• Anonym (dalad vårdnad)

Får exmaken ta barnet till farmorn trots att jag misstycker?

Min man och jag ska skilja oss och vi har ett barn. Mina svärföräldrar är alkoholiserade och definitivt inga personer jag skulle vilja ha i mitt barns närhet. Men blivande exmaken håller inte med mig om det, utan tycker att de ska ha fortsatt kontakt, vara barnvakt över natten osv. Jag vill verkligen inte att vårt barn träffar sin farmor för att hon betett sig FRUKTANSVÄRT illa mot barnet och hela familjen. Får exmaken ta barnet och lämna hos farmorn och farfarn då iallafall? Trots att jag som mamma säger ifrån?

Om vi har delad vårdnad, då varannan vecka, har jag överhuvudtaget något att säga till om när det gäller kontakten med de alkoholiserade farföräldrarna till vårt barn?

• Svar på tråden Får exmaken ta barnet till farmorn trots att jag misstycker?
  • 4finafilidutter

Tror faktiskt inte du kan göra något åt det. Om båda vårdnasdhavarna var tvugna att vara överens om vilka barnen får träffa skulle det bli väldigt mycket tjafsande t.ex med nya partners och så. Om ditt ex är en bra och ansvarsfull pappa får du lita på att han inte låter barnen utsättas för fara. Är han inte det tycker jag du ska försöka få ensam vårdnad.

• Anonym

Om du känner en oro att ditt barn kommer fara illa är du som vårdandshavare skyldig att agera utifrån det. Du kan hålla ditt barn hemma från pappa men då ska du ha starka skäl till oro. Gör som någon annan skrivit kontakta familjerätten.

• Anonym

Vet att du ej vill ingå i några detaljer vad det är som de gör som de ej gillar. Men du måste ju kunna ge en ledtråd vad det kan vara.

Misshandel, alkohol, bara att du ej tycker om henne, talar illa om dig inför barnet...osv.

• Anonym (MaskrosBarn)

mamma till trippelXY skrev 2009-05-02 17:24:24 följande:

Om ditt ex är en bra och ansvarsfull pappa får du lita på att han inte låter barnen utsättas för fara. Är han inte det tycker jag du ska försöka få ensam vårdnad.
    Att låta barn sova över hos alkoholister, då utsätter man barnen för fara. Helt klart!
  • Mirakel händer

Du kan inte göra något om inte din xmake tycker samma som dig.

Jag hade turen att sonens pappa såg problemet med sin mamma och hennes alkohol vanor när vi spererade. Han åkte inte dit med sonen. Det är nu under senaste året som hon får träffa sitt barnbarn. Hon åkte på behandling och har nu varit nykter sedan jan-08.

kimmensmamma.blogspot.com ♥Kim 950313♥
  • NenneN

Vad du kan göra och vad jag anser att du bör göra är att ta kontakt med familjerätten, eller familejrådgivningen där ni kan få samarbetsamtal.Då kan du, tilsamans med en proffessionell person förklara vad du menar, varför osv på ett snyggt sätt..Vill han sedan fortfarande ta barnet till mamma och pappa, övernattningar osv råder jag dig att dra detta vidare och ansöka om egen vårdnad.

Det är inte ok detta, visst..är det nyktra är det inget fel att han kör ut med barnet til dom en timme eller två och tar en fika.Men inte när de är oåverkade och inte när han inte närvarar för att ta fult ansvar för barnet.

Det gör inte aktiva alkoholister, det viktigaste i eras liv om de inte är tillfriskande är deras dricka.
    een nyktra eler ej, beteendet är sällan som det ska vara..sålänge de inte är i ett ttilfriskande.

Hoppas det går bra!

• Anonym (dalad vårdnad)

Jag vill inte lämna ut några detaljer.. men att prata illa om mig inför mitt barn det är en underdrift! Den här kvinnan ljuger och manipulerar och hittar på saker som gör att mitt barn blir mycket oroligt och ledset . Hon har bland annat sagt något så sjukt som att att jag gentligen inte älskar mitt barn, att jag bara säger det. Mitt barn kom hem storgråtandes och frågade om det var sant???

Hon är full, ramlar inomhus, somnar i soffan mitt på blanka degen, och blir arg på mitt b arn om barnet inte kallar farmorn för "mamma". Hon är helt sjuk med andra ord. Mitt barn mår jättedåligt av att vara där!

Anonym skrev 2009-05-02 17:25:12 följande:
    Vet att du ej vill ingå i några detaljer vad det är som de gör som de ej gillar. Men du måste ju kunna ge en ledtråd vad det kan vara. Misshandel, alkohol, bara att du ej tycker om henne, talar illa om dig inför barnet...osv.
  • NenneN

mamma till trippelXY skrev 2009-05-02 17:24:24 följande:

Tror faktiskt inte du kan göra något åt det. Om båda vårdnasdhavarna var tvugna att vara överens om vilka barnen får träffa skulle det bli väldigt mycket tjafsande t.ex med nya partners och så. Om ditt ex är en bra och ansvarsfull pappa får du lita på att han inte låter barnen utsättas för fara. Är han inte det tycker jag du ska försöka få ensam vårdnad.
    Fast att läma ett barn hos aktiva alikoholister , eller befinna sig i sällskap med dem är direkt olämpligt.Det kmomer att gå till hans nackdel om detta går vidare.
  • Anonym (dalad vårdnad)

Blev visst en del detaljer ändå.. .

Anonym (dalad vårdnad) skrev 2009-05-02 17:28:53 följande:

Jag vill inte lämna ut några detaljer.. men att prata illa om mig inför mitt barn det är en underdrift! Den här kvinnan ljuger och manipulerar och hittar på saker som gör att mitt barn blir mycket oroligt och ledset . Hon har bland annat sagt något så sjukt som att att jag gentligen inte älskar mitt barn, att jag bara säger det. Mitt barn kom hem storgråtandes och frågade om det var sant??? Hon är full, ramlar inomhus, somnar i soffan mitt på blanka degen, och blir arg på mitt b arn om barnet inte kallar farmorn för "mamma". Hon är helt sjuk med andra ord. Mitt barn mår jättedåligt av att vara där!
  • Anonym (MaskrosBarn)

Anonym (dalad vårdnad) skrev 2009-05-02 17:28:53 följande:

Jag vill inte lämna ut några detaljer.. men att prata illa om mig inför mitt barn det är en underdrift! Den här kvinnan ljuger och manipulerar och hittar på saker som gör att mitt barn blir mycket oroligt och ledset . Hon har bland annat sagt något så sjukt som att att jag gentligen inte älskar mitt barn, att jag bara säger det. Mitt barn kom hem storgråtandes och frågade om det var sant??? Hon är full, ramlar inomhus, somnar i soffan mitt på blanka degen, och blir arg på mitt b arn om barnet inte kallar farmorn för "mamma". Hon är helt sjuk med andra ord. Mitt barn mår jättedåligt av att vara där!
    Hemskt att höra allt det här! Du bör definitivt kontakta någon och ta reda på dina och dina barns rättigheter. Det är psykiskt misshandel att tvinga barnen att bo hos farmor.
Svar på tråden Får exmaken ta barnet till farmorn trots att jag misstycker?