Inlägg från: Anonym (kollekt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kollekt)

Inga mynt tack!!!!

Förra veckan var jag på konfirmation. Det var fullsatt i en ganska stor kyrka.
    När kollekten skulle tas upp (skulle gå till något projekt i Tanzania) under psalmen säger prästen på fullaste allvar att:
    Mynten behöver vi inte. De kan ni lägga på parkeringsautomaten istället. Vi tar bara emot sedlar.
    Först trodde alla att han skojade men icke. Han menade det.
    Vår familj hade 110 kr i tior o femmor som vi tömde våra plånböcker på men de var inte goda nog. Så det blev ingen kollegt. Detsamma gjorde alla runt om kring oss. En enstacka person lade 20 kr sedel.
    VA?? Parkerings automaten?? Dessutom stod det en "Rädda barnen bössa" på ett bord vid utgången. Han kund väl åtmindstånde sagt att vi skulle lägga mynten där.

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Inga mynt tack!!!!
  • Anonym (kollekt)

Anonym (Billigt och dyrt) skrev 2009-05-03 17:52:45 följande:

Full i skratt blir man när man läser Din trådstart.20 kronor är det minsta jag lägger i kollekten när jag går i kyrkan.Prästen var ju ärlig. Varför var det så provocerande?
    Kanske sant. Får man skylla på PMS??
    Skämt o Att vi hade mynt berodde på våra döttrar. De är 4 o 5 år o tycker skrammel är mer än en sedel. Den äldsta blev ju lite sur. Varför ville de inte ha hennes pengar.
    (Hon hade tillockmed växlat till mynt tidigare när vi var på maxi eftersom vi visste att kollekt skulle tas upp)
  • Anonym (kollekt)

Anonym (1) skrev 2009-05-03 18:00:45 följande:

Mynt spelar ju också roll. Många bäckar små... som man säger.Det han menar är nog, snälla ge så mycket ni kan, ge tjugan istället för tian osv.Det var ju ganska lustigt sagt av honom, att vara så specifik. Men att trotsa genom att inte skänka är ju ännu löjligare. Men har man inte sedlar så vad ska man göra... Då är det ju bättre att ge 110 i småpengar.
    Jag frågade konfirmanden efteråt om jag hade missuppfattat. Nej det hade jag inte. Han har bestämt att de inte tar mot mynt. Enbart sedlar.
  • Anonym (kollekt)

Anonym (Billigt och dyrt) skrev 2009-05-03 18:10:38 följande:

Jo. Har man varit inne i sakristian någon gång när kollekten räknas så ser man detta:50-öringar.1-kronor.Knappar.Utländska småmynt (som inte går att växla in).Odefinierbara metallföremål.Kapsyler.Så därför har jag bestämt mig att ha med en 20-kronorssedel när jag går på gudstjänst.TS. Prästen ville nog inte kränka dina barn - jag vet att för barn är mynt pengar -.Sen en sak. Ofta får konfirmander tillsammans med sin präst bestämma vart kollekten skall gå just den dagen.Om det var så här, ville kanske prästen att hans konfirmander skulle få fin kollekt den dagen?
    Ja konfirmanderna tog upp kollekten.
    Jag frågade "vår " konfermand om det kunde vara så att den blev för tung?? Men de hade givit förslag på att byta av med nya bössor.(vet inte vad de heter)

Visst jag förstår att det är säkert mycket sådan som du beskriver. Ja, ja jag överreagerad väl??
  • Anonym (kollekt)
    WhiskeyRiver skrev 2009-05-03 23:44:48 följande:
    Tycker INTE du överreagerar! Hade en präst undanbett sig mynt i kollekten då jag var närvarande hade jag (enbart av principskäl) inte lagt något alls.
    Det var jättemånga som inte gav någonting.
    Jag har aldrig varit med om något liknande. I min "hem"kyrka skulle prästen aldrig
    säga en sådan grej.
  • Anonym (kollekt)

Jag kanske ska förtydliga att jag ska inte gå ut ur sv kyrkan.
    Jag har döpts konfirmerat mig o förhoppningsvis gifta mig där. Det finns ingen så rofylld plats som kyrkan.
    Kanske är jag inte den flitigaste kyrkobesökaren
    Jag går några ggn per år i vår hemkyrka. Är vid graven ganska ofta.

• Anonym (kollekt)

Anonym (Billigt och dyrt) skrev 2009-05-04 09:21:21 följande:

Det är inte prästen som räknar. De som räknar är kyrkvärdar - de har inte betalt.Pengarna skulle gå till ett fattigt land. Tanzania. Jämfört med många länder är vi rika.Kanske att den fullsatta kyrkan hade kunnat ge mera pengar - sedlar - till dem?Det är ganska ofta det blir sådana kulturkollisioner som här.Vad sägs om att avskaffa svenska kyrkan? Eller ha den öppen bara för troende?
    Fast resultatet blev tyvärr tvärtom. Det var inte många som gav kollegt alls. På vår rad var det bara min morfar som gav 20 kr. Ingen annan gav.

Tycker inte du att han kunde sagt att lägg mynten i Bössan vid utgången, den går till Räddabarnen. Nej parkeringsautomaten??? Det var nog det som upprörde folk.
Svar på tråden Inga mynt tack!!!!