Inlägg från: Anonym (???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???)

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Fast TS, tycker du själv att det är ok att ta av skattebetalarnas pengar när du inte behöver dem?
    Jag hade skämts över att unyttja resurser som andra behöver bättre och dessutom leva på andra människor när jag inte behöver det.
    Jagär ensamstående med ett låglöneyrke, jag har rätt till bostadsbidrag men söker det inte eftersom jag klarar mig utan, nån annan behöver de pengarna bättre.
    Gör vad du vill med dina egna pengar men utnyttja inte de du får av andra.

• Anonym (???)

Jag anser att man går alldeles för hårt åt sjukskrivna, men du bidrar ju tiull den mentaliteten genom att utnyttja pengar du inte behöver. Klaga inte över folks fördommar när sånna som du gör att de får vatten på sin kvarn.

Anonym skrev 2009-05-05 20:09:20 följande:
    Det är liite mer komplicerat att bli frisk än några hurtfriska och glada tillrop :) Det var inte det jag frågade efter heller.

Däremot vad jag ängnar mig åt som sjukskriven ville jag ju veta vad ni tyckte om... *ler* Du tycks veta svaret på vad sjukskrivna skall ägna sig åt... men att leva tycks inte ingå i detta... särskilda regler gäller för sjuka, spela dator kan aldrig vara bra.Men det motsvarar ju klimatet i samhället, vi sjuka har en skyldighet att bete oss på ett visst sätt som motsvarar förväntingarna hos er friska. T ex att endel tycker det är fel att sjukskrivna ska få resa utomlands... Men det är lite OT oxå*ler*
  • Anonym (???)

Nä, du behöver inte ha ett vanligt arbete, men ingen tvingar väl dig att ta emot pengar från Fk? Du kan ju tydligen försörja dig på pengarna från daytradingem, varför då ta emot allmossor från skattebetalarna?
    Du kn vara sjukskriven såtillvida tt du är hemma och inte arbetar, men i ärlighetens namn utnyttjar du ju det om du tar emot pengar du inte behöver.
    Jag kulle skämmas om jag sökte bostadsbidrag bara för att jag vet tt jag kn få det när jag klarar mig utan, just för att det finns en massa arbetslösa oh sjukskrivna som behöver de pengarna bättre. Dessutom vill jag inte bidra till en hetsjakt mot sjukskrivna, jag tycker att de som behöver hjälp ska få det. Du behöver den inte men utnyttjar den ändå.

Anonym skrev 2009-05-05 21:11:25 följande:
    Anonym (???) skrev 2009-05-05 20:46:43 följande:
    Hur då vatten på sin kvarn? Jag är sjukskriven för att jag är sjuk och inte kan jobba, men måste jag lägga mig ner döende för att det skall vara befogat att vara sjukskriven?Hur ska jag försörja mig när jag ligger inlagd på psyk då tycker ni?
  • Anonym (???)

Då kan du ju ta ut sjukpenning, då haar du ju ingen inkomst att leva på. Men du menar väl inte på allvar att Fk tvingar dig att ta ut penagar när du har andra inkomster?

Anonym skrev 2009-05-05 21:24:46 följande:
    hur blev det med försörjningen när jag är inlagd då?
  • Anonym (???)

Avis? Är du på riktigt?
    Jag skulle aldrig få för mig att ta emot bidrag jag inte behöver. Vill jag ha pengar är ja berättigad till bidrag, men jag klarar mig utan. Varför skulle jag vara avis på en människa som utnyttjar systemet fast hon inte behöver det?
    Jag blir mest sorgsen när jag läser sånt här, snaran dras åt för sjukskrivna som får det svårare och svårare just för att man vill komma åt folk som tar ut bidrag utan att behöva det. Ts klagar på folks fördommar men det ju ju sånna som hon som bidrar till dem. Jag är glad över att bo i ett land där ma kan få hjälp om man blir sjuk eller arbetslös, men det systemet kommer inte finnas länge till om folk fortsätter at utnyttja det.
    Det är så typiskt at ropa avundsjuka, det är mycket lättare än att tänka till en extra gång och inse vad Ts beteende gör mot andr sjukskrivna.
    Anonym (Blomma) skrev 2009-05-06 07:49:19 följande:

Fyyyyyyfaaaan vad folk kan vara avis!!! Typiskt svenskt beteende å andra sidan.

Hahahaha!!! Snart dags att kamma hem dagens vinster på börsen *Räcker ut tungan åt er alla fjantar som sitter bakom ett FK-skrivbord och ruttnar*

Tjoho!!!
  • Anonym (???)

Fast jag tror inte heller att du skulle klara av att ha ett vanligt jobb, som sagt är det ju stor skillnad på att ha ett arbete 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan och att sitta hemma och daytradea när man känner att man har ork till det.
    Självklart ska du vara sjukskriven, jag tycker som sagt att reglerna för sjukskrivning är alldeles för strikta redan nu, de drabbar de svagast i samhället och det är helt uppåt väggarna.
    MEN,vem tvingar dig att ta emot pengar från FK bara för att du är sjukskriven. Under de perioder du klarar dig ekonomiskt på daytradingen så låter du bli att ta emot pengar du inte behöver, då finns det andra som behöver dem bättre.
    Jag har svårt för inställningen att man har moraliskt rätt till bidrag baar för att man blir beviljad dem. Klarar man sig utan hjälp från samhället är det väl en bättre väg att gå. Tycker du att det är lika ok att jag får bostadsbidrag fast jag klarar mig utan det? Óm jag tar emot det så kommer pengarna någonstans ifrån, pengar finns inte i överflöd och jag ser hellre att de som verkligen behöver dem får pengarna.
    Och du, ingen har sagt sig vara avundsjuk på dig, tror de flesta väljer ett friskt liv framför ditt. Jag känner med dig och menar inte att du ska tvingas ut i arbetslivet och därmed må ännu sämre, men klarar du dig ekonomiskt utan sjukpenning så är det väl ett bättre alternativ under de perioderna?

