• Eisa

När man äntligen bestämt sig för att våga säga nej till saker man inte vill...

Då accepteras inte nejjen! Vad gör man då?

Det är en person som toktjatar på mig om en sak nu, att jag ska hänga med på en grej, men jag VILL INTE, och har sagt det 2934 gånger men personen fortsätter tjata tjata tjata.

Vad gör man?

(ja jag vet att jag startar många trådar idag, men ungen sover ju så länge)

• Svar på tråden När man äntligen bestämt sig för att våga säga nej till saker man inte vill...
  • Maria40

Förstår inte varför personen fortsätter tjata. Hur har du sagt nej, har du lindat in det så att personen tror att det egentligen är ett ja eller att du inte bestämt dig. Säg nästa gång att du inte längre vill höra om grejen och att dit nej inte kommer att ändras. Fortsätter personen tjata så sluta svara.

• Airlee

Du får ryta ifrån. Eller säga "Jag kommer absolut inte att ändra mig, så det här är bara slöseri med tid. Nu pratar vi om något annat." Och så byter du samtalsämne. (Om det går, jag vet ju inte omständigheterna.) Har du varit en sån person som går att övertala så kommer det säkert ta lite tid innan folk förstår att ett nej från dig är just ett nej, men så småningom kommer de fatta!

• Eisa

O ja, jag har varit en person som alltid gått att övertala...

Tack för tips. RIKTIGT så bestämd har jag inte låtit, som ni föreslår, men ett nej är ju ändå ett nej. Kanske är det liiite inlindat men det är bara för att jag inte vill att det ska låta otrevligt.

Ska vara mer bestämd inser jag, trots allt.

• Pallas

Å vad bra att du bestämt dig, det kommer kännas mycket bättre på sikt!

Jag har varit med om det här själv och mitt tips är att du sätter upp handen (bokstavligen alltså) som ett stopptecken och säger något i stil med "jag upplever det väldigt respektlöst att du fortsätter tjata när jag sagt nej, jag accepterar inte mer tjat". Var BRUTALärlig med vad du känner, men var noga med att lägga fram det i jag-form. Det brukar få de flesta att tappa balansen såpass att de faktiskt tänker efter vad de håller på med. Det kan ju också tänkas att du tidigare givit med dig vid tjat, emot din vilja, och att personen därför kör på i gamla spår, medan du gått vidare.

• Airlee
    Eisa skrev 2009-05-03 14:05:19 följande:
    O ja, jag har varit en person som alltid gått att övertala... Tack för tips. RIKTIGT så bestämd har jag inte låtit, som ni föreslår, men ett nej är ju ändå ett nej. Kanske är det liiite inlindat men det är bara för att jag inte vill att det ska låta otrevligt. Ska vara mer bestämd inser jag, trots allt.
    Det är ofta det där som sätter krokben, att man inte vill vara otrevlig. Men hur trevligt är det egentligen av andra att tjata för att få sin vilja igenom? Bättre att markera på riktigt, kanske blir personen sur en stund men i längden är det ju bra för alla. Du slipper göra saker du inte vill, och folk slipper slösa sin tid och energi på att tjata när det ändå inte kommer leda någonstans. Stå på dig nu!
  • Eisa

Jag har nog svårt att vara sådär RIKTIGT hård med mina nej, eftersom jag nånstans fortfarande tänker "tänk om jag borde säga ja? Tänk om personen har rätt?"

• Airlee
    Eisa skrev 2009-05-03 14:09:42 följande:
    Jag har nog svårt att vara sådär RIKTIGT hård med mina nej, eftersom jag nånstans fortfarande tänker "tänk om jag borde säga ja? Tänk om personen har rätt?"
    Jag tror att du måste börja säga nej för att riktigt kunna avgöra vad du egentligen vill göra. Vem vet, så småningom kanske det här leder till att du blir sugen på att göra fler saker än nu, eftersom du nu känner press att göra dem. Är du fri från den pressen så blir det mycket lättare att känna efter "är det här verkligen något jag vill?"
  • Pallas
    Eisa skrev 2009-05-03 14:09:42 följande:
    Det spelar ingen roll om den andra personen har rätt om det inte känns rätt för dig. Lita på din magkänsla, det är den som ska styra nu. Du kan också träna dig genom att säga nej till saker som du egentligen _vill_ göra. När du tränat ppå det, tror jag att du kommer känna skillnaden. Just nu är det själva "nejsägandet" som är hela poängen, inget annat.
  • Mandarina

Säg bara NEJ på ett vänligt och bestämt sätt och det ska din vän kunna acceptera.

Tjata sådär gjorde man när man var 14 år - hur gammal är din vän? Tycker din vän verkar omogen som tjatar sådär! Men förstår hur det är eftersom jag själv har såna typer i min omgivning

Och du ska inte gå runt och ha dåligt samvete eller fundera på om den andre personen har rätt. Du gör det du känner för annars sviker du bara dig själv i längden.

Kram på dig

• Mandarina

Oj, det var visst inte så lätt som jag beskrev ovan....hehe!

Sa till en kollega att jag inte orkar följa med på en grej(sportaktivitet) efter jobbet idag som vi bestämt ( + 2 andra personer) eftersom jag är så trött, sov så dåligt inatt+att jag har ont i ryggen ( känner mig som 85 år i kroppen)dom e ju ändå 3 pers så det e liksom ingen fara....tror du jag vågar säga det då eller?!? Åh vad sur jag blir på mig själv!! Hur som helst, klämde fram att jag inte kommer med idag o då började hon med en gång tjata: jo du måste vara med, det e så kul när du e med...hon gav sig inte!! Att folk inte kan acceptera vad man säger!! Dessutom så börjar ju jag genast o tveka då, ja ok då, ska se ifall jag kommer med ändå....
    Dessutom kläckte hon ut att det var minsann bra för min figur om jag hängde på (!)....WTF?!?! Vad e det för fel på den nu då???!!! Ok några kilo extra men det lät ju på henne som att jag såg ut som en flodhäst och vad ger henne rätt att säga så, har ju aldrig klagat på min kropp till henne....åh va arg jag e nu!!

Arg på mig själv är vad jag är!!

• Miss Dee

Du kan inte göra så mkt! det är den andra personens issue att de inte kan acceptera dit nej. Och ta inte på dig detta!

• Scilia

Använd bara det enklaste sättet!
    Säg bara NEJ.
    Med det ordet!
    NEJ.
    Nej. (punkt)
    Färdigdisskuterat ;)

• ica

Om det inte acceptera kan du ignorera när personen tar upp ämnet igen. Eller så undviker du personen. Säg att hon är tjatig. Det är inte ditt problem att hantera/lösa hur nån annan reagerar på ditt nej. Du har alltid rätt att säga nej. Och det utan att ursäkta, förklara eller motivera dig.

Acceptera nån inte ett nej så acceptera den personen inte dig som en människa med egna behov och ett eget liv.
    Diskutera aldrig. Gå bara om det krävs motivering.

Läs Pallas inlägg om och om igen.

Stå på dig och många kramar

Ta ingen skit!

Svar på tråden När man äntligen bestämt sig för att våga säga nej till saker man inte vill...