• Anonym (OROLIG)

Varför denna yrsel? Det kom helt plötsligt! Börjar bli orolig, det känns så obehagligt! :(

Helt plötsligt när jag satt ner tyckte jag att mina ögon inte hängde med och jag kände mig lite svag och konstigt, reste mig upp för att gå ut med hunden på en kort kisspromenad och då snurrar det i hela huvudet. Stark yrsel, känns som jag nästan är full. Mår lite illa och jag känner mig helt orkeslös... samtidigt som jag har hjärtklappning och känner mig hemskt konstig!

Ligger jag ner snurrar hela sängen. Sitter jag ner så känns det som jag gungar fram och tillbaka, om jag går och gör något samtidigt blir jag så yr så jag nästan tappar balansen... känns skit obehagligt!

Varför blev det så?

Jag har ju varit lite yrslig och så innan. Tror det har och göra lite med att jag känner mig så stressad, orolig och deprimerad. Kanske jag har haft några ångestattacker också, och i samband med det, som jag tror att det är... har jag känt mig så här korta stunder. Men nu har jag känt så här i snart 1 timme.

Aldrig varit med om det innan! :(

• Svar på tråden Varför denna yrsel? Det kom helt plötsligt! Börjar bli orolig, det känns så obehagligt! :(
  • Anonym (OROLIG)
    Ztampe skrev 2009-05-03 18:19:02 följande:
    Anonym (OROLIG) skrev 2009-05-03 18:03:04 följande:
    Precis som du beskriver det.Yrsel, illamående, känner sig full, ögonen inte hänger med. Får hålla sig i en massa saker när man går för det känns som man ska ramla omkull.Spelar ingen roll om man ligger, sitter eller står.Den gången jag fick det konstaterat att jag hade kristallsjukan så hade de hämtat mig med ambulans pga att jag inte kunde resa på mig.Träffade en läkare som direkt förstod vad det var.Många har aldrig hört talas om det tidigare.Jag har haft problem med detta i ca 24 år och gjort massor med undersökningar och de har inte hittat något fel.De verkade som de trodde en annan hitta på.Men som sagt var så kunde denna läkare äntligen ge mig ett svar på vad det var.Han sa till mig att det är något jag kommer få leva med.Men yrsel och de andra symptomen försvinner när kristallen försvinner. Brukar ta lite olika tid. Typ 1-5 dagar.Tyvärr så lossnar det kristaller lite då och då.Om det är detta du har så se till att få tabletter mot illamående. Det har jag fått och det hjälper när illamåendet är som värst.
    Usch vad jobbigt det låter. Just nu är jag yrsel värst, eller iallafall mest obehaglig. Jag har sovit en stund men yrsel sitter fortfarande i... vet inte vad jag ska göra?
  • Anonym (OROLIG)
    Mirris skrev 2009-05-03 18:20:27 följande:
    Man har fel på ämnesomsättningen.Jag äter nu Levaxin varje dag och kommer göra det resten av mitt liv. 2 tabletter räcker för mig än så länge.Och japp, min yrsel är borta, förutom dom dagarna jag glömmer ta medicien.Fick remiss till Audiologen oxå för jag hör lite sämre på ena örat, och dom ville utesluta just nåt med balansen.Hade tid där i torsdags, men jag missade den. Ställde klockan men jag minns inte ens att jag stängde av den (jobbade natten innan och skulle vara på sjukan kl 12)
    Jaha, okej. Kan det ge andra symptom också? Skönt att du slipper yrseln! Jag har sovit i ca 2 timmar nu men yrseln sitter fortfarande kvar... vet inte varför den inte ger med sig? Synd att du missade tiden! Vad ska du få göra där?
  • EttElaktTroll

Det är superlätt att kolla om det är kristallsjukan/lägesyrsel

Och den är världens enklaste att bota oxå...

Om du lägger dig i sängen på en sida, sedan vänder du dig till andra sidan, snurrar det helt galet just då? Prova båda sidorna

Anonym (OROLIG) skrev 2009-05-03 21:42:21 följande:

Usch vad jobbigt det låter. Just nu är jag yrsel värst, eller iallafall mest obehaglig. Jag har sovit en stund men yrsel sitter fortfarande i... vet inte vad jag ska göra?
  • Anonym (OROLIG)
    Susie skrev 2009-05-03 18:20:39 följande:
    spänningsyrsel har jag haft i ett år. Allt gungar och man blir åksjuk, däremot så är det så med spänningsyrsel (som har med stress, depression etc att göra från början)att den slutar när man ligger ner. Den sitter i nacken alltså. Min har mer eller mindre förvunnit sen jag slutade jobba (framför datorn), men så fort jag sitter lite längre stunder som nu så börjar det gunga lite smått.Hoppas du får veta snart vilken typ du har så du snabbt kan få hjälp!
    Jag var inte inne på spänningsyrsel eftersom jag har spänningshuvudvärk och mycket stress, oror och lite depression till och från. Och är spänd i nacken, därav min spänningshuvudvärk. Men det sitter i fast jag ligger ner... dock inte lika mycket som när jag sitter, går eller står... tack! Jag ska ringa imorgon igen till en läkare!
  • Anonym

Äter du järntabletter? För lågt järnvärde ger hjärtklappning, huvudvärk och illamående.

