Inga mynt tack!!!!
Full i skratt blir man när man läser Din trådstart.
20 kronor är det minsta jag lägger i kollekten när jag går i kyrkan.
Prästen var ju ärlig. Varför var det så provocerande?
Full i skratt blir man när man läser Din trådstart.
20 kronor är det minsta jag lägger i kollekten när jag går i kyrkan.
Prästen var ju ärlig. Varför var det så provocerande?
Jo. Har man varit inne i sakristian någon gång när kollekten räknas så ser man detta:
50-öringar.
1-kronor.
Knappar.
Utländska småmynt (som inte går att växla in).
Odefinierbara metallföremål.
Kapsyler.
Så därför har jag bestämt mig att ha med en 20-kronorssedel när jag går på gudstjänst.
TS. Prästen ville nog inte kränka dina barn - jag vet att för barn är mynt pengar -.
Sen en sak. Ofta får konfirmander tillsammans med sin präst bestämma vart kollekten skall gå just den dagen.
Om det var så här, ville kanske prästen att hans konfirmander skulle få fin kollekt den dagen?
TS.
Jag tycker inte du överreagerar.
Jag tror det var två kulturer som kolliderade.
Det är nog det jag skrattade åt i början.
Jag kunde ha varit "prästen" i detta fall. Och jag kunde ha sagt något liknande.
Om jag varit engagerad i projektet.
För övrigt: ha lite förbarmande för kyrkvärdar som skall räkna ihop kollekt.
Så himla jobbigt med alla dessa 50-öringar.
Och eftersom kyrkvärdar är snälla människor, brukar de säga ungefär så här: men de mena´ nog inte att lägga i dem utan såg fel, de mena´ lägga in en tiekrona.
Menar ni verkligen att det är viktigt att få lägga mynt i kollekten?
Ja, det är jobbigt att räkna 50-öringar och enkronor - det är inget man kan lämna in oräknat - men att gå ur svenska kyrkan bara för att prästen säger en sådan sak?
Att nu vill vi bara ha sedlar...sedan reagerade folk med att inte lägga något alls?
Jag blev lite nyfiken på det här.
Personligen tror jag att det som upprörde folk var att de misstänkte att prästen trodde folk var snåla.
Vad annars?