• Queequeg

Hunden bet min katt

Är ingen direkt älskare av hund just nu ( i alla fall inte en viss hund som troligen bor i området)

Min ena innekatt lyckades smita ut, och sprang ut på gångvägen mot en cockers spaniel . Hunden var lös och ingen ägare syntes till.

Hunden gjorde ett utfall och bet tag i katten i främre delen av buken.

Resultat: åka i ilfart till djursjukhuset, där han belv sövd och opererad. Han är nu hemkommen sydd och med dränage och satt på antibiotika. Några återbesök bla för att ta bort dränage sedan stygn återstår.

Tycker så synd om min lille kisse.

Samt att jag är och sambon är ursinniga på hundes ägare som inte syntes till någonstans. Vi hade heller inte tid att stanna för att vänta in någon ägare när vi väl fick bort hunden.

Skulle vilja göra en anmälan mot denna hundägare och kräva honom på veterinärkostnaden som blev 6386kr och då är inte återbesöken inräknade i den summan.

• Svar på tråden Hunden bet min katt
  • mina små kämpar

vilken tur att katten klarade sig, har själv haft en katt som dog efter ett hundbett

vet du vem hunden tillhör? bor den i området? självklart ska de betala kostnaderna

de är skyldiga att hålla koll på sin hund vilket de skitit i , så vet du vart de bor gå hem till dem och berätta vad som hänt och att de ska betala räkningen

men sedan kanske det kan bli svårt om de nu nekar att deras hund tex har inte varit lös ute mm så det var synd att ni inte fick fatt i ägarna på plats, fotade du hunden(mobilkamera) som du skulle kunna ha som bevis om de nekar ?

• Karni

Skulle vilja? Gör en anmälan och ha den innestående och se till att leta upp vem ägaren är...

Hoppas att katten snart tillfrisknar snart och utan men och att ni får tag på hundägaren.

• hmcc

Tror det blir svårt att bevisa att det var just den hunden om ägaren nekar.

• viseversa

klart dom ska stå för veterinärkostnaden. men det blir nog svårt att bevisa att den bet katten. om ni nu inte tog ett kort under själva händelsen eller något.

• Riskiflickan
    hmcc skrev 2009-05-03 08:36:22 följande:
    Tror det blir svårt att bevisa att det var just den hunden om ägaren nekar.
    om ägaren inte var där å det var fler som såg att det var den hunden, så borde det inte vara några problem.
  • Queequeg

Sambon tog kort på hunden med sin kamera och vi har fått tips om vem ägaren kan vara som vi ska ta och kolla upp.

• Riskiflickan
    Queequeg skrev 2009-05-03 18:30:13 följande:
    Sambon tog kort på hunden med sin kamera och vi har fått tips om vem ägaren kan vara som vi ska ta och kolla upp.
    Vad bra! Klart människan ska betala för era utlägg pga hundens beteende!!
  • viseversa
    Queequeg skrev 2009-05-03 18:30:13 följande:
    Toppen att ni gjorde det. Korten kommer hjälpa en massa som bevis. Kan du inte återkomma och berätta hur det gick med allt sen?
  • Queequeg

Ska göra en anmälan i morgon då vi nu med säkerhet vet vem det är.

Jag vill egentligen gå dit, sambon med men vi har blivit avrådda av vänner att inte göra det då det är lätt att tappa humöret om hundägaren visar upp en dålig attityd.

Vet egentligen inte vad jag vill med anmälan, veterinärkostnaderna i sig är inget problem, men jag vill att det ska bli kännbart för hundägaren och inte låta det hela bero. Hunden hade nästan ihjäl våran katt och han var inte ens inärheten. Hela händelseförloppet tills vi kunde springa iväg till bilen med katten tog kanske ca 10 min och syntes inte till. .
    Det är det jag vill åt.

