Inlägg från: tjötas |Visa alla inlägg
  • tjötas

Någon mer som funderar på en tvåa våren 2010?!

Är det dags nu kanske...?

Känns läskigare att planera för en tvåa än för ettan, då visste vi ju inte vad vi gav oss in på! Nu vet jag precis hur jobbigt och krävande det är men samtidigt hur roligt och underbart.

Nån som hänger på syskon-resan?

• Svar på tråden Någon mer som funderar på en tvåa våren 2010?!
  • tjötas

The garden of Eden skrev 2009-05-03 07:49:24 följande:

jag vill bara säga LYCKA TILL!! Jag och min man hade planerat att börja försöka på en tvåa nu i maj, men han vägrar plötsligt. Jag längtar hur mycket som helst efter en tvåa, men nu får vi skjuta upp det ett år. Började med preventivmedel igår, det kändes hemskt. Vi får se hur det går, jag vill inte tjata på honom heller.
    Jobbigt läge! hoppas ni kan reda ut det hela så att båda känner sig nöjda med beslutet.
  • tjötas

Duntoffla: jag ska ringa och beställa tid för uttag av spiralen nu i veckan, spännande faktiskt!

idde74: jag testade med äl-stickor förra gången och blev gravid på första försöket. Kommer nog göra samma sak nu men det garanterar ju såklart inte att det tar sig.

Toddes mamma: Visst är det så, första gången levde man i nån slags himmelsk ovetskap om vad som väntade . Jag mådde väldigt dåligt under min graviditet, Hyperemis gravum, så jag är lite ängslig för det men samtidigt så vinner längtan efter en till över rädslan.

• tjötas

Jag bor en bit utanför jönköping. Jobbar dock i falköping.

Idag har jag bokat tid för uttag av spiralen! Hoppas det går lika lätt denna gången men det finns ju inga garantier.

Hade en superbra bm förra gången men då bodde vi i Gbg och nu på nytt ställe så allt blir nytt. Blir intressant. Ska dessutom se till att komma iväg på Aurora-samtal då jag hade en jobbig graviditet och förlossning och inte alls ser fram emot det. Mycket att ta tag i med andra ord!

• tjötas

Jag kommer testa med äl-test när det blir dags. Har vi ändå tänkt köra nu så kan vi lika gärna köra ordentligt. I och för sig har jag väldigt regelbunden mens så det är säkert itne svårt att räkna ut men jag gillar att veta säkert .

• tjötas

Jag väger nästan exakt samma nu som när jag blev gravid med ettan men det är några kilo för mycket om man ser till BMI osv. Jag är mullig. Men jag har accepterat min kropp för så länge jag inte vill satsa järnet på träning och äta som en liten kanin så blir jag ingen smalis. Så hellre en lycklig mullis. Äter striktare och hälsosamt på veckorna och som jag vill, ungefär, på helgen. Har precis bokat in fem tillfällen med personlig tränare eftersom jag vill rusta kroppen lite inför nästa graviditet, ska bli spännande! Styrketräning sysslar jag inte mycket med, utan det blir stavgång, orbitrek (jag med!), simning och vanliga promenader några gånger i veckan. Alltså inte allt några gånger i veckan, men ni fattar nog...

Att acceptera sin kropp och vikt har varit så skönt, nu äter jag mer balanserat och hälsosamt än innan när jag ständigt bantade eller frossade. Ner några kilon, upp några kilon osv. Nu har jag hittat en någorlunda bra balans där jag trivs med livet, äter sunt för det mesta och kroppen har en någorlunda bra vikt.

För övrigt har jag skrivit en "list of demands" inför nästa graviditet. Där står bla att jag vill gå till personlig tränare när nästa bebis kommit för att få hjälp att komma igång med kroppen. Nu blir det lite tjuvstart men jag ska inte tulla på träningen efter ändå .

Hmm, låter som att jag är jätteduktig på att träna, det är jag INTE! Men jag är nöjd om jag håller min nivå helt enkelt. Och så länge det är fler vardagar än helgdagar i livet så kommer jag kunna hålla vikten som den är nu.

Förra graviditeten gick jag upp 11 kg, inte så mycket, men jag gick inte ner alls under amningen, jag gick UPP! Så efter amning hade jag fortfarande 10 kg kvar att bli av med och det tog tid.

• tjötas

Wohoo, det börjar komma plus i tråden! spännande,keep us updated shopoholic!

Idag rök spiralen! Jag tidigarelade min tid eftersom jag kunde . Har ägglossning nästa vecka nån gång så jag tänkte att vi lika gärna kunde få in ett försök direkt istället för att behöva vänta en hel månad. Maken är helt med på noterna, han har längtat ett tag nu!

Jag hade Hyperemesis gravidarum förra grav och är lite ängslig inför nästa, risken är ganska stor att jag råkar ut för det igen. Pratade dock mycket med barnmorskan idag när jag var där och blev peppad. Skulle jag börja må lika dåligt nästa gång så vet jag ju själv vad som funkar och inte, jag kommer få hjälp snabbare osv. Kan börja använda den medicin som funkade direkt, istället för att prova igenom halva sortimentet. jag tänker göra allt jag kan för att påverka hur jag mår: kost, motion, och mental inställning, men jag måste samtidigt förbereda mig på att det KAN bli lika illa nästa gång. Och ändå ger jag mig in i det frivilligt...

• tjötas

Åh, hänger inte med riktigt. FL är spärrad på mitt jobb (vilket förmodligen är klokt...) och på kvällarna blir det inet alltid tid. Så tack vem det nu var som svarade på vad hyperemesis är . Jag vet folk, bla min syster, som haft betydligt värre än jag med många turer in och ut på sjukhuset osv. Men det gör ju inte min upplevelse lättare, tyvärr. Det var HEMSKT att må så illa hela tiden, oerhört nedbrytande psykiskt. Och ändå vill jag göra det igen. Risken för att drabbas igen är enligt viss forskning så stor som 70% (när man haft det innan alltså, annars är det ca 1% av gravida som drabbas). Jag får hoppas och tro att jag tillhör de övriga 30% men samtidigt förbereda mig så gott jag kan på det värsta!

• tjötas

Hej hej! Försöker läsa ikapp som vanligt!

Har haft kopparspiral nu och har varit nöjd med den, trots ökade blödningar (var inte så himla illa innan så jag tycker inte att en ökning var ett problem). Däremot tänker jag testa hormonspiral efter nästa. Har också mått väldigt dåligt av hormoner men sista året har jag haft väldigt jobbig pms (jag snackar väääldigt jobbigt, med panikångestattacker, depressions-symptom osv) och har därför diskuterat att använda antidepressiva just under pms-veckan. Men först ska jag testa hormonspiral och se om problemet "försvinner".

Utslag på äl-testet idag, får väl se om vi får till det !

Ser varken fram emot graviditet, förlossning eller tiden efter. Amningen funkade i och för sig rätt bra, efter att jag fått hjälp med amningsnapp på bb. Använde den i ett par månader innan jag lyckades vänja av dottern och hon kunde amma "vanligt". gick mycket snabbare då! Men jag är väldigt tacksam för hjälpen jag fick på BB.

• tjötas

Jag VILL ha snitt men det är ju inte samma sak som att jag får det... Hade inte en särskilt bra upplevelse förra gången och dessutom gick det väldigt fort så jag tänker kämpa för snitt nästa gång så får vi se. Min barnmorska vid förra grav sa att jag borde kunna få det men nu bor jag på ett nytt ställe och vet inte alls hur det fungerar med sånt.

Svar på tråden Någon mer som funderar på en tvåa våren 2010?!