Inlägg från: Mamma till V och E |Visa alla inlägg
  • Mamma till V och E

Kolik! En tråd för oss med kolikbarn

Det känns som att jag går sönder! Min lille son (nu 10 veckor) har kolik och inget tycks hjälpa.

Till en början fick han eftermiddagskolik som varade 3-5 timmar i sträck. Han var otröstlig, men efter ca en vecka med Minifom på ökad dos gick det över.

Nu har nästa omgång kommit och den är helt annorlunda. Han har nu omedelbar kolik i samband med att han äter. Några klunkar sedan spänner han sig i hela kroppen och skriker av smärta. Det har varit främst på eftermiddagar men nu idag började det redan på morgonen och håller fortfarande på. Han får kort pauser mellan målen, men sedan blir han ju hungrig snart igen och då börjar även smärtan på nytt. Tycker inte heller att han får i sig tillräckligt med mat eftersom han blir så störd i ätandet... Än så länge är han iallafall lugn och harmonisk nattetid.

Dela gärna med er om era upplevelser, så kan vi stötta varandra. Tips är självklart mer än välkomna!

• Svar på tråden Kolik! En tråd för oss med kolikbarn
  • Mamma till V och E

Igår bestämde vi oss för att helt sluta med Minifom och se om det hjälpte. Idag har han inte haft någon kolik alls ännu och vi har till vår förvåning fått tillbaka vår glada kille.

Undrar om han kanske blivit lite överkänslig mot dropparna. Ska pröva utan ett tag till och se om den gamla sortens kolik kommer tillbaka eller inte.

• Mamma till V och E
    Isch skrev 2009-05-05 18:33:30 följande:
    Minifomen ska man vara lite försiktig med, om de får för mycket får de mer gaser i magen... Jag fattade först att man skulle ge minifom innan VARJE mål, men efter barnläkaren sa att man ungefär ska ge det ca fem gånger per dag (jämn tutspritt över hela dygnet, för att inte riskera att överdosera) blev vår kille mycket bättre... Han hade fått på tok för mycket minifom eftersom vi vissa dagar ammar varannan timme... det blir lite mer än fem gånger per dygn!
    Det låter ju verkligen som något som stämmer in på vår kille. Han äter också ofta väldigt tätt och har fått droppar innan varje mål. Jättebra att få höra hur det kan ligga till!

Sonen har nu varit drygt två dygn helt utan minifom och han bajsar oftare och är inte alls lika kinkig när han äter....lite knip verkar han ha....men inte alls i den omfattning som det varit tidigare. Kanske får vi börja med dropparna igen, men då ska vi följa de rekommendationer som du fått ta del av.
  • Mamma till V och E

Nu kör vi med droppar ungefär varannat mål, kanske lite glesare... Har ju bara gått ett dygn så lite svårt att utvärdera, men jag tycker dagen har varit ganska bra trots lite gråt på sena eftermiddagen i samband med matningen.

• Mamma till V och E
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2009-05-07 22:32:43 följande:
    TS- Har du testat att vara HELT mjölkfri? Det hjälpte vår son allafall men det tog ca 2v innan det gav resultat. Men gud så underbart med en nöjd bebis
    Nej det har jag inte testat, men skurit ner en hel del på mjölkkonsumtionen.

Men då vår son bara har kolik vissa delar av dagen undrar jag om det kan vara det egentligen. Jag pumpar dessutom ut mjölken och han kan reagera vid en tidpunkt och inte vid ett annat, trots att mjölken är urpumpad vid samma tillfälle. Han har inte kolik dygnet runt.
  • Mamma till V och E
    pojkarnasmamma skrev 2009-06-02 23:01:24 följande:
    Måste bara få fråga er om miniform skall vara bättre än sempers magdroppar?
    Jag tror det är lite olika från barn till barn... Pröva så får du se vilket som fungerar bäst.
Svar på tråden Kolik! En tråd för oss med kolikbarn