• tingi

Allergibesvär med linser

linserna ligger ju i vanlig steril koksaltlösning, så om ögonen inte tål det så känns det kanske inte som om linser är något för dig..

silikonlinser tvättas med vanlig vätska, så det kanske inte heller funkar för dig. det har dock kommit (eller kommer väldigt snart) en ny endagslins i silikon som kasnke skulle kunna funka..

och är det verkligen allergi? det är inte så att du har torra ögon och blir irriterad pga det?

• tingi

Anonym (linsen) skrev 2009-05-04 16:34:35 följande:

Ja, men koksaltlösningen innehåller konserveringsmedel. Så jag köper utan konserveringsmedel från apoteket och sköljer innan isättning, för att få av det värsta. Vet inte om det alltid är allergi, men jag tål inte månadslinser som rengjorts med kemisk rengöring. Vet du vad den nya endags-linsen heter/tillverkare?
    har du kollat upp dina problem med ögonläkare/optiker? det finns ju rengöring som bygger på väteperoxid, har du prövat detta? det ska ju vara det snällaste för ögonen..

det är en acuvue-lins. tru eye heter den. jag vet inte om den har släppts i sverige ännu dock..
Svar på tråden Allergibesvär med linser