• Pysselgalningen

Sluta röka - abstinensen?

Ni som slutat röka, hur länge har ni kännt abstinensen efteråt? Alltså den där värsta som gör att man kan slita huvudet av vem som hellst

• Svar på tråden Sluta röka - abstinensen?
  • Pysselgalningen

Ingen som slutat röka?

• Anonym

3 dagar sitter de fysiska abstinensbesvären i, sedan är det 'bara' det psykiska kvar.

• HemmaHosSofi

Jag höll upp i 14mån och kände abstinens var och varannan dag men det är väl bara psykiskt men nog så j.. jobbigt.

• Anonym

Jobbigt, javisst kan det vara det -men eftersom det är psykiskt så är det alltså möjligt att påverka -med psyket.
    Dvs, för varje gång tanken 'ååååh, vad jobbigt att jag inte får röka' dyker upp i skallen, så upprepa 'Gud vad SKÖNT att jag SLIPPER röka' tre gånger för dig själv. Kan verka skitfånigt, men det funkar faktiskt. Hjärnan är lättlurad :)

• BubbelBoom

Jag slutade på en söndag, på onsdag gav jag efter och tog en cigg(abstinensen var för stor). Men det var det äckligaste jag hade varit med om! Borstade tänderna på direkten och sen la jag ner det. Efter den ciggen har jag inte haft någon abstinens alls. Det bara försvann

• HemmaHosSofi

Tips: Häll ett gäng cigg i en glasburk och fyll på med vatten, varje gång suget blir för stort så gå och lukta i burken Lovar att abstinensen försvinner då!

• Puls

Och jag smaskade nicorette så fort jag fick ett sug, så försvann det snabbt.
    Jag märkte aldrig direkt något av det så.

• Anonym

Nikotin är rätt dumt att tillföra kroppen när man försöker bli av med beroendet. eller, väldigt dumt. Skit i alla 'hjälpmedel' och stå ut de där tre dagarna istället, annars blir de bara flera...

• smultron78

Jag slutade röka för exakt 3 månader sedan efter att ha rökt i 16 år å jag kan säga det att de två första vekorna var hur jobbiga som helst...
    Jag gnällde på både man å barn å har nog inte ätit så mycket sötsaker, framförallt choklad som då..
    Men nu efter 3 månader så känner jag inte ngt sug alls!

Stort lycka till... vill man bara så lyckas man

Wille´s & Nessa´s mamma
  • Anonym

jag tror det är något fel på mej för jag fick ingen abstinens.. iof rökte jag ett bloss om jag var sugen och förbjöd inte mej själv men nu har jag inte rökt någonting på snart fyra veckor så jag antar att jag slapp det... jag tror mycket sitter i huvudet...

• Pysselgalningen

Det har gått bra hela vägen tills idag...
    Har använt inhalatorn när det krisat, men jag har haft ett redigt humör kan jag lova
    Men imorse fick vi veta att sambon skulle iväg under ett dygn, vilket gav mig ångest då jag hela tiden kunnat gå iväg när humöret vänt och lämnat barnen med honom.
    Så vi kom överens om att jag får röka medans han är borta nu så barnen inte far illa över min abstinens. Hade det inte varit för att jag visat att jag faktiskt klarat av att hålla mig ifrån ciggen så pass bra medans han varit hemma så hade vi nog inte kunnat lösa det så. Men när han kommer hem imorron så är det tillbaka till inhalatorn igen. Dock så ska jag försöka låta bli paketet och bara använda inhalatorn. Men jag vet att det är lättare att göra imorron än ikväll, för av någon anledning har jag det så mycket tuffare på kvällarna än på dagarna

• Pysselgalningen
    Anonym skrev 2009-05-03 19:41:58 följande:
    3 dagar sitter de fysiska abstinensbesvären i, sedan är det 'bara' det psykiska kvar.
    Där håller jag faktiskt inte med. De psykiska försvann för mig ganska fort, men begäret blev för högt så jag använder inhalatorn istället. Men jag använder den inte enl. instruktionerna utan tar bara några "puffar" när jag känner att det blir för mycket.
  • Anonym

Pysselgalningen - att du har fler 'fysiska abstinensbesvärs'-dagar beror ju på att du fortsätter tillföra kroppen nikotin. Du får ju börja om på nytt varje gång du tar en puff. Samma gäller ju nu när du ska röka igen, alla jobbiga dagar är ju totalt förgäves. Klart det blir jobbigt då :(

• Pysselgalningen
    Anonym skrev 2009-05-06 18:49:16 följande:
    Pysselgalningen - att du har fler 'fysiska abstinensbesvärs'-dagar beror ju på att du fortsätter tillföra kroppen nikotin. Du får ju börja om på nytt varje gång du tar en puff. Samma gäller ju nu när du ska röka igen, alla jobbiga dagar är ju totalt förgäves. Klart det blir jobbigt då :(
    Jag behöver allt mindre för varje dag, vilket jag själv märkt, så det går åt rätt håll, det råder det ingen tvekan om.
    Nackdelen är ju att jag inte gör det för min egen skull, utan för min familjs skull, så den 100%iga motivationen finns inte riktigt. Å när då den som håller pli på mig och tar hand om barnen då försvinner så får jag ångest.

Inhalatorn började jag med några timmar efter att jag skrev TS. Så att begäret blir längre det vet jag redan. Men vi insåg att det är bättre att jag tampas med rutinerna först och själva nikotinet i ett annat steg. För med inhalatorn så skadar jag åtminstone ingen annan. Detta var även det som min läkare ansåg vara för det bästa för att jag inte ska knäckas helt och hållet
Svar på tråden Sluta röka - abstinensen?