Överrörligt bäcken
Undrar om det är någon som lider av överrörligt bäcken och haft mycket besvär av det som nu är smärtfri? Skulle vara kul att höra att det kan bli bra, är just nu mitt i sjukgymnastik som verkar ta lång tid innan det ger resultat!
Undrar om det är någon som lider av överrörligt bäcken och haft mycket besvär av det som nu är smärtfri? Skulle vara kul att höra att det kan bli bra, är just nu mitt i sjukgymnastik som verkar ta lång tid innan det ger resultat!
Ingen verkligen??
Jag har ont i bäckenet,men hur vet man att man har ett överrrörligt bäcken?
Jag ÄR överrörligt i stort sett hela kroppen,kan böja å vrida lite hur som helst...knäpper å knakar..
Nu (sen i feb.) har jag haft ont i höfterna ,skinkorna å nu i ryggslutet är stel på morronen går som en gammal tant...
jag ska till dr. i morron,sen till sjukgymnast den 13/5.
Mina knän har hoppat ur led en del ggr åxå kom jag på nu..
Hur har du fått reda på att det är överrörlighet som gör ont?
Har du röntgat rygg/bäcken?
//Camilla
Jag är överrörlig i alla leder utom knäna och har något som heter hypermobilitetssyndrom... Detta har gjort att jag har haft väldigt ont i mina leder och framförallt i bäckenet och höfterna. Jag gick hos sjukgymnast i ett halvår för att lära mig hur jag skulle träna och hur jag skulle gå och stå rätt, så att jag inte svankar så mycke... Jag har även gått på arbetsterapi för att träna upp händerna...
Detta gjorde att jag var i stort sätt smärtfri för ett år sedan, men sen när jag blev gravid så kom de tillbaka och jag hoppas att jag ska kunna träna upp mig igen efter förlossningen så att jag slipper att ha ont varje dag.
Men jag tror bara att de är att kämpa på med sjukgymnastiken och lyssna på kroppen, vila när den säger ifrån för att inte göra saker och ting värre. För mig är de så att om jag tränar för mycket så orkar inte mina muskler hålla ihop lederna och det blir värre eftersom de blir felbelastningar.
Hoppas att du kan få ut nåt av mitt svamel:)
//Sara
Jag är överrörlig i hela kroppen. Gick i tio år utan att förstå vad som var fel. Doktorn trodde fibromy.
Jag åt massor av smärt stillande mediciner, men nu är jag smärtfri och medicinfri sedan mer än 1 år.
Enbart träning. Balans och styrka.
Senaste tiden har jag inte hunit med det lika bra och jag känner av leder och höfter igen. Så jag måste börja träna igen.
Men nu har jag en grund, jag vet hur jag ska göra för att bli smärtfri och det är en skön känsla i sig. Jag trodde aldrig att jag skulle bli så här bra igen.
Stort tack tiller två sista som skrivit nu! Känns väldigt skönt att höra från några som har samma problem och som faktiskt är smärtfria!!! Jag ska fortsätta med min sjukgymnastik och träna i den mån det går. Jag känner direkt av ifall jag överanträngt mig, movärk ända ner under fötterna.
Jag har också haft problem med överrörligt bäcken (och resten av kroppen) i många år. Har problem med att höger bäckenhalva roterar framåt. Jag trodde det skulle bli betydligt värre nu när jag är gravid, men jag har bara behövt gå till min naprapat en gång, i början.
för mig har bålträning hjälpt enormt mycket. Sitter ofta och länge på balansboll på jobbet vid skrivbordet. Har den största modellen.
Pilates funkar bra för mig, förutom en del övningar där man liksom vilar på bäckenet. Man lär sig vad som funkar.
Jag tränar mycket med bollen och även balansplatta.
Mycker övningar fick jag som jag kan göra som morgon gympa i sängen innan jag går upp.
Jag tränade nog i ca 4-5 månader när det vände och efter ett år helt smärtfri. Men då får man räkna på att jag hade gått i 10 år med smärtan.
Jag har tre barn och sista för lossningen missade jag :O(
Eftersom hela fokuset låg på höften. Jag hade så jävla ont i höften under hela tiden så att föda barn det var en bagis. Men det gör att jag är glad att jag har tre barn och det räcker bra. Men hade det varit den första förlossningen så hade det bara blivit ett barn här.
Det går att bli smärtfri och det krävs inte så mycket om man jämnför med andra åkommor man kan ha.
Just nu har jag nerver i kläm och det är bara att vänta på remiss, suck.