• Anonym

Hur går undersökningen till om man misstänker foglossning?

Jag undrar hur undersökningen går till om de misstänker foglossning? Görs någon gyn. undersökning eller vad händer egentligen? Undrar också om en läkare på vårdcentralen kan ställa en sådan diagnos eller om det måste till en gyn?

Den kvinnliga gyn vi har här har tyvärr blivit långtidssjukskriven och då jag får en ångest som inte är av denna världen (har RIKTIG ångest alltså, inget som jag påstår bara så där) inför att gå till en manlig är alternativet annars för mig att åka några mil för att kunna gå till en annan kvinnlig gyn för den manliga som är den enda nu på mvc klarar jag inte av att gå till oavsett om det är gyn. undersökning eller ej som görs. Skulle bli otroligt tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur går undersökningen till om man misstänker foglossning?
  • Alka

Jag vet inte, men jag tror inte dom behöver göra en undersökning för att få fram att det är foglossning du har, inte hos gyn i alla fall. Det borde räcka att du talar om dina besvär, typ ont i svanken, höfterna etc... Lycka till!

• Flicka88

Man får gå till vårdcentralens sjukgymnast om man har sånna problem, eller tror att man har. MVC har inget med det att göra. Så ring vårdcentralen. Man gör ingen gyn undersökning.

• Anonym (TS)

Stort tack för era snabba svar! Jag går hos sjukgymnast men hon blir inte klok på vad det handlar om då hon tror det är flera orsaker till mina problem. Det var hon som bad mig ringa mvc och ställa en fråga och då tyckte min bm att det är bra om jag får träffa deras läkare, alltså en gyn.

• Flicka88

Anonym (TS) skrev 2009-05-04 19:05:53 följande:

Stort tack för era snabba svar! Jag går hos sjukgymnast men hon blir inte klok på vad det handlar om då hon tror det är flera orsaker till mina problem. Det var hon som bad mig ringa mvc och ställa en fråga och då tyckte min bm att det är bra om jag får träffa deras läkare, alltså en gyn.
    Okej, konstigt för det är sjukgymnasten man ska gå till. En gyn läkare kan inget om sånt, eller har i alla fall ingen utbildning för det. Du kan ju be vc om en remiss till en sjukgymnast på sjukhuset istället, för den du går hos nu verkar ju inte ha någon koll alls.
  • Hugo Boss

Jag sa till min BM var och hur jag hade ont. Så hon remiterade mig till en sjukgymnast dom hade samarbete med. Där fick jag berätta vart det gjorde ont och när det gjorde ont. Jag fick testa TENS-apparat och fick foglossningsbälte i några veckor för att sen komma tillbaka för utvärdering.

Det är inte alltid lätt..
  • Anonym (TS)

Tack återigen för alla svar! Trodde också det är sjukgymnasten som vet detta, föreslog för min sjukgymnast häromveckan att om hon ville fick hon gärna ta in en kollega så de kunde hjälpas åt. Vet att det finns specialicerade sjukgymnaster på sådana besvär där men min egen trodde inte de skulle bli klokare heller.

Här råder inget remisstvång till den sjukgymnast jag går hos men man måste väl ha det för att få komma till någon på sjukhuset eller är det bara att ringa då med måntro?

Funderar på att höra med vårdcentralen om de kanske kan lösa det här dilemmat åt mig ändå på något sätt, skulle möjligen vara läkaren där som jag går hos p g a bl a astman men hon har väl ingen utbildning i detta med mödravård istället eller kan en allmänläkare ha det ändå? Kan en allmänläkare annars skriva remiss till sjukgymnast på något sjukhus eller måste det gå via en ortoped i så fall?

Känner mig helt snurrig på detta, hade inte de här besvären vid min förra graviditet så jag är med andra ord helt nollställd. Pratade med en kompis för ett tag sedan och i hennes fall var det hennes bm som sa, efter att kompisen beskrivit sina problem, att det var foglossning medan min bm som sagt var skickade mig till gyn, hur i hela världen hänger det här ihop? *fattar noll*

• Anonym

Anonym (TS) skrev 2009-05-04 21:49:03 följande:

