingenstans i boken hur mycket det är i dl. Men nu vet jag att det är ca 4,5 dl.
  • MansonDust
    Nisseblubb skrev 2009-05-03 16:12:42 följande:
    lmgtfy.com/
    Jag googlade innan jag frågade här, såklart. Men fick bara upp en massa skitlänkar.
  • bodour

hur mycket är 3kg 1,54 kg 450 g 275 g 1,4 hg 

svara : i kg hg g

• klyban
    bodour skrev 2017-03-03 07:38:36 följande:
    hur mycket är 3kg 1,54 kg 450 g 275 g 1,4 hg 

svara : i kg hg g

Använd en miniräknare, det är detta någon måste göra för svara dig(eller räkna det i huvudet).
    Så varför kan inte du detta?

• kvarnfot

Varför googlar du inte bara i stället? Tog mej ca 7-8 sekunder att finna svaret.
    Måste ju gå fortare än att sitta här och vänta på svar...

Svar på tråden SNABBT ! Hur många dl är 275 gram vetemjöl ?