Inlägg från: Anonym (linsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (linsen)

Allergibesvär med linser

Tänkte höra om det är fler som använder linser och har allergiska bekymmer med dom? Eller om jag är helt unik kanske..

Jag har haft linser i många år, senaste åren har jag haft en massa bekymmer med linserna. Förut använde jag månadslinser och blev allergisk mot kemiska rengöringen. Nu har jag en-dagslinser och verkar vara allergisk ändå, antagligen mot vätskan dom ligger i. Om det nu inte är materialet, men jag har provat flera olika märken. Jag klarar mig inte utan linser, så jag undrar finns det inget på markanden som är för känsligare ögon?

• Svar på tråden Allergibesvär med linser
  • Anonym (linsen)

Nä, det går inte. Då måste jag operera mig.

• Anonym (linsen)

Jag tycker inte man ser så bra med glasögon, aldrig använt, så då måste jag operera mig

Ingen optiker eller allergiker som vet något om allergi och linser?

• Anonym (linsen)
    Anonym skrev 2009-05-03 20:31:56 följande:
    Har inte haft samma problem som du men jag har precis börjat använda silikonlinser TOPPEN !Ha i dom i vecka ta ur o tvätta sedan i me dom igen.Mycke bättre för ögonen släpper tydligen igenom dubbelt så mycket syre.´Hör med din optikerlycka till
    Tack för tipset! Får ta och kolla på såna! Vore toppen med bekväma linser igen, länge sen sist..
  • Anonym (linsen)
    Anonym skrev 2009-05-03 20:31:56 följande:
    Har inte haft samma problem som du men jag har precis börjat använda silikonlinser TOPPEN !Ha i dom i vecka ta ur o tvätta sedan i me dom igen.Mycke bättre för ögonen släpper tydligen igenom dubbelt så mycket syre.´Hör med din optikerlycka till
    Glömde fråga, vad tvättar man silikonlinser med? Är det dom vanliga medlen?
  • Anonym (linsen)
    tingi skrev 2009-05-04 15:06:54 följande:
    linserna ligger ju i vanlig steril koksaltlösning, så om ögonen inte tål det så känns det kanske inte som om linser är något för dig..silikonlinser tvättas med vanlig vätska, så det kanske inte heller funkar för dig. det har dock kommit (eller kommer väldigt snart) en ny endagslins i silikon som kasnke skulle kunna funka..och är det verkligen allergi? det är inte så att du har torra ögon och blir irriterad pga det?
    Ja, men koksaltlösningen innehåller konserveringsmedel. Så jag köper utan konserveringsmedel från apoteket och sköljer innan isättning, för att få av det värsta. Vet inte om det alltid är allergi, men jag tål inte månadslinser som rengjorts med kemisk rengöring.

Vet du vad den nya endags-linsen heter/tillverkare?
  • Anonym (linsen)

Då verkar den nya linsen inte kommit hit än, men det blir väl snart då. Fanns att googla på, lät intressant.. AOsept plus är väl ett sånt medel med väteperoxid, minns inte om jag provat det. Men då har jag nåt att testa med ifall jag går tillbaks till månads.

Jag har pratat med optikern förut, och hittade en godtagbar kombo just då. Men senaste halvåret har det jäklats, var bara in och frågade nån som jobbade där..som inte hade några tips alls.

• Anonym (linsen)
    jakthustru skrev 2009-05-04 19:38:39 följande:
    Jag jobbar med linser dagligen.De allra flesta linser idag (inte dagslinser ännu, men de är precis i startgroparna ut på den svenska marknaden) är av silikon. Du kan använda rengöring i form av tabletter +vätska. Du lägger linserna i en speciell behållare med en liten katalysator. Du lägger sedan behållaren med linserna i frätande vätska som efter sex timmar neutraliserats till koksaltslösning. Det är en gammal form av linsvätska som idag används av känsliga bärare. Allt det du frågar om och mycket mer får du svar på om du går till din optiker och ställer frågor, de är till för att hjälpa. Jag hoppas verkligen inte att du köper linser på nätet efter "eget behag" med dina problem som du nämner. Lycka till!
    Förstår vad du menar med att vara försiktig. Men tips här från mer oberoende håll känns bra. Då kan jag komma med egna förslag, optikern är trots allt affärman Jag har även varit till ögonläkare men dom vet inget om linser, annat än att man kan lösa allt med att skaffa glasögon Så tackar för tipset, minns dom där tabletterna men visste inte att dom fanna kvar.

miomion:
    Låter väldigt skönt, får bli så om inget annat hjälper. Kanske man ångrar att man inte gjort det tidigare
Svar på tråden Allergibesvär med linser