Tack återigen för alla svar! Trodde också det är sjukgymnasten som vet detta, föreslog för min sjukgymnast häromveckan att om hon ville fick hon gärna ta in en kollega så de kunde hjälpas åt. Vet att det finns specialicerade sjukgymnaster på sådana besvär där men min egen trodde inte de skulle bli klokare heller. Här råder inget remisstvång till den sjukgymnast jag går hos men man måste väl ha det för att få komma till någon på sjukhuset eller är det bara att ringa då med måntro? Funderar på att höra med vårdcentralen om de kanske kan lösa det här dilemmat åt mig ändå på något sätt, skulle möjligen vara läkaren där som jag går hos p g a bl a astman men hon har väl ingen utbildning i detta med mödravård istället eller kan en allmänläkare ha det ändå? Kan en allmänläkare annars skriva remiss till sjukgymnast på något sjukhus eller måste det gå via en ortoped i så fall? Känner mig helt snurrig på detta, hade inte de här besvären vid min förra graviditet så jag är med andra ord helt nollställd. Pratade med en kompis för ett tag sedan och i hennes fall var det hennes bm som sa, efter att kompisen beskrivit sina problem, att det var foglossning medan min bm som sagt var skickade mig till gyn, hur i hela världen hänger det här ihop? *fattar noll*
    Finns det inga privatpraktiserande sjukgymnaster i närheten, som har avtal med landstinget?
    Foglossningsdiagnos ställs nästan uteslutande på symtom, men det kan ju vara så att dina problem härstammar från flera olika saker. Vidare ska man ha i åtanke att TENS samt bälte inte fungerar hos alla.
    Slutligen är det nog också så att det kanske eg inte spelar så stor roll om det är fogarna eller andra strukturer som smärtar hos dig ( eller kanske dessa tillsammans ) då man som sg inte kan göra så mycket åt det medan du är gravid.
    Men givetvis ska man utesluta andra tänkbara orsaker, om nu anamnesen ger en oklar bild.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2009-05-04 22:03:46 följande:
    Anonym (TS) skrev 2009-05-04 21:49:03 följande: Finns det inga privatpraktiserande sjukgymnaster i närheten, som har avtal med landstinget? Foglossningsdiagnos ställs nästan uteslutande på symtom, men det kan ju vara så att dina problem härstammar från flera olika saker. Vidare ska man ha i åtanke att TENS samt bälte inte fungerar hos alla. Slutligen är det nog också så att det kanske eg inte spelar så stor roll om det är fogarna eller andra strukturer som smärtar hos dig ( eller kanske dessa tillsammans ) då man som sg inte kan göra så mycket åt det medan du är gravid. Men givetvis ska man utesluta andra tänkbara orsaker, om nu anamnesen ger en oklar bild.
    Tack för rådet om privatpraktiserande sjukgymnast, finns inga här men om jag åker några mil kanske det går att lösa, ska kolla upp det. Har velat prova TENS men min sjukgymnast har sagt att det hjälper inte mot den sortens smärta jag har. Nu har jag gått emot henne på sätt och vis och köpt en TENS-apparat (annars kan man få låna på sjukgymnastiken men genom att hon sa att det inte var någon idé var det ju heller ingen idé att fråga henne om ett ev lån av det). Har ännu inte hunnit få min apparat. Har testat massage- och värmedyna också men det hjälper mest för stunden, ibland lite längre stunder i och för sig.

Undra om det kan gå att få smärtstillande utskrivet av min läkare på vårdcentralen, om det finns något jag kan ta vill säga? Hon borde ju kunna ta reda på det kan jag tycka eller är jag ute och cyklar då?
  • Anonym

Anonym (TS) skrev 2009-05-04 22:09:22 följande:

Tack för rådet om privatpraktiserande sjukgymnast, finns inga här men om jag åker några mil kanske det går att lösa, ska kolla upp det. Har velat prova TENS men min sjukgymnast har sagt att det hjälper inte mot den sortens smärta jag har. Nu har jag gått emot henne på sätt och vis och köpt en TENS-apparat (annars kan man få låna på sjukgymnastiken men genom att hon sa att det inte var någon idé var det ju heller ingen idé att fråga henne om ett ev lån av det). Har ännu inte hunnit få min apparat. Har testat massage- och värmedyna också men det hjälper mest för stunden, ibland lite längre stunder i och för sig.Undra om det kan gå att få smärtstillande utskrivet av min läkare på vårdcentralen, om det finns något jag kan ta vill säga? Hon borde ju kunna ta reda på det kan jag tycka eller är jag ute och cyklar då?
    En fråga bara när det gäller din TENS apparat.
    Vet du hur du ska placera plattorna samt vilket program du ska använda dig av?
    Sen, nyfiken...varför ansåg din SG att TENS inte skulle hjälpa den smärta du har?

