Kan din 9-åring klockan?
Hej! Min nioåring kan inte klockan så bra. Kan hel och halv men har dålig koll på t ex tjugo i. Kan din nioåring klockan?
Hej! Min nioåring kan inte klockan så bra. Kan hel och halv men har dålig koll på t ex tjugo i. Kan din nioåring klockan?
Min son fyller 9 i år och nu har han väl börjat lära sig klockan ... men det har gått trögt. Vi har fått träna ordentligt med honom. Han är ju egentligen rätt lättlärd. Men ... klockan har han inte varit så intresserad av, så därför har han inte brytt sig om att lära sig den. Nu tror jag han kan säga vad klockan är. Fast han är inte 100 % säker, så svaret kommer ofta inte direkt, utan han måste ibland tänka lite först.
Vi började träna mer ordentligt med honom i höstas, när vi märkte att hans lillasyster (som nyss fyllt 6 år) var intressad av att lära sig och började kunna se tiden.
Min kille 8 år kan. Lillebror 6 år kan hel, halv, tio i och tio över.
Min 9åring kan klockan sedan några år.
Vår nioåring har just lärt sig det "ordentligt" i skolan. De har tränat mycket på det och han har inte haft jättelätt för det. Hjälpte en del när jag köpte en stor vanlig analog klocka till köksväggen. Blir mer naturligt att titta då och själv se ex. hur länge till han kan äta flingor innan han måste till skolan
Ja han kan nog klockan helt nu tror jag... han går i tvåan.
mina pojkar kunde klockan när de va 9år (kommer inte ihåg när dom lärde sig det men har för mig att de va när dom va 5-6år)
Min 9-åring kunde klockan när hon gick i 6-års. I ettan övade hela klassen klockan analogt, i tvåan övade de digital tid. I början av trean lärde de sig klockan på engelska. Trodde alla skolor tränade med barnen?!
Japp, både analog och digital.
Min son är 7år, lärde sig klockan när han va 5år.
Japp, det kan han.
Men digital-tids visning har varit svårt att lära honom. Speciellt tiden mellan 00.00 och 07.00. Det tog ett tag innan han lärde sig.
Tror det är rätt vanligt med strul runt klockan.
Det låter ändå som om din son fattat grejen med klockan
tjejen som går i 2 an har jätte svårt med klockan trots att vi tränar mycket på de, hel å halvtimme går oftast bra men svårt att få fastnat vilken sida är "i "å vilken "över" å sen lessnar hon å börjar gissa...
Ja både 7 och 9 åringen kan. Men för vår 11 åring tog det längre tid. Han var nästan 10.
Min flicka är 9 och hon kan både analogtid och digitaltid.Har kunnat sen lekis.
Min dotter kunde klockan i den åldern, även om det gick lite trögt.
Hon tyckte helt enkelt att det inte behövdes eftersom det alltid fanns andra som sa till när det var dags att göra något. De slapp att hålla koll på tiden själva.
Kanske det är samma sak med din 9-åring, TS?