• Sötnostim

ångest ångest ångest! jag ahd eprecis så där några dagar efter min dotter föddes.. för 7 mån sen och lite utav det sitter fortfarande kvar.. jag ahr mer eller mindre lärt mig att leva med det..lita på min balans .. ibland e den förjävlig och ibland märker jag inte ens av den .. jag e spänd i nacke o käkar ..även spända vadmuskler kan göra att man känner sig ostadig .. jag går regelbundet hos en sjukgymnast som har lärt mig att lita på min balans..

• Anonym (OROLIG)
    RiNan skrev 2009-05-03 20:42:38 följande:
    Min spänningsyrsel släpper inte när jag ligger ner. Jag känner mig superyr då med. Jag har varit yr både med huvudvärk och utan. De värsta gångerna har nog varit utan huvudvärk. Jag har samma symtom då som mirris beskriver vad gäller hennes sköldkörtel. Hör gärna av dig när du sökt vård om vad de sa
    Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och hon sa att det säkerligen inte är något farligt, men att det låter som jag skulle ha en yrsel som beror på spänningar i nacken eller psykisk oro. Hon sa att jag skulle lägga mig och vila, gärna på min spikmatta som jag har. Som hjälper annars när jag har ont i huvudet. Sen sa hon att jag skulle återkomma om yrseln ändrade form eller jag började spy. Men det "står still" och har inte utvecklats... dock har jag fortfarande samma yrsel efter 2 timmars sömn. Känner mig fortfarande full och lullig. Himla konstigt?
  • Anonym (OROLIG)
    Anonym skrev 2009-05-03 20:47:51 följande:
    hur känns din yrsel ts? Som du åker karusell eller sitter i en båt på gungande hav, eller som du svimmar bort?karusellyrsel beror på öronen( kristallkuka virus osv)Gungandeyrsel beror på spänningar i nackenkänsla av att försvimma bort beror på blodtrycksfallutöver det kan man ha yrsel pga sköldkörtel problem eller mediciner.Även andra sjukdomar.
    Ja, det är ju just det jag inte riktigt kan säga... för det känns när jag ligger ner som att det snurrar runt och att det sedan drar åt ett håll. Men jag när jag sitter är det en annan känsla, men att jag fortfarande drar åt ett håll. Lika när jag går...
  • Birgitta L

Svar till Anonym (orolig):

Det bästa är väl att du tar kontakt med en läkare imorgon så att du blir undersökt. Yrsel kan beror på många orsaker, tex. lågt blodtryck vilket i sig inte är farligt, stress eller balansrubbningar av tex. försämrad hörsel.

• Anonym (OROLIG)
    EttElaktTroll skrev 2009-05-03 21:47:16 följande:
    Det är superlätt att kolla om det är kristallsjukan/lägesyrselOch den är världens enklaste att bota oxå...Om du lägger dig i sängen på en sida, sedan vänder du dig till andra sidan, snurrar det helt galet just då? Prova båda sidornaAnonym (OROLIG) skrev 2009-05-03 21:42:21 följande:
    Nej, det gör det inte.
  • Anonym (OROLIG)
    Anonym skrev 2009-05-03 21:48:08 följande:
    Äter du järntabletter? För lågt järnvärde ger hjärtklappning, huvudvärk och illamående.
    Nej, det gör jag inte.
  • Anonym (OROLIG)
    Sötnostim skrev 2009-05-03 21:48:40 följande:
    ångest ångest ångest! jag ahd eprecis så där några dagar efter min dotter föddes.. för 7 mån sen och lite utav det sitter fortfarande kvar.. jag ahr mer eller mindre lärt mig att leva med det..lita på min balans .. ibland e den förjävlig och ibland märker jag inte ens av den .. jag e spänd i nacke o käkar ..även spända vadmuskler kan göra att man känner sig ostadig .. jag går regelbundet hos en sjukgymnast som har lärt mig att lita på min balans..
    Tur du fick hjälp som funkar iallafall! Hoppas du klarar dig undan i fortsättningen!
  • Anonym (OROLIG)

Birgitta L skrev 2009-05-03 21:53:46 följande:

Svar till Anonym (orolig):Det bästa är väl att du tar kontakt med en läkare imorgon så att du blir undersökt. Yrsel kan beror på många orsaker, tex. lågt blodtryck vilket i sig inte är farligt, stress eller balansrubbningar av tex. försämrad hörsel.
    Jag ringde sjukvårdsrådgivningen tidigare ikväll, men hon sa ju inte mycket jag inte redan visste. Dock har inte min yrsel släppt så jag ska ringa imorgon igen om den inte försvunnit då.
  • Anonym (Ät kiwi)

Järnbrist? Kan göra att man blir yr och svimmar.

• Anonym

ont i huvudet i bland vet ej farför kan ni svara på detta

• Anonym (mormor 55 år)
    Anonym skrev 2012-05-24 18:18:30 följande:

ont i huvudet i bland vet ej farför kan ni svara på detta

• Anonym (Ida)

Hur gick det sen? Har likadant!

Svar på tråden Varför denna yrsel? Det kom helt plötsligt! Börjar bli orolig, det känns så obehagligt! :(