Anonym (TS) skrev 2009-05-04 21:49:03 följande:
Tack återigen för alla svar! Trodde också det är sjukgymnasten som vet detta, föreslog för min sjukgymnast häromveckan att om hon ville fick hon gärna ta in en kollega så de kunde hjälpas åt. Vet att det finns specialicerade sjukgymnaster på sådana besvär där men min egen trodde inte de skulle bli klokare heller. Här råder inget remisstvång till den sjukgymnast jag går hos men man måste väl ha det för att få komma till någon på sjukhuset eller är det bara att ringa då med måntro? Funderar på att höra med vårdcentralen om de kanske kan lösa det här dilemmat åt mig ändå på något sätt, skulle möjligen vara läkaren där som jag går hos p g a bl a astman men hon har väl ingen utbildning i detta med mödravård istället eller kan en allmänläkare ha det ändå? Kan en allmänläkare annars skriva remiss till sjukgymnast på något sjukhus eller måste det gå via en ortoped i så fall? Känner mig helt snurrig på detta, hade inte de här besvären vid min förra graviditet så jag är med andra ord helt nollställd. Pratade med en kompis för ett tag sedan och i hennes fall var det hennes bm som sa, efter att kompisen beskrivit sina problem, att det var foglossning medan min bm som sagt var skickade mig till gyn, hur i hela världen hänger det här ihop? *fattar noll*
Finns det inga privatpraktiserande sjukgymnaster i närheten, som har avtal med landstinget?
Foglossningsdiagnos ställs nästan uteslutande på symtom, men det kan ju vara så att dina problem härstammar från flera olika saker. Vidare ska man ha i åtanke att TENS samt bälte inte fungerar hos alla.
Slutligen är det nog också så att det kanske eg inte spelar så stor roll om det är fogarna eller andra strukturer som smärtar hos dig ( eller kanske dessa tillsammans ) då man som sg inte kan göra så mycket åt det medan du är gravid.
Men givetvis ska man utesluta andra tänkbara orsaker, om nu anamnesen ger en oklar bild.