• Anonym

Smask ljud

Jag har alltid haft svårt för olika ljud. När jag var bodde hemma och min mormor var på besök kunde jag inte äte med resten av familjen utan jag åt i ett annat rum eftersom jag tyckte att min mormor smaskade så mycket när hon åt. Sedan när jag flyttade till pappa kunde jag inte äta med honom för att han stönade när han åt. Jag har också haft svårt för klockljud, har bland annat fått lämna tillbaks klockor som låtit för mycket, isolerat klockor, bytat ut kylskåp som brummat för mycket osv...

Nu har detta blivit ett problem i min relation, eller det har det egentligen varit i alla mina förhållande men nu vill jag verkligen ta tag i det då. Jag anstränger mig verkligen att inte visa eller säga något när min sambo råkar smaska lite, men ibland kan jag inte behärska mig och då blir min sambo såklart ledsen.

Vad tycker ni att jag kan göra åt det? någon som vet en bra psykolog i Malmö som kan sånt? Har hört att vissa som har haft hjärnskakningar kan bli känsligare för ljud och jag har haft 6 st.

• Svar på tråden Smask ljud
  • Anonym

Nä jag är inte boxare men jag var ett ganska vilt barn, trilla ner för träd osv...

Ingen som har något tips?

• Anonym
    Muminski skrev 2009-05-03 14:08:06 följande:
    Perceptionsstörningar heter det förresten. Har du några andra "besvär"?
    Nä jag har inte fler "besvär" inte vad jag vet ialafall... Jag upplever att jag alltid har lock för öronen och läkare som har tittat mig i örat säger att dom kan se att jag har lock för öronen.. Kan det hänga ihop på ngt sätt?
  • Anonym

Jag känner igen alla symptom!
    Oj, vad jobbigt det är!

• Anonym

Vet inte...som när grannen har radion på så där irriterande så man bara hör att där är något som låter. Då har lust att ringa på där och säga men skruva upp radion för i helvete, så jag åtminstonde HÖR den inte bara det där dova entoniga ljudet.
    Förstår ni vad jag menar?

• Anonym

När jag läser den här tråden så förstår jag plötsligt hur galna grannar som klagar på minsta lilla ljud fungerar. De tillhör nog en generation som inte har kunnat hitta andra med samma problem på nätet!

Verkar jättejobbigt för er, hoppas ni hittar nått sätt att bli av med problemet!

• Anonym

johannaerika: hur är det med ljudet av tangenter när du själv sitter vid datorn? Står du ut då?

