• jummie

Jag vill ha dina synpunkter ang. Ikeas inbyggnadsugnar, hällar och micro

Håller på att planera vårt nya kök, vi har valt ut ett Ikea kök. Frågan är bara om det är bortkastade pengar att satsa på deras vitvaror såsom inbyggnadsungar, induktionshällar och inbyggnadsmicro? Vad har du för erfarenheter av dessa?

Om du valt några andra men installerat det i ett Ikea kök, vilka har du då valt?

HJÄLP

• Svar på tråden Jag vill ha dina synpunkter ang. Ikeas inbyggnadsugnar, hällar och micro
  • sorba

Bra tråd. Jag är i samma sits och lägger tråden i mina favoriter!

Vad har du hört? Att dem ska vara dåliga? Säljs ju varsomhelst. Ikea har dock längre garanti, fem år.

Ska bli spännande och höra åsikter!

• jummie

Nä jag har faktiskt inte hör någonting om Ikeas ungar osv. , förvisso har jag inte hört så mkt om några inbyggnads ugnar öht för den delen Tänkte bara om det var någon som visste om det var en budget variant som dom hade och att det är bättre att satsa på nåt annat.

De är ju inte helt gratis hur som helst så jag har ingen lust att ångra mig

• Gurkan

vi flyttade precis in i ett hus med vitvaror från Ikea och helt usla kan de inte vara eftersom Whirlpool sätter sitt namn på dem (Whirlpool by Ikea).

Jag är nöjd ville jag bara säga, de funkar jättebra och är tysta (frys/kylen samt diskmaskinen). Ugnen har jag inte hunnit lära mig fullt ut än (massor med finesser) liksom micron (använder för sällan) men hällen är jag jättenöjd med!

• Kicken

Jag har arbetat på Whirlpool och IKEAs inbyggnadsmicro och tycker att de är av bra kvalité (Kan ju vara för att jag har monterat ihop dom). Lätta funktioner. :)

Jag tycker att IKEA har bra saker överhuvudtaget och skulle definitivt köpa kök därifrån den dagen jag ska köpa kök.

Hoppas det är till någon hjälp! :D

• jummie

Tack så mkt! Det låter ju iaf inte som om det är skit iaf

• Kicken

Nae, isåna fall bra skit ;)

• Tristanya

vi har spishäll, micro, ugn, diskmaskin från ikea o vi är nöjda!
    dock verkar maten typ bara bli varm om man kör på högsta effekten på värmen, annars tar det lååång tid.. vet inte om det är vi som inte ritkigt fattar våran micro elle rom det är så..

annars är vi nöjda!

• SVejsan

Gå gärna också till en vanlig handlare och be dom lägga ihop ett (självklart rabatterat) paket pris med vitvaror, som har just de funktioner ni vill ha... och jämför med ikeas paket... För Ikeas vitvaror kanske inte har allt ni vill ha eller så kanske ni får betala för sånt som ni inte behöver?

• jummie
    SVejsan skrev 2009-05-05 08:54:09 följande:
    Gå gärna också till en vanlig handlare och be dom lägga ihop ett (självklart rabatterat) paket pris med vitvaror, som har just de funktioner ni vill ha... och jämför med ikeas paket... För Ikeas vitvaror kanske inte har allt ni vill ha eller så kanske ni får betala för sånt som ni inte behöver?
    Ja där i ligger väl det största problemet egentligen Jag VET inte vad jag vill ha!! Men jag funderar på att gå o prata med någon som kan sånt där o få lite inspiration.
  • SVejsan

Våra fem öre kring vitvaror:

-Inbyggnadsugn: Vårat enda kriterie: vanlig ugn + varmluft (varmluft gör så att du får en snabbare uppvärmning av ugnen och att man ofta kan använda flera nivåer av plåtar samtidigt , värmen cirkulerar (mycket av detta innebar också att man inte behöver speciella inställnings lägen i micron). Man vill också att luckan skall hålla sig någorlunda sval eller rättare sagt inte så het...

-Inbyggnadsmicro skulle vara enkel att använda, ha digital visning, hög effekt helst>900W (full effekt) , många effekt lägen.
    Funktioner som grillfunktion/pizzaläge och många knappar gick bort för oss, tänk också på att det låter ofta bra med mycket automatiska program, men oftast så innebär det en 15 minuters intruktionsboksläsning så de används oftast inte - Oftast använder man ändå riktiga ugnen vid grill och pizza så det är inte viktigt.

Alla induktionshällar är ett lyft för köket (om du haft vanlig keramik/plattspis). finns det en liten kantlist runt kan det vara bra vid överkok.... Välj en lättanvänd så att du inte måste göra för mycket inställningar eler handgrepp.

Vi ville ha en kyl med snabbkylningsfunktion om du lägger in något ljummet (vi vet att man inte skall göra detta men ibland har nöden ingen lag).

Frysen skulle frosta av sig automatiskt.

(Kyl och frys skall ha så bra energimärkning som möjlig.)

Tänk på att rostfria varma vitvaror som ugnar/micro inte har samma bra Anti-fingeravtryckbeläggning som de kalla (Kyl/frys tex) =putsläge...
    Om produkter står nära varandra (sida vid sida) så kan det var bra att ta det från samma tillverkare för färg och textur på yta kan skilja sig mellan tillverkare.

Tips när det gäller fläkten om du skall ha den i ett överskåp: ha den lite högre upp än traditionellt dvs så man inte behöver kröka rygg eller sticka huvudet under kåpan - den behöver inte vara i samma nederkant som överskåpen (ta ett kortare överkåp).

Dessa är mina åsikter kanske finns andra också?

Svar på tråden Jag vill ha dina synpunkter ang. Ikeas inbyggnadsugnar, hällar och micro