• Anonym (kollekt)

Inga mynt tack!!!!

Förra veckan var jag på konfirmation. Det var fullsatt i en ganska stor kyrka.
    När kollekten skulle tas upp (skulle gå till något projekt i Tanzania) under psalmen säger prästen på fullaste allvar att:
    Mynten behöver vi inte. De kan ni lägga på parkeringsautomaten istället. Vi tar bara emot sedlar.
    Först trodde alla att han skojade men icke. Han menade det.
    Vår familj hade 110 kr i tior o femmor som vi tömde våra plånböcker på men de var inte goda nog. Så det blev ingen kollegt. Detsamma gjorde alla runt om kring oss. En enstacka person lade 20 kr sedel.
    VA?? Parkerings automaten?? Dessutom stod det en "Rädda barnen bössa" på ett bord vid utgången. Han kund väl åtmindstånde sagt att vi skulle lägga mynten där.

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Inga mynt tack!!!!
  • P A K

Strunta i vad prästen säger nästa gång - vill ni lägga mynt i kollekten så gör det. I mina öron var det ett lite knepigt uttalande av prästen, faktiskt.

• Anonym (Billigt och dyrt)
    Anonym skrev 2009-05-04 08:58:21 följande:
    Jag har absolut inte gått ur svenska kyrkan pga en sådan trivial sak som kollekten och hur detta hanteras. Jag gick ur svenska kyrkan pga att hela kyrkan för mig symboliserar hyckleri och inte alls överensstämmer med mina värderingar och min eventuella tro. Vill man lägga mynt så skall man väl få göra det utan att bli påhoppad!
    Jag tror att du gjorde ett klokt val: gå ur för att kyrkan för dig symboliserar hyckleri.
    Men har du läst TS? Det är knappast påhopp utan engagerad präst som vill ha pengar till att lindra nöden i Tanzania.

Jag lägger aldrig mynt i kollekten eftersom det gör det besvärligt för dem (kyrkvärdarna) som skall räkna. Tänk dig 50-öringar i högar!
  • Anonym (kollekt)

Jag kanske ska förtydliga att jag ska inte gå ut ur sv kyrkan.
    Jag har döpts konfirmerat mig o förhoppningsvis gifta mig där. Det finns ingen så rofylld plats som kyrkan.
    Kanske är jag inte den flitigaste kyrkobesökaren
    Jag går några ggn per år i vår hemkyrka. Är vid graven ganska ofta.

• Anonym

Anonym (Billigt och dyrt) skrev 2009-05-04 08:41:29 följande:

Menar ni verkligen att det är viktigt att få lägga mynt i kollekten?Ja, det är jobbigt att räkna 50-öringar och enkronor - det är inget man kan lämna in oräknat - men att gå ur svenska kyrkan bara för att prästen säger en sådan sak?Att nu vill vi bara ha sedlar...sedan reagerade folk med att inte lägga något alls?Jag blev lite nyfiken på det här.
    Men vad du tjatar om att det är jobbigt att räkna. Prästen gör väl det på arbetstid?Jag gör också saker som jag tycker är mindre roligt under arbetstid. Det kallas att jobba. Pengar som pengar. Tycker det låter helt sjukt att inte ta emot mynt. Jag bor i ett fattigt land där folk skulle bli överlyckliga för några mynt. Blir riktigt arg när jag hör att mynt inte är gott nog.
  • Sebbes    mamma

Håller med dom flesta här....
    mynt e väl pengar det oxå, precis som sedlar...

Håller även med anonym här ovanför....
    Jag har oxå jäääääätte mycket som jag tycker e jobbigt på mitt jobb,... men jag får betalt för att göra d.. så därför gör man det ändå...

Anonym skrev 2009-05-04 09:11:46 följande:
    Anonym (Billigt och dyrt) skrev 2009-05-04 08:41:29 följande:
    Men vad du tjatar om att det är jobbigt att räkna. Prästen gör väl det på arbetstid?Jag gör också saker som jag tycker är mindre roligt under arbetstid. Det kallas att jobba. Pengar som pengar. Tycker det låter helt sjukt att inte ta emot mynt. Jag bor i ett fattigt land där folk skulle bli överlyckliga för några mynt. Blir riktigt arg när jag hör att mynt inte är gott nog.
    Det är inte prästen som räknar. De som räknar är kyrkvärdar - de har inte betalt.
    Pengarna skulle gå till ett fattigt land. Tanzania. Jämfört med många länder är vi rika.
    Kanske att den fullsatta kyrkan hade kunnat ge mera pengar - sedlar - till dem?

Det är ganska ofta det blir sådana kulturkollisioner som här.
    Vad sägs om att avskaffa svenska kyrkan? Eller ha den öppen bara för troende?
  • Sebbes    mamma

Amen herre gud ( )

Avskaffa svenska kyrkan!!!!!!???
    lite överdrivet kanske ,,,,,,

Även om man e troende, så kanske man ÄNDÅ vill ge mynt...
    E man mindre troende då????

• Anonym (kollekt)

Anonym (Billigt och dyrt) skrev 2009-05-04 09:21:21 följande:

Det är inte prästen som räknar. De som räknar är kyrkvärdar - de har inte betalt.Pengarna skulle gå till ett fattigt land. Tanzania. Jämfört med många länder är vi rika.Kanske att den fullsatta kyrkan hade kunnat ge mera pengar - sedlar - till dem?Det är ganska ofta det blir sådana kulturkollisioner som här.Vad sägs om att avskaffa svenska kyrkan? Eller ha den öppen bara för troende?
    Fast resultatet blev tyvärr tvärtom. Det var inte många som gav kollegt alls. På vår rad var det bara min morfar som gav 20 kr. Ingen annan gav.

Tycker inte du att han kunde sagt att lägg mynten i Bössan vid utgången, den går till Räddabarnen. Nej parkeringsautomaten??? Det var nog det som upprörde folk.

Personligen tror jag att det som upprörde folk var att de misstänkte att prästen trodde folk var snåla.
    Vad annars?

• Kimban

Man ger väl för att hjälpa? Och all hjälp borde vara välkommen. Tycker det är sjukt märkligt av prästen.
    Jag hade nog inte heller lagt något, av principsjäl. Sen kanske det finns dolk som inte har råd att ge 20kr hur konstigt det än låter.

Och ang räkningen av pengarna. Dessa pengar sätts väl in på banken kan ja tänka mig, där har de ypperliga mynträknings maskiner som räknar åt en så slipper de stackars kyrkvärdarna räkna 50 öringar..

• Anonym

Anonym (Billigt och dyrt) skrev 2009-05-04 09:21:21 följande:

Det är inte prästen som räknar. De som räknar är kyrkvärdar - de har inte betalt.Pengarna skulle gå till ett fattigt land. Tanzania. Jämfört med många länder är vi rika.Kanske att den fullsatta kyrkan hade kunnat ge mera pengar - sedlar - till dem?Det är ganska ofta det blir sådana kulturkollisioner som här.Vad sägs om att avskaffa svenska kyrkan? Eller ha den öppen bara för troende?
    Eller acceptera att mynt också är pengar? Två tior är lika mycket som en 20. Undra hur många som struntar i att lägga pga av att de bara har mynt. Då är det ändå det fattiga landet som får lida i slutändan.
Svar på tråden Inga mynt tack!!!!