• minimalin

Vad är billigast: måla om eller tapetsera??

Jag ska fixa väggarna innan jag flyttar från min lägenhet, men jag vill välja det billigaste och enklaste sättet att göra det på.

Har räknat ut att jag ev. kommer behöva göra om två rum, ett sovrum och köket. Har räknat ut att det kommer gå 40*2,5 våder till dessa rum +/-. Kollade på Rusta och de säljer tapet för 99:-/styck vilket gör att jag kommer betala ca. 1000:- för att tapetsera om dessa rum exkl. tapetlim och andra tillbehör.
    Vet inte hur mycket färg som kommer att gå åt om jag målar och vilket spackel mm som jag måste använda och om det ev. kommer bli billigare.

Ni som har större erfarenhet av att renovera kanske vet? :)
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad är billigast: måla om eller tapetsera??
  • Hjärtat mitt

Det är mer jobb att tapetsera, men personligen tycker jag det är snyggare än att måla. Om du vill lägga ner en massa jobb så ska du tapetsera istället, men vill du bara få det klart och flytta sen så ska du helt klart måla.
    En burk färg kostar 3-400 kr och brukar räcka till ett rum, 2 strykningar.

• Fridayyy

Rustas tapeter är svårare att tapetsera med än de som är lite bättre och ofta då dyrare. Det är min erfarenhet och jag är inget proffs men de kända tapetmärkenas tapeter är lite mer flexibla enligt mig.

• snarret

Jag skulle valt att måla. Det är mkt enklare (rustas tapeter är döden att arbeta med. Riktig skit) och är lättare att få snyggt. Blir billigare med.
    /utbildad målare ;)

• minimalin
    Moniqe1979 skrev 2009-05-03 12:18:50 följande:
    vad är det som är på väggarna nu? färg eller tapet?
    Tapet är det på väggarna nu! Papperstapet.
  • minimalin
    snarret skrev 2009-05-03 12:28:40 följande:
    Jag skulle valt att måla. Det är mkt enklare (rustas tapeter är döden att arbeta med. Riktig skit) och är lättare att få snyggt. Blir billigare med./utbildad målare ;)
    Hjärtat mitt skrev 2009-05-03 12:23:06 följande:
    Det är mer jobb att tapetsera, men personligen tycker jag det är snyggare än att måla. Om du vill lägga ner en massa jobb så ska du tapetsera istället, men vill du bara få det klart och flytta sen så ska du helt klart måla. En burk färg kostar 3-400 kr och brukar räcka till ett rum, 2 strykningar.
    Ok, vilka fler tillbehör ska man ha och vad kostar det ungefär?? Måste man ta bort tapeten under, alltså ta bort skarvar och spackla mm.?
    Vilken färg ska man köpa och vart??
  • Hjärtat mitt
    minimalin skrev 2009-05-03 12:31:47 följande:
    Ok, vilka fler tillbehör ska man ha och vad kostar det ungefär?? Måste man ta bort tapeten under, alltså ta bort skarvar och spackla mm.? Vilken färg ska man köpa och vart??
    Åk till Coop Bygg eller Ica Maxi, de kan hjälpa dig med vad du behöver och det är billigare än om du åker till en färghandel. Oavsett om du ska måla eller tapetsera kommer du nog behöva spackla, men jag skulle inte riva ner den gamla tapeten, det är svårt och jättejobbigt.

Vad är syftet med målningen? Ska du sälja din lägenhet och höja värdet eller ska du bara fräscha upp en hyresrätt?
  • Miss Mumin

Gå till en tapet affär och kolla utgående sortement, finns för 29kr/rulle det har vi kört på och dom är snygga! Bara att det är utgående modeller

• snarret

Vill du göra det riktigt ordentligt så kan du ta bort tapeterna som är, men det brukar vara rätt jobbigt och tidskrävande.
    Det duger bra att bara skära bort skarvarna och spackla där, det är rätt enkelt. Funkar att bara måla över hela alltet med. Skarvarna syns då, men det är ju inte världens grej.

Nöjer du dig med att bara måla (det skulle jag gjort om jag bara ville få klart det) så behöver du bara färg, en roller och en pensel. Sån grej att hälla färgen i med kan underlätta, men är inte nödvändigt.

Vill du göra det mer ordentligt så behöver du en spackel, spackel, kniv (såndär som man liksom "fäller ut" bladet på, som är lite böjlig), sandpapper, färg, roller och pensel.

Jag själv föredrar nordsjö, som man köper i deras egna butiker. Där finns såklart alla tillbehör du behöver med.

• arianne03
    minimalin skrev 2009-05-03 12:30:33 följande:
    Tapet är det på väggarna nu! Papperstapet.
    Kolla först med hyresvärden att det är ok att du målar! I vår lägenhet var tapeter "högre standard", så man var tvungen att tapetsera om i de rum som redan hade tapet!
  • minimalin
    Hjärtat mitt skrev 2009-05-03 12:35:42 följande:
    Åk till Coop Bygg eller Ica Maxi, de kan hjälpa dig med vad du behöver och det är billigare än om du åker till en färghandel. Oavsett om du ska måla eller tapetsera kommer du nog behöva spackla, men jag skulle inte riva ner den gamla tapeten, det är svårt och jättejobbigt. Vad är syftet med målningen? Ska du sälja din lägenhet och höja värdet eller ska du bara fräscha upp en hyresrätt?
    Fräsha upp en hyresrätt.. ska flytta och det är en del revor och fettfläckar jag måste få bort...
  • minimalin
    arianne03 skrev 2009-05-03 12:40:53 följande:
    Kolla först med hyresvärden att det är ok att du målar! I vår lägenhet var tapeter "högre standard", så man var tvungen att tapetsera om i de rum som redan hade tapet!
    Jag bor i ett ghetto typ, så de bryr sej nog inte... tapeterna var i skit dåligt skick när jag flyttade in. Men nu är de tyvärr värre efter att ha bott här i 2,5 år med småbarn :) Det är ett rum som de gjort om själv, och jag ser att det är tapet under eftersom det är skarvar. De har målat vitt sen så kladdat på lila färg och gjort något sorts mönster... inte snyggt alls:) Så jag borde få måla väggarna tycker man.
    Står på deras hemsida att det ska vara fackmanna väl utfört typ.
  • Hjärtat mitt

Då tycker jag absolut du ska måla, åk till nån stormarknad och hör med dem på fackavdelningen.

• minimalin
    Hjärtat mitt skrev 2009-05-03 14:54:21 följande:
    Då tycker jag absolut du ska måla, åk till nån stormarknad och hör med dem på fackavdelningen.
    Ok, ja jag får göra det :) Är ju ingen expert direkt men en roller ska jag nog kunna hantera ;)
    Är det svårt att spackla om man nu måste täcka igen något hål eller så? Eller om man vill ta bort skarvarna?
  • Hjärtat mitt

Var noga med att täcka tak och lister med tejp innan du målar. 75 % av jobbet är förarbetet, 25 % är målning.

Svårt, nja. Det beror väl på hur mycket det är. :) Har du ingen som kan hjälpa dig? Först kladdar du på spackel, tillräckligt mycket för att täcka hålet men inte så mycket så att du måste slipa ihjäl dig sen. Sen måste det torka. Sen tar du sandpapper och slipar ner till en jämn yta. Det tar sin lilla tid.

Att spackla bort skarvar är rätt knepigt, när jag har tapetserat har jag bara rivit bort delar som är lösa och sen försökt sandpappra det jämnt. Strunta i skarvarna.

Svar på tråden Vad är billigast: måla om eller tapetsera??