• Astarte

gott recept på mördegskakor?

Ja, som jag sa i rubriken:)

Min dotter är allergisk mot ägg och jag skulle vilja göra några goda kakor. Har aldrig gjort mördegskakor förut, men tycker att de är ganska så ok att äta. Men kan man piffa upp dem på något sätt?

Någon bakmästare därute?

• Svar på tråden gott recept på mördegskakor?
  • elims

brukar kalla mördeg för "veckodeg", den är ju så praktisk att ha hemma liggandes i kylskåpet när man känner för någonting gott/får oväntat besök... degen kan ligga en vecka ungefär.

har inget exakt recept, brukar höfa lite, men googla efter mördeg och se vad du hittar. mitt tips är iallafall att göra degen på kvällen och låta den ligga över natten till nästa dag.

sen kan man tex trycka ut dem i små aluminiumformar och lägga en hög hallon (frysta går bra) eller någon sylt i mitten och grädda 20-30 min i ugnen.

eller kavla ut, lägga blåbär i mitten och nypa ihop som små bär-piroger. pensla med ägg och toppa med pärlsocker.

eller... så kan du blanda lite kakao med mjölk till en chokladkräm och kavla ut små fyrkanter av degen, smeta ut krämen och rulla ihop från ena kanten så det blir som små gifflar. pensla med ägg. ev kan man ha i lite hackade nötter oxå.

lycka till!

• Astarte

Tack!
    Vad många recept:)!

• elims

blev så sugen själv nu...

här är ett annat gott recept på småkakor utan ägg, gjorde dem häromdagen och de blev jättegoda. enkla är de oxå att sno ihop!
    kolakakor (första receptet)
    www.svenskasmor.se/home/news.asp&mid=3&NewsId=5482

• Astarte

provar detta! låter supergott!

• piano

Vanliga syltgrottor:

200 g smör
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    4 1 /2 vetemjöl (jag använder dinkelmjöl alltid)
    1 tsk bakpulver
    3/4 dl sylt (hallon, blåbär exempelvis)

gör såhär:
    Sätt på ugnen på 200 grader. Rör rumsvarmt smör socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret. Arbeta ihop till en deg. Rulla ut degen till en längd och dela den i 30 bitar. Rulla dem till kulor och lägg dem i småbrödsformar. Gör em fördjupning i varje kaka och lägg i en klick sylt. Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min.

Ps. sylten kan också bytas ut mot en halv dumlegodis som man trycker ner i kakan. Men jag vet inte ifall dumle innehåller ägg... det blir iallafall smaskens!

• Jennie Brunflo

Sivs drömmar 150ºC

150 g margarin
    4½ dl socker
    1½ dl olja (typ kron)
    1-2 msk hjorthornssalt
    5 dl vetemjöl

Rör margarin och socker poröst. Rör i oljan.
    Blanda alla torra ingredienser och rör i. Smöra en plåt (fast jag hade bakplåtspapper). Klicka ut glest på plåten och grädda ca 20 min.
    Låt kallna på plåten.

• Astarte

Oj!
    Jag visste inte att det FANNS så många kakor som inte innehöll ägg!
    Jag som har ätit godis, i brist på annat:)!

Svar på tråden gott recept på mördegskakor?