Hur ont har du...alltså, hur mycket påverkar smärtan din vardag? Hur länge har du kvar av graviditeten?
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2009-05-04 22:18:49 följande:
    Anonym (TS) skrev 2009-05-04 22:09:22 följande: En fråga bara när det gäller din TENS apparat. Vet du hur du ska placera plattorna samt vilket program du ska använda dig av? Sen, nyfiken...varför ansåg din SG att TENS inte skulle hjälpa den smärta du har? Hur ont har du...alltså, hur mycket påverkar smärtan din vardag? Hur länge har du kvar av graviditeten?
    Vad gäller TENS har jag lånat en tidigare på sjukgymnastiken och min SG sa då (var visserligen inte gravid) att man inte kunde sätta plattorna fel, bara att de inte ska sättas för tätt. Är det något särskilt som gäller just om man är gravid, hur man ska sätta dem alltså? Tacksam om du eller någon annan vill berätta i så fall.

Enligt SG hjälper inte TENS mot den fruktansvärda kramp jag emellanåt upplever, min smärta handlar mycket om just mer eller mindre kramp, inte "vanligt" sendrag utan sådant som man kan bli färdig att skrika av när det är som värst. Vissa dagar/stunder är det bättre än andra. Går med kryckor sedan flera veckor tillbaka, försöker lägga dem åt sidan mer och mer på inrådan från SG men märker att jag måste ha med mig dem vilket SG gett mig rådet att ha också. En del gånger är det såpass illa att jag håller på att skrika trots kryckor och stödbälte, då är det enbart att lägga sig som gäller medan andra gånger tycker jag det går relativt bra. Det är främst i ena låret min smärta sitter men även i skinkan och knäet på samma sida.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2009-05-04 22:18:49 följande:
    Anonym (TS) skrev 2009-05-04 22:09:22 följande: En fråga bara när det gäller din TENS apparat. Vet du hur du ska placera plattorna samt vilket program du ska använda dig av? Sen, nyfiken...varför ansåg din SG att TENS inte skulle hjälpa den smärta du har? Hur ont har du...alltså, hur mycket påverkar smärtan din vardag? Hur länge har du kvar av graviditeten?
    Såg att jag glömde skriva hur långt gången jag är, har snart nått halvtid. Kan nämna att smärtan påverkar mig såpass att min karl får vara hemma från sitt jobb för att ta hand om våra barn för, som sagt var, när det är som värst måste jag bara gå och lägga mig.
  • Anonym

Anonym (TS) skrev 2009-05-04 22:25:45 följande:

Vad gäller TENS har jag lånat en tidigare på sjukgymnastiken och min SG sa då (var visserligen inte gravid) att man inte kunde sätta plattorna fel, bara att de inte ska sättas för tätt. Är det något särskilt som gäller just om man är gravid, hur man ska sätta dem alltså? Tacksam om du eller någon annan vill berätta i så fall. Enligt SG hjälper inte TENS mot den fruktansvärda kramp jag emellanåt upplever, min smärta handlar mycket om just mer eller mindre kramp, inte "vanligt" sendrag utan sådant som man kan bli färdig att skrika av när det är som värst. Vissa dagar/stunder är det bättre än andra. Går med kryckor sedan flera veckor tillbaka, försöker lägga dem åt sidan mer och mer på inrådan från SG men märker att jag måste ha med mig dem vilket SG gett mig rådet att ha också. En del gånger är det såpass illa att jag håller på att skrika trots kryckor och stödbälte, då är det enbart att lägga sig som gäller medan andra gånger tycker jag det går relativt bra. Det är främst i ena låret min smärta sitter men även i skinkan och knäet på samma sida.
    TENS kan du sätta fel när du är gravid. Iof rätt självklart, men inga plattor i närheten av magen. Fast, jag tycker nog att du ska snacka med en SG som kan prova ut TENS åt dig så att det blir rätt.

Kramp i låret, skinkan+ knä...det låter inte som en solklar foglossningsproblematik enl mig.
Svar på tråden Hur går undersökningen till om man misstänker foglossning?