Inlägg från: Anonym (Arg mamma!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg mamma!)

Mongobarn?!

Följande händelse utspelade sig igår;

Jag (mamma) sitter vid matbordet "Person Dum" (rumskompis) står och diskar. Min son står i vardagsrummet, tittar på film. Han kastar något på golvet och jag säger att han inte får göra så, varpå han slår sig själv i huvudet. Då säger jag att det var väl onödigt. "P Dum" frågar vad som var onödigt. Jag berättar att sonen slog sig i huvudet. "P Dum" sa att hon inte förstod varför han gör så, "Jag har aldrig sett något normalt barn som gör så, bara mongobarn. Nu är ju inte han något mongo, missförstå mig rätt.." Jag bara kollade på "P Dum" och sa att det antagligen är något han lärt sig på dagis. Gör man något dumt, så slår man sig själv, det gör ont, man blir ledsen och tröstad istället för att bli utskälld.

Är det oresonligt att jag är förbannad?

• Svar på tråden Mongobarn?!
  • Anonym (Arg mamma!)

Mongolism är ett gammalt ord för Downs syndrom. I dagens läge är det mer ett uttryck för något som är fel och konstigt.

• Anonym (Arg mamma!)

Esonda, tack! Jag ska ta upp det med henne idag oavsett om hon nämner något mer om det. Jag förstår inte hur tankegången kan ha sett ut i hennes huvud. Oavsett om hon fick det att låta fel när hon sa det så finns det inget sätt att få det att låta rätt. Hon har varit en av mina närmaste vänner, men jag känner att hon förlorade den platsen igår och den finns inte att få tillbaka.

• Anonym (Arg mamma!)

Hon verkar inte förstå trots att jag förklarat. Hon säger att hon kanske uttryckte sig fel.. går inte att uttrycka sig rätt om det där. Och hon tror att jag är förbannad för att jag var tvungen att förklara. Ingen ursäkt någonstans.

• Anonym (Arg mamma!)

Orkar inte prata med henne mer.. har stängt av ljudet på telefonen.. måste ta tag i det där snart. >_

• Anonym (Arg mamma!)

Man kan tycka det. Men antingen så har hon inte sagt det, för jag ljuger.. eller så ska jag förstå att det självklart inte var så hon menade. Hon har dyslexi och kan uttrycka sig fel ibland.
    För mig spelar det ingen roll, jag kan inte bo med någon som omedvetet kallar mitt barn för mongo.
    Planen är att flytta så snart som möjligt, men allting tar tid.. gaah! Men det löser sig.. som alltid?

• Anonym (Arg mamma!)
    Reglementet skrev 2009-05-08 10:08:16 följande:
    Om det är din bästa vän, så borde det inte vara så farligt. Rumskompis, vems är lägenheten då?
    nickefiki skrev 2009-05-08 10:12:05 följande:
    Vilken överdriven rektion alltså. Stackars rumskompis.
    Inte min bästa vän. Och det hade varit lika farligt oavsett vem som sagt det. Finns ingen chans i världen att jag skulle acceptera att någon kallade mitt barn för onormalt eller ett mongo, oavsett om det är medvetet eller inte. Jag hoppas att någon annan inte skulle göra det heller.
  • Anonym (Arg mamma!)
    Anonym skrev 2009-05-08 19:52:40 följande:
    du har lite fel en som har dyslexi har problem att läsa och skriva bokstäverna hoppar för dem. de har inget samband med sociala problem.
    Mhm.. men hon säger så själv, så det är väl en bortförklaring då?
    nickefiki skrev 2009-05-08 20:15:17 följande:
    Hon kallade ju inte ditt barn för mongo.
    Vad gjorde hon då?
  • Anonym (Arg mamma!)

Var hemma igår och pratade med henne. Min son sov och jag bad henne hålla en lägre ton, men hon skyllde på att hon var upprörd och pratade onödigt högt. (Vilket till slut resulterade i att sonen vaknade.)
    Hon tycker att jag är en hemsk människa som får henne att låta som ett barnhatande monster, vilket jag verkligen hoppas att hon inte är. Men som jag skrev tidigare, och sa till henne, att jag kan inte bo med en person som omedvetet kallar mitt barn för ett mongo. Ena stunden har hon inte sagt så, och jag ljuger. Andra stunden så har hon sagt något liknande och jag har missförstått det. Under det här samtalet så sa hon olika saker och försökte upprepa saker jag sagt, men sa tvärtemot och helt fel. Så jag frågade henne om det verkligen var omöjligt att hon hade sagt det som jag säger att hon sa då, om hon inte ens efter en halv minut kan citera rätt nu, då blev hon stött.
    Jag försökte få henne att förstå att det finns nästan inget värre för en mamma än att höra någon säga så om ens barn. Oavsett vad man tycker eller menar, så använder man inte barnet och ord som "mongo" i samma mening. Jag sa till henne att min lösning på problemet var att jag och sonen flyttar, omgående, och att vi kommer aldrig komma överens om det här så det är bara att acceptera faktum. När sonen vaknade så gick jag in och gav honom nappen och lade honom ner, då hör jag hur hon mumlar ute i hallen.. någonting om att vi aldrig kommer att komma överens och att hon är sårad och inte kan vistas i samma rum som mig längre. Så går hon ut och smäller i dörren.

Den där ursäkten som man kan tycka att hon kanske borde gett blev något i stil med; Jag kanske sa fel, men du hade ju bestämt dig redan från början att jag är dum.

• Anonym (Arg mamma!)

Anonym (DS mamma) skrev 2009-05-10 20:07:36 följande:

Ordet mongo kommer från ordet Mongolism och som användes för inte så länge som namn på den kromosomavvikelse som heter Downs syndrom och där de flesta som har denna extra kromosom 21 har en utvecklingstörning. Att använda ordet monge som i stället för pucko tycker jag är otroligt hemsk. Men de flesta här i tråden tycker mest tycka synd om sonen som blev kallad mongo i stället för att tycka det är hemskt att man använder ordet mongo. Inte konstigt att barn och ungdomar idag har fördomar om det mesta som är annorlunda.
    Det är inte riktigt det tråden handlar om. Att det är synd om någon. Snarare så att jag blev förbannad för jag tycker att det är respektlös att säga en sådan sak om någons barn. Sen vad ordet mongo har för innebörd för andra personer spelar i det här sammanhanget ingen större roll. Jag förstår definitivt hur du tänker. Jag använder inte själv det ordet när jag refererar till något som är fel, konstigt eller udda, men som jag skrev.. inte därför den här tråden startades.
Svar på tråden Mongobarn?!