• Muminski

Smask ljud

Öronproppar?? Seriöst alltså. Med öronproppar tar du ju udden av ljudet som uppstår vid smaskandet. Det kan rädda er relation för det är svårt att undvika att smaska när man äter, även om man tänker på det och gör sitt bästa för att inte smaska.

Ja man kan få känsligare hörsel av trauma mot huvudet. Har du kanske vätska i mellanörat? Gå till en läkare och se om det kan förhålla sig så för det skulle kunna göra att hörseln förändras, vissa ljud blir "vassare".

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Perceptionsstörningar heter det förresten. Har du några andra "besvär"?

• Muminski

Ja det tror jag att det kan. Har du provat att använda bivaxljus för att torka ut örat? Finns på hälsokosten. Dottern provade sådant och blev mycket bättre. Men dessvärre kom problemen tillbaka efter ett tag. Då får man köra med ljusen med jämna mellanrum.

Mitt bästa tips är att du ser till att få komma till en öronläkare och göra trycktest och hörseltest.

• Muminski

Du kan ha ett undertryck i örat som kan avhjälpas med små rör som opereras in.

• Muminski

Det är inte så ovanligt det här som man tror. Det handlar ofta om förmågan att tränga bort intryck, känslighet i perceptionen.

Vissa, som här i tråden kan inte tränga bort ljud som tickande klockor, andra känner av elektriska vågor, jag kan ibland få jätteont i huvudet (inte som huvudvärk utan späånningar) när vissa typer av sattelitmottagare slås på eller microvågsugnar, andra klarar verkligen inte av sömmar eller lappar i kläder, vissa material osv osv.

Många gånger får man lära sig små tricks att stå ut i tillvaron men när det blir ett sådant problem att en relation är i fara eller att man mår dåligt över det tycker jag att man ska söka hjälp för detta.

I vissa fall hjälper det att bara bli medveten om problematiken, okej, min hjärnas borträgning funkar lite annorlunda inom det här området och så kan man liksom leva med det.

I andra fall kan man få tillgång till olika hjälpmedel som blockerar det man själv inte kan blockera för att orka stå ut, man kanske kan ta med sig sin stackars smaskande älskling på ett samtal med någon expert på detta som kan förklara att det inte bara är något man fått för sig utan det här är något som man är extra känslig mot, att någon smaskar kan skära i hela kroppen göra fysiskt ont och inte bara ignoreras.

Sedan finns det ju de där människorna som verkligen smaskar högt och slafsar och då får man kanske ta upp det med den personen.

De flesta här verkar ändå ha en känslig perception och då kan man inte bara be den andra sluta andas liksom

• Muminski
    Anonym skrev 2009-05-05 15:13:31 följande:
    åh det finns fler som jag!jag började tro att jag e en riktig surfitta som bara retar mej på allt.försökt förklara för min maan hur ont det gör i kroppen när dom där ljuden som jag inte klarar av äter sej in i min hjärnajag klarar absolut inte av surr tex en bilmotor utanför fönstret , trafikljud, brummande element, surrande dator, borrmaskiner,och SMASKANDEoch det värsta e att vi nbor nära en väg med element som brummar jämt så vi har fått täcka över dom med tjocka täcken vilken på vintern resulterar i att det blir kallt ist.vad tror ni ?finns det en vettig andledning till detta problem lr är man bara en pissig människa som inte kan låta bli att störa sej explodera och må skit av ljud
    Den enligt mig vettiga anledningen till detta problem är ju just att personer med dessa svårigheter inte har samma förmåga att tränga bort saker som det är tänkt. Sömmar i kläder, material, störande ljud osv osv. Det är inte heller särskilt ovanligt, man pratar bara inte om det utan lider i tysthet. Jobbigt, men det finns bra hjälp att få. Kanske kommer man alltid störa sig, men man kan hitta små knep att lära sig att stå ut och det viktigaste av allt är att man tillsammans med sin partner får lära sig om detta fenomen så att det inte blir ett problem i relationen, den ene är helt enkelt "allergisk" mot ljuden.

Vettigt eller flummigt?
  • Muminski
    statisk skrev 2009-05-05 17:17:24 följande:
    Men Gud!! Så där är jag också! Har inte läst igenom alla svar till ts, men tror inte jag behöver det heller faktiskt.Jag lever med en man som andas ut genom näsan när han tuggar!! Jag blir galen!! Jag skulle kunna skrika rakt ut och lämna honom och elda upp vårat hus och ja.. Jag vet inte vad... Smask och ljud när man äter är det VÄRSTA jag vet! Och folk som flåsar när dom andas.Alltså seriöst... Jag mår fysiskt dåligt av detta!!
    Men hur gör man om man INTE andas ut genom näsan när man äter?? För andas måste man ju Det kanske låter väldigt mycket när han andas? Själv kan jag irritera mig över människor som andas in samtidigt som de slevar in soppa eller dyl. Åh vilka problem va?

Min man har väldigt trånga näsborrar och det gör att han inte känner smak så tydligt, så när han vill känna smaken lite mer av det han äter brukar han stöta ut luft genom näsan, ja som när man fräser näsan. Fräscht, NOT!!! Mmm lammgryta vad gott..*fräääääs åh det smakar koriander...fräääs oj en snorbubba*

HAHAHA. Sånt stör mig!
Svar på tråden Smask ljud