• lizette82

Nyttig havregrynsgröt

Hejsan

jag har ett par goda råd för er föräldrar. när ni gör havregryns gröt så blanda i en bannan det e gått och bra ifall barnen e lös imagen eller blanda i en näve russin om barnet e hård imagen. då behöver man intte söta gröten häller.

Det kanske inte låter så gått men det e det. ni får oxå skriva ner era olika tips, älskar sådana saker

Ha det bra

• Svar på tråden Nyttig havregrynsgröt
  • AlvaLovisa

Jag brukar ha i nån matsked linfrö i gröten

• FH Mamma

Mormor hade ofta äppelbitar gröten eller russin

• Trynträ
    AlvaLovisa skrev 2009-05-02 12:11:43 följande:
    Jag brukar ha i nån matsked linfrö i gröten
    Fast linfrö är inte så jättebra har jag hört eftersom det är nåt slags giftigt ämne i det. Man ska max äta 1,5 matsked per dag har jag hört så jag brukar nöja mig med 1 tsk i gröten. Linfröolja ska tydligen vara bättre.

Lite hackad torkad aprikos borde funka i gröten.
  • AlvaLovisa
    Trynträ skrev 2009-05-02 18:31:31 följande:
    Fast linfrö är inte så jättebra har jag hört eftersom det är nåt slags giftigt ämne i det. Man ska max äta 1,5 matsked per dag har jag hört så jag brukar nöja mig med 1 tsk i gröten. Linfröolja ska tydligen vara bättre.Lite hackad torkad aprikos borde funka i gröten.
    Jo, jag har nog skrivit lite luddigt; jag har inte en msk i en portion, utan till hela familjens gröt (hela och hela, vi är tre pers...men ändå)
  • Trynträ
    AlvaLovisa skrev 2009-05-02 19:24:08 följande:
    Jo, jag har nog skrivit lite luddigt; jag har inte en msk i en portion, utan till hela familjens gröt (hela och hela, vi är tre pers...men ändå)
    Ja isåfall är det nog lugnt.
  • FH Mamma
    Trynträ skrev 2009-05-02 18:31:31 följande:
    Fast linfrö är inte så jättebra har jag hört eftersom det är nåt slags giftigt ämne i det. Man ska max äta 1,5 matsked per dag har jag hört så jag brukar nöja mig med 1 tsk i gröten. Linfröolja ska tydligen vara bättre. Lite hackad torkad aprikos borde funka i gröten.
    linfröolja får maten att lukta lite konstigt. Jag använde nästan bara den oljan förr. Men det är nyttigt.

katrinplommon funkar om magen är hård
  • Trynträ

FH Mamma skrev 2009-05-03 09:09:25 följande:

linfröolja får maten att lukta lite konstigt. Jag använde nästan bara den oljan förr. Men det är nyttigt.katrinplommon funkar om magen är hård
    Ja jag har inte provat att ha det i maten dock.
Svar på tråden Nyttig havregrynsgröt