Anonym skrev 2009-05-06 12:07:33 följande:
    Jag tror att det är förmågan att tjäna pengar (förvalta sitt kapital) som stör. Instämmer med Blomma att hade jag förlorat pengar hade INGEN ifrågasatt om jag hade arbetsförmåga.Daytrading väljer man själv arbetsinsats, men det är ju inte fråga om att det är som ett jobb där du är 8 timmar. Blomma är ju föräldraledig och med samma logik borde hon egentligen jobba för hon kan både sköta barn och trada samtidigt;)När jag blir riktigt dålig kan jag inte trada heller, inte prata med min man, inte prata med mina barn, kommer inte ur sängen... någon som fortfarande känner sig avundsjuk? Jovisst, jag hade ju lyckats spara en slant när jag mådde bättre - och det måste ju verkligen sticka i ögonen *blink*.
  • Anonym (???)

Så det är moraliskt rätt att ta emot pengar från staten fast man inte behöver dem?
    *springer till FK och hämtar ut mitt bostadsbidrag*
    Skit i att det finns andra som behöver pengarna mer, man ska visst bara se till sitt eget bästa..

bustjejen skrev 2009-05-06 12:59:27 följande:
    Nej det är inte omoraliskt. Att daytrayda är ju inte ett jobb! Man "spelar" ju med sina egna pengar och riskerar både vinst och förlust.
  • Anonym (???)

Nä, jag är berättigad men klarar mig bra utan det, då behöver jag ju inte det, eller hur?
    Jag har inget behov av att folk ska tacka mig, jag vet att jag aldrig har tagit emot en krona av staten som jag inte behöver, se det som mitt lilla bidrag till ett bättre samhälle för de som har det värre. Som sagt, jag är helt emot strängare regler för de som redan ligger ner, jag har full förståelse för att du inte kan och ska arbeta och tycker inte att du fuskar på något sätt. Men, varför ta emot pengar du inte behöver, betyder inte sjävförsörjande i den mån det går något för din självkänsla?

Anonym skrev 2009-05-06 13:42:02 följande:
    Om du är berättigad till bostadsbidrag - då är du ju en av dom som behöver det! Jag tycker självklart att du skall ta ut det om du har rätt till det. Jag har betalat skatt för att få ett så jämställt ekonomiskt läge för alla - självklart skall du ta emot den hjälp samhället erbjuder. Vill du inte så kommer ingen att tacka dig för det, tyvärr.
  • Anonym (???)

Jo, man behöver inte direkt vara jättefattig för att vara berättigad till bostadsbidrag som ensamstående förälder i en större stad. Klart jag klara mig bra, jag har ett jobb på 80%, jag rättar mig hellre efter de premisserna än tar emot ett bidrag jag klarar mig utan.
    Skulle jag ta emot bidraget skull det ju vara en extra lyx eftersom jag klarar mig utan det, men det kanske bara r jag som inte anser att bidrag ska gå till lyx.

FlamingRed skrev 2009-05-06 13:52:46 följande:
    Anonym (???) skrev 2009-05-06 13:47:46 följande:
    Då lever du inte på många kr varje månad, om du är berättigad men "klarar" dig bra ändå... :)
  • Anonym (???)

Fast om du är i behov att sjukpenningen varje månad tycker jag inte att det är fel. Jag tycker inte heller att man absolut måste leva på gränsen ekonomiskt bara för att man är sjuk eller arbetslös.
    Jag kan inte systemet, skulle du kunna tacka nej till pengarna de månader du inte behöver dem utan att för den sakens skull riskera att stå utan när du inte orkar daytreada?
    Vet att jag har låtit lite hård i vissa inlägg, det ber jag om ursäkt för. Jag dömemr inte dig och förstår att det samtidigt kan vara ett bra sätt att ge dagarna lite mening när man inte kan göra mycket annat. Men som sagt, själv vill jag vara självförsörjande i den mån det går och har svårt för att se hur man inte kan vilja vara det. MEN, jag vet verkligen inte allt om din situation som sagt och är medveten om det.

Anonym skrev 2009-05-06 14:50:19 följande:
    Anonym (???) skrev 2009-05-06 13:47:46 följande:
    Finns inget som säger att jag kan göra detta hur mycket som helst, eller när nästa skov ner i skiten kommer... förmodligen blir det till hösten... Det måste finnas någon trygghet i livet, att kunna betala räkningarna varje månad tycker jag är en trygghet. Ja, jag är beroende av sjukpenningen. Jag har betalt skatt för denna trygghet som finns i sjukpenningen, så det är bra för mitt självförtroende att trots jag är sjuk så måste inte min man försörja familjen ensam.
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?