• mina små kämpar
    Queequeg skrev 2009-05-03 23:41:58 följande:
    Ska göra en anmälan i morgon då vi nu med säkerhet vet vem det är. Jag vill egentligen gå dit, sambon med men vi har blivit avrådda av vänner att inte göra det då det är lätt att tappa humöret om hundägaren visar upp en dålig attityd.Vet egentligen inte vad jag vill med anmälan, veterinärkostnaderna i sig är inget problem, men jag vill att det ska bli kännbart för hundägaren och inte låta det hela bero. Hunden hade nästan ihjäl våran katt och han var inte ens inärheten. Hela händelseförloppet tills vi kunde springa iväg till bilen med katten tog kanske ca 10 min och syntes inte till. . Det är det jag vill åt.
    anmälan är det bästa du kan göra nu, för tänk om detta händer igen vilket det troligtvis gör, och då kanske det går ännu värre för den stackars katten, nej det är deras skyldighet att ha kollen på sin hund, och uppenbarligen kan man ju inte ha denna hund lös utan måste vara kopplad så jag tycker ni gör det absolut rätta här
  • Kinya

Jag hade nog pratat med ägaren i första hand. De är nog mer välvilliga att betala om ni pratar med dem först och anmäler sen om de vägrar betala. I vissa fall går hundägarna självmant med på att betala. Det gjorde de iaf när vår hund blev påhoppad och biten av en lös hund.

• Kinya

Jo, det var en sak till. När vår hund blev biten så gick mamma till ägaren och hade med sig ett papper där det stod att han (hundägaren) tog fulla ansvaret (inkl. det ekonomiska) för händelsen och de skador hans hund gjort på vår hund. Han skrev på direkt och betalade via sitt försäkringsbolag.

• lillithsmamma

bara undrar hur katten mår nu och hur det gick med hund ägaren ?

• Queequeg

Vi har polisanmält hundägaren då han inte vill erkänna att han lämnat sin hund utan uppsikt. Sambon har varit över och pratat med honom.

Han förnekar att det var hans hund och tar inte på sig ansvaret för vad som hänt våran katt samt att han var mycket otrevlig och nästan agressiv mot sambon.

Har även fått höra att den hunden även ska ha gjort något utfall mot en annan hund.
    Ska ta kontakt med den hundägaren imorgon för att ta reda på vad som  hänt där samt om de gjorde en anmälan eller dyl.

Våran lille katt verkar lite piggare, men han vill helst bli buren på hela tiden och söker väldigt mycket närhet till hos. Han var väldigt kelig och social redan innan men inte så här mycket, känns som att han söker trygghet hos oss.

Vi ska göra ett återbesök till veterinären i morgon för att ta bort hans dränage.
    Men jag tycker att det fortfarande kommer väldigt mycket vätska från dränaget, trots att vi tvättar, smörjet med en salva som vi fick, samt ger han antibiotika några gånger om dagen. Vi får ta och se vad de säger

• och

Det behöver inte vara något konstigt att det kommer vätska, det är cellerna som har blivit krossade pga bettet och operationen. Hade han inte haft ett dränage hade han varit svullen istället, och det hade tagit längre tid för kroppen att forsla bort sårvätskan. Hoppas du förstår vad jag menar, jag är inte tillräckligt påläst för att ha korrekta termer, men man blir alltid svullen efter en operation.

Hoppas katten kryar på sig, och bra att ni har polisanmält hundägare!

Queequeg skrev 2009-05-06 00:35:33 följande:
    Vi har polisanmält hundägaren då han inte vill erkänna att han lämnat sin hund utan uppsikt. Sambon har varit över och pratat med honom. Han förnekar att det var hans hund och tar inte på sig ansvaret för vad som hänt våran katt samt att han var mycket otrevlig och nästan agressiv mot sambon.Har även fått höra att den hunden även ska ha gjort något utfall mot en annan hund. Ska ta kontakt med den hundägaren imorgon för att ta reda på vad som  hänt där samt om de gjorde en anmälan eller dyl.Våran lille katt verkar lite piggare, men han vill helst bli buren på hela tiden och söker väldigt mycket närhet till hos. Han var väldigt kelig och social redan innan men inte så här mycket, känns som att han söker trygghet hos oss.Vi ska göra ett återbesök till veterinären i morgon för att ta bort hans dränage. Men jag tycker att det fortfarande kommer väldigt mycket vätska från dränaget, trots att vi tvättar, smörjet med en salva som vi fick, samt ger han antibiotika några gånger om dagen. Vi får ta och se vad de säger
Svar på tråden Hunden bet min katt