• Anonym (Arg mamma!)

Mongobarn?!

Följande händelse utspelade sig igår;

Jag (mamma) sitter vid matbordet "Person Dum" (rumskompis) står och diskar. Min son står i vardagsrummet, tittar på film. Han kastar något på golvet och jag säger att han inte får göra så, varpå han slår sig själv i huvudet. Då säger jag att det var väl onödigt. "P Dum" frågar vad som var onödigt. Jag berättar att sonen slog sig i huvudet. "P Dum" sa att hon inte förstod varför han gör så, "Jag har aldrig sett något normalt barn som gör så, bara mongobarn. Nu är ju inte han något mongo, missförstå mig rätt.." Jag bara kollade på "P Dum" och sa att det antagligen är något han lärt sig på dagis. Gör man något dumt, så slår man sig själv, det gör ont, man blir ledsen och tröstad istället för att bli utskälld.

Är det oresonligt att jag är förbannad?

• Svar på tråden Mongobarn?!
  • Anonym

Vad är mongobarn för något?

• Anonym (Arg mamma!)

Mongolism är ett gammalt ord för Downs syndrom. I dagens läge är det mer ett uttryck för något som är fel och konstigt.

• Esonda

förstår att du blir förbannad... min syrra hade ett barn på dagis för några år sedan och dagispersonalen sa att han måste ha en sjukdom för han ville inte sitta still och pyssla med de andra barnen och rekomenderade henne att gå till en psykolog. han blev också lite våldsam för att de försökte tvinga han att göra halsband som de andra barnen,,, hon gick till den där psykologen och det visade sig att han var för smart för att hålla på med pyssel. för att han skulle bli tillfredställd så skulle han börja med 7-8 års matte och läsa och skriva. då var han 5 år.

Så förstår att du är förbannad!! Om du vet att han inte är sådan så stå på dig INGEN ska få säga något sånt om ditt barn. Du känner han bäst! som sagt han kan ha sett det på tv och härmat och märkt att kanske är det inte så bra och slå sig själv i huvudet men han lär sig han med... Som sagt ge din rumskompis en ordentlig utskällning om denne nu skulle påpeka detta nått mer!!!

• Anonym (Arg mamma!)

Esonda, tack! Jag ska ta upp det med henne idag oavsett om hon nämner något mer om det. Jag förstår inte hur tankegången kan ha sett ut i hennes huvud. Oavsett om hon fick det att låta fel när hon sa det så finns det inget sätt att få det att låta rätt. Hon har varit en av mina närmaste vänner, men jag känner att hon förlorade den platsen igår och den finns inte att få tillbaka.

• Esonda

Ja en riktig vän är förstående inte fördömmande (eller hur det stavas) Usch jag vet hur jag hade reagerat!! har inga barn men med syrrans tex. vissa har hål i hjärnan!!!

• Anonym (Arg mamma!)

Hon verkar inte förstå trots att jag förklarat. Hon säger att hon kanske uttryckte sig fel.. går inte att uttrycka sig rätt om det där. Och hon tror att jag är förbannad för att jag var tvungen att förklara. Ingen ursäkt någonstans.

• Anonym (Arg mamma!)

Orkar inte prata med henne mer.. har stängt av ljudet på telefonen.. måste ta tag i det där snart. >_

• Esonda

Men om ni bor ihop måste ni ju kunna snacka!! Hon måste förstå att du blir arg och måste be om ursäkt innan det kan bli nån skillnad.. annars så flytta till ett eget..!! Om hon inte fattar!!!

• Anonym (Arg mamma!)

Man kan tycka det. Men antingen så har hon inte sagt det, för jag ljuger.. eller så ska jag förstå att det självklart inte var så hon menade. Hon har dyslexi och kan uttrycka sig fel ibland.
    För mig spelar det ingen roll, jag kan inte bo med någon som omedvetet kallar mitt barn för mongo.
    Planen är att flytta så snart som möjligt, men allting tar tid.. gaah! Men det löser sig.. som alltid?

• Reglementet

Om det är din bästa vän, så borde det inte vara så farligt.

Rumskompis, vems är lägenheten då?

Svar på tråden Mongobarn?!