• Wallace

A-kassa när man har FA-skattsedel??

egentligen bra en fråga, hoppas ni kan hjälpa mig med den.. de har lååååånga köer på metalls a-kassa!
    Har man rätt till a-kassa om man har FA-skattsedel??
    tacksam för svar

• Svar på tråden A-kassa när man har FA-skattsedel??
  • mackeluring
    02Smulan skrev 2009-06-16 17:48:00 följande:
    Jag tror inte man har det....
    Jo beroende på hur länge du haft FA skattsedel så har du rätt till Akassa.

Eller rättare sagt hur länge du haft företaget.
  • 02Smulan
    mackeluring skrev 2009-06-16 17:49:56 följande:
    Jo beroende på hur länge du haft FA skattsedel så har du rätt till Akassa.Eller rättare sagt hur länge du haft företaget.
    Va bra! Då kanske man vågar starta eget nån gång i framtiden då
  • mackeluring
    02Smulan skrev 2009-06-16 17:51:37 följande:
    Va bra! Då kanske man vågar starta eget nån gång i framtiden då
    Ja gör det!

Om jag inte minns helt fel så måste du haft eget företag misnt ett år vid sidan av ditt avlönade arbete för att få stämpla.
  • callimero

Hm.. jag ringde min a-kassa idag, Unionen, blev tyvärr inte klokare av den förvirrade tjejen jag talade med.

Läget är såhär: 
    Jag blev uppsagd från en heltidstjänst i augusti men har haft lön t o m nu 30/6.
    Har arbetat i sex år på samma tjänst. Under tiden dec - nu har jag haft FA-skattesedel för att försöka få in lite frilansjobb och har gjort några. Inser nu att det inte kommer att gå att försörja mig på detta och behöver nu ta ut a-kassa när min lön från tidigare jobb försvinner. 
    Ska man ta det säkra före det osäkra och avregistrera sig bums?
    (Har läst den andra tråden som nu verkar spårat ur i en diskussion om kennels.)
  • mackeluring
    callimero skrev 2009-06-16 21:06:04 följande:
    Hm.. jag ringde min a-kassa idag, Unionen, blev tyvärr inte klokare av den förvirrade tjejen jag talade med.

Läget är såhär: 
    Jag blev uppsagd från en heltidstjänst i augusti men har haft lön t o m nu 30/6.
    Har arbetat i sex år på samma tjänst. Under tiden dec - nu har jag haft FA-skattesedel för att försöka få in lite frilansjobb och har gjort några. Inser nu att det inte kommer att gå att försörja mig på detta och behöver nu ta ut a-kassa när min lön från tidigare jobb försvinner. 

Ska man ta det säkra före det osäkra och avregistrera sig bums?

(Har läst den andra tråden som nu verkar spårat ur i en diskussion om kennels.)
    Du kan ha företaget vilande. DVS inte ett öre in eller ut i bokföringen. Det har en kompis som har ett handelsbolag och stämplade.
  • callimero

Hur bevisar man detta för a-kassan? 

Jag har inte deklarerat eller betalat in moms då jag ansökt om att ta upp detta i bilagan vid nästa deklaration. Det enda jag gör löpande nu är att betala in skatt varje månad. 
  • mackeluring
    callimero skrev 2009-06-16 21:13:19 följande:
    Hur bevisar man detta för a-kassan? 

Jag har inte deklarerat eller betalat in moms då jag ansökt om att ta upp detta i bilagan vid nästa deklaration. Det enda jag gör löpande nu är att betala in skatt varje månad. 
    Det vet jag inte. Men du kan ju göra en momsinbetalning nu och Akassan har säkert något intyg som du ska skriva på. Vet att Akassan gått igenom min kompis deklaration.
  • callimero

Ja kanske, fast jag måste isåfall kasta mig på allt och bokföra det nu. Har inte tagit tag i det än då det ej behövs redovisas förrän nästa år.

Har din kompis avregistrerat sig från f- eller fa-skatten?
  • mackeluring
    callimero skrev 2009-06-16 21:50:55 följande:
    Ja kanske, fast jag måste isåfall kasta mig på allt och bokföra det nu. Har inte tagit tag i det än då det ej behövs redovisas förrän nästa år.

Har din kompis avregistrerat sig från f- eller fa-skatten?
    Hon har sitt bolag vilande. Hon hade Fskattsedeln kvar men ingen inkomst på företaget.
  • callimero

Tack för info mackeluring!

Jo, en sista fråga - vet du vilken a-kassa hon är med i?
  • mackeluring
    callimero skrev 2009-06-16 22:17:16 följande:
    Tack för info mackeluring!

Jo, en sista fråga - vet du vilken a-kassa hon är med i?
    Hon jobbade åt ett bokförlag innan hon blev arbetslös. Som försäljare per telefon. Har ingen aning om vilken akassa hon är med i. Tyvärr.
Svar på tråden A-kassa när man har FA-skattsedel??