• Anonym

Jag blir oxå tokig av smaskanden. Min smabo smaskar inte, men hans dotter!! Jag blir så arg och när jag tittar på henne så känner jag avsmak för jag blir äcklad av ljudet och ljudet ekar i min skalle. Jag kan inte äta så jag måste gå. Jag vågar inte säga till sambon att säga till henne, men hon slörplar som tusan och det låter så högt. Sen att sambon och dottern skrapar sina tallrikar rent HATAR jag. Jag hatar många ljud och jag stress äter ofta och får ont i magen för jag blir stressad av alla ljud.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-04 23:25:43 följande:
    Jag blir oxå tokig av smaskanden. Min smabo smaskar inte, men hans dotter!! Jag blir så arg och när jag tittar på henne så känner jag avsmak för jag blir äcklad av ljudet och ljudet ekar i min skalle. Jag kan inte äta så jag måste gå. Jag vågar inte säga till sambon att säga till henne, men hon slörplar som tusan och det låter så högt. Sen att sambon och dottern skrapar sina tallrikar rent HATAR jag. Jag hatar många ljud och jag stress äter ofta och får ont i magen för jag blir stressad av alla ljud.
    Jo sen så har jag lärt mig sen jag var liten att man inte ska smaska, man ska inte låta man ska inte skrapa tallriken. Men jag klarar inte av att sambon snarkar, och jag klarar INTE av då nån pratar då jag äter, då blir jag stressad. Jag stör mig på när dottern nynnar, jag stör mig på mycket ljud och det värsta är att alla dessa ljud är jobbiga störande för mig, det är som att jag hör dom 10 gånger mer än nån annan.
  • Anonym
    johannaerika skrev 2009-05-04 22:21:15 följande:
    Jag har med känt mig knäpp! Jag har pratat med läkare, psykologer mm. men ingenting har hänt. Jag var senast för någon vecka sedan och träffade en läkare som tyckte jag ska börja med KBT. kanske kan det vara ett hjälpmedel. Hur man ska arbeta med att lära sig leva med ljuden, vet jag inte men det är värt ett försök.är det någon av er som blir totalt FÖRBANNAD och GALEN av att höra dessa ljud? eller är det bara jag som får "psykbryt" som jag så fint kallar det. Jag tycker så fruktansvärt synd om min pojkvän som får stå ut med detta. Vi äter ca 1 måltid tillsammans i veckan och vi bor tillsammans .. han frågar mig "är det okej om jag dricker en kopp te" när vi ska kolla på film, han frågar fastän att han vet svaret.. nej! Vi var och hälsade på hans föräldrar för ett tag sedan, och i den familjen SMASKAR man så jävla (ursäkta) mycket. Jag har börjat vänja mig att ha radion på när jag och min sambo äter, då jag försöker fokusera mer på radioljudet än på ät-ljudet. Men hos min pojkväns föräldrar vill man inte äta med radion på. Vad gör jag då? jo jag äter och äter och äter, försöker fokusera på mitt egna ät-ljud (som ibland också är skit svårt att lyssna på) så jag äter mer än vad jag orkar enbart för att inte vara en konstig människa och springa från bordet när jag ätit klart. VAD FAN SKA MAN GÖRA? jag orkar inte med det här beteendet. Det är LJUD det är inte farligt, men VARFÖR är det farligt för mig/oss?
    Åh,kära människa,VAD jag känner igen mej!
    Jag blir fullkomligt skogstokig av ät-ljud,jag blir så ARG att jag nästan går upp i atomer.....
    Jag vet att detta är "sjukt",men jag vet inte hur jag blir av med det!!!
  • Anonym
    johannaerika skrev 2009-05-05 09:28:52 följande:
    Anonym skrev: "det är som att jag hör dom 10 gånger mer än nån annan."PRECIS så känner jag att det är också.Och för att besvara en tidigare fråga gällande mig och tangentljud, mitt egna tangentljud klarar jag av att höra, det är ju också lite lustigt.Men ibland, eller rätt ofta faktiskt, får jag samma obehags känslor när JAG äter. Och det är ju inte alls bra för mat måste man ju ha i magen ..Det känns som att jag blottar hela mig själv när jag pratar, men att äntligen ha hittat människor som lider av samma problem som mig själv känns ändå bra. Även fast jag inte önskar någon annan det här problemet. Så, det som sägs här hoppas jag tas på allvar och att det inte är någon som driver med problemet, för det är blodigt allvar för mig iallafall.Jag minns ett tillfälle när jag var liten,familjen satt vid köksbordet och åt frukost och jag hade brett en mjukmacka. Min pappa började äta en knäckemacka och jag slängde min macka för att jag var tvungen att äta en knäckemacka så jag kunde fokusera på det ljudet istället för att höra han äta, för när han tar en tugga av knäckemackan så slår han ihop käkarna så hårt att jag blir illamående.Hela min familj är medvetna om mina problem. Idag är jag 22 år gammal och det här har hållit igång så länge jag kan minnas. När jag var liten och familjen hade "fredagsmys" med kanske varma mackor på kvällen framför teven, så satt jag ALLTID vid ett eget litet bord meden hela min familj (tot. är vi 6 st) satt i soffan och myste.Och idag är det precis lika dant. Som liten gick jag på "träning" för att höra dessa ljud, speciellt matljuden. Min psykolog sa "nu ska du sitta 3 minuter extra efter att du har ätit upp din mat". Hon menade att när jag ätit upp min mat, som tar ca 2 minuter (äter fruktansvärt snabbt) så skulle jag plågas genom att höra alla andra sörpla, smaska, glafsa i sig sin mat. Men jag gjorde det och det var hemskt. Ibland började jag gråta.Har ni några tips? Hur man kan "stå ut" med att lyssna? öronproppar funkar för stunden, men det löser inte några problem..kram Johanna
    Jag är förvånad över att det faktisk finns andra med samma problem,jag trodde jag var ensam om detta!!
    Jag kunde själva ha skrivit ditt inlägg.....
    Jag känner mej med desperat,specielt mat som "låter" är omöjligt att uthärda,chipskväll i soffan är umöjligt,bara tanken får mej må illa! Jag kan knapt äta med min make,jag blir full av ångest,äckel och ILSKA!!
    VAD gör man???
  • Anonym

åh det finns fler som jag!
    jag började tro att jag e en riktig surfitta som bara retar mej på allt.
    försökt förklara för min maan hur ont det gör i kroppen när dom där ljuden som jag inte klarar av äter sej in i min hjärna
    jag klarar absolut inte av surr tex en bilmotor utanför fönstret , trafikljud, brummande element, surrande dator, borrmaskiner,
    och SMASKANDE
    och det värsta e att vi nbor nära en väg med element som brummar jämt så vi har fått täcka över dom med tjocka täcken vilken på vintern resulterar i att det blir kallt ist.
    vad tror ni ?
    finns det en vettig andledning till detta problem lr är man bara en pissig människa som inte kan låta bli att störa sej explodera och må skit av ljud

• Anonym

Ring hörcentralen på sjukhuset och fråga om hjälp. Jag jobbar själv på en sådan (dock inte med sånt) och vet att man kan få hjälp att "träna" öronen.

• Anonym
    Muminski skrev 2009-05-05 17:35:18 följande:
    Men hur gör man om man INTE andas ut genom näsan när man äter?? För andas måste man ju Det kanske låter väldigt mycket när han andas? Själv kan jag irritera mig över människor som andas in samtidigt som de slevar in soppa eller dyl. Åh vilka problem va? Min man har väldigt trånga näsborrar och det gör att han inte känner smak så tydligt, så när han vill känna smaken lite mer av det han äter brukar han stöta ut luft genom näsan, ja som när man fräser näsan. Fräscht, NOT!!! Mmm lammgryta vad gott..*fräääääs åh det smakar koriander...fräääs oj en snorbubba* HAHAHA. Sånt stör mig!
  • Anonym

Anonym (ljudkänslig) skrev 2009-05-05 19:53:37 följande:

jag brukar få putta på min man typ 1000 gånger per natt för att han "andas för högt" hahahahahahahahaha han snarkar ju inte ens tänk om han gjort det då hade jag kanske nitat honom på riktigt ...hemska tanke.
    Har vi samma gubbe????
Svar på tråden Smask ljud