• Katta86

Hur kopplar man in en bänkdiskmaskin?

Vi har en bänkdiskmaskin men har inte en aning om hur vi ska kunna koppla in vattnet till den utan att borra hål i diskbänken. Vilket vi då inte får eftersom vi bor i en hyresrätt...

Hur har ni gjort?

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur kopplar man in en bänkdiskmaskin?
  • Nisseblubb

Eh, får man verkligen installera en diskmaskin själv utan rörmokare?

• Leons Mami

Det finns speciella "grejer" som man sätter på kranen...
    Haha usch vilken dålig beskrivning...

• fribor1

kontakta vaktmästaren, de borde kunna fixa de =)

• Grannen
    Leons Mami skrev 2009-05-02 21:48:27 följande:
    Det finns speciella "grejer" som man sätter på kranen...Haha usch vilken dålig beskrivning...
    En koppling som man sätter fast munstycket som är på invattenslangen.
  • Katta86
    Grannen skrev 2009-05-02 21:50:03 följande:
    Va? Varken jag eller maken förstår riktigt..? Vi är nog lite tröga!
  • Nisseblubb

Det är inte säkert att ni får lov att koppla in den själv. Jag hade definitivt kollat med hyresbolaget och försäkringsbolaget först

• Grannen

På vattenkranen sätter du fast en mojäng, i den mojängen sätter du slangen som tar in vatten i diskmaskinen. Du kan alltså inte använda vattenkranen när du diskar.

• Leons Mami
    Grannen skrev 2009-05-02 21:50:03 följande:
    haha jamen exakt Tur att andra kan
  • Katta86

Hm okej. Får leta efter en sådan mojäng då! =) Tack!

• konkelbär

Vi har precis kopplat in en bänkdiskmaskin.

Vi fick gå till en butik som säljer lite prylar till kök och badrum, och köpa en koppling som man fäster på den vanliga vattenkranen i köket. I den kopplingen sätter man sedan slangen från diskmaskinen.

Suveränt

Gå till en affär som säljer tillbehör till blandare osv, och be om hjälp.

• Leons Mami

Dom är dock ganska dyra har jag för mig... (min kompis har nyss köpt en sån där grej)

• Katta86
    konkelbär skrev 2009-05-02 21:57:02 följande:
    Vi har precis kopplat in en bänkdiskmaskin. Vi fick gå till en butik som säljer lite prylar till kök och badrum, och köpa en koppling som man fäster på den vanliga vattenkranen i köket. I den kopplingen sätter man sedan slangen från diskmaskinen. Suveränt Gå till en affär som säljer tillbehör till blandare osv, och be om hjälp.
    Hur mycket kostade den då?
    Är det bökigt att inte kunna använda kranen när man diskar?
  • konkelbär

Leons Mami skrev 2009-05-02 21:59:11 följande:

Dom är dock ganska dyra har jag för mig... (min kompis har nyss köpt en sån där grej)
    Totalt gick hela kopplingen på 180 kr.
  • konkelbär
    Katta86 skrev 2009-05-02 22:01:13 följande:
    Hur mycket kostade den då? Är det bökigt att inte kunna använda kranen när man diskar?
    Jo det är lite bökigt, vi får hämta vatten i badrummet eller ställa tillbringare med vatten i kylen.

Man kan ju annars köpa en ny blandare med färdig koppling till diskmaskin. Så slipper man det problemet.. Men det blir betydligt dyrare.
  • Leons Mami
    konkelbär skrev 2009-05-02 22:09:27 följande:
    Jo det är lite bökigt, vi får hämta vatten i badrummet eller ställa tillbringare med vatten i kylen. Man kan ju annars köpa en ny blandare med färdig koppling till diskmaskin. Så slipper man det problemet.. Men det blir betydligt dyrare.
    Det var nog en blandare min vän köpte... jag tror att den gick på ca 2000 kronor.
  • Brittan

Vi har köpt en mojäng och skruvat fast i vattenkranen och det kostade under 100 kr.

Vi brukar göra så att vi fyller en tillbringare med vatten när vi slår igång diskmaskinen. Det är suveränt att ha om vi mot förmodan vill koka te eller kaffe eller blir törstig.

• Katta86

Synd att blandarna är så dyra! Hm.. Får väll gå till någon butik i morgon och fråga efter hjälp.. Annars är ju placeringen under slasken en lösning.. Tål att tänkas på! Tack för alla tips!

Svar på tråden Hur kopplar man in en bänkdiskmaskin?