• Amathea

Vilka försäkringar bör man ha?

Vilka försäkringar bör man egentligen ha?
    Vi är gifta, ska flytta till våran bostadsrätt i december.
    Har inga barn än.. men förhoppningsvis kommer det snart

Vilka försäkringar bör man ha?
    Jag har hemförsäkring genom facket.
    Vi har varsin olycksfallsförsäkring och en drulle.
    Vi pensionssparar båda två.
    Bilar och djur är försäkrade.

Va bör man ha mer?
    Gruppliv? Låneskydd på huslånen sen?
    Det är ju en djungel, och jag vet knappt va hälften av försäkringarna används till

• Svar på tråden Vilka försäkringar bör man ha?
  • Pegasus

Jag skulle säga att ni iallafall ska ta något form av låneskydd på huslånen så att den som olyckligtvis blir kvar om det händer något kan bo kvar och att halva lånet avskrivs.

Annars har inte vi mycket mer än det....jo en tilläggsförsäkring på vår bostadsrätt har vi på högre belopp.

• Amathea

Pegasus:

ja.. tilläggsförsäkring på bostadsrätt är ju ett måste... de vet jag.
    Hemförsäkringen är beloppslös och ingår i min fackavgift.

va innebär grupplivsförsäkring då?

• Pegasus

Grupplivsförsäkring är väl till för företag...är inte riktigt säker. Titta just på både Trygghansas och Folksams hemsidor men hittar endast Gruppförsäkring på företagssidorna.

• Amathea

pegasus:

Det står som tillvalsförsäkring genom facket...
    men jag e så nollställd så jag förstår inte varför man ska ha en.
    Läste dessutom att det ingår en olycksfallsförsäkring genom facket.... slipper jag ju teckna en ny sen när vi flyttar (byter från Länsförsäkringar till Folksam när vi flyttar)

• Majsan70

Jag har via facket, jobbet samt en grupplivförsäkring där min sambo ingår. Sen har jag pensionsförsäkring och även en försäkring på lånen. Bil, barn, djurförsäkring, samt hemförsäkring.

• Pegasus

OK...har tittat på mitt facks hemsida och hittar även där ett tillval "gruppliv" och jag har mailat min kontakt och frågat vad det innebär så jag återkommer till dig snart med svar.

blev lite nyfiken och konfundersam själv....

• Amathea

Majsan70:

Då har du samma försäkringar som min gubbe.... han e oxå med i metall.
    Kompletterande gruppliv har vi båda två, men under tillägg står det gruppliv...

äh, får väl ringa folksam någon dag och fråga

• Majsan70

mm! Kom åp att jag är medlem i en föräkringsförening oxå. 98 spänn i månaden gör att jag får tillbaka ganska mycket på tandis, läkarbesök, glasögon o meduciner o sånt. Sen har jag en vanlig liv och olycksfallsföräkring med.

• Nika75

Om man reser mycket kan jag rekommendera er att teckna en reseförsäkring som gäller årsvis. Det är mycket mer prisvärt. Min pappa skaffade en genom Global (tror det heter så) och den kostar typ 200 kronor per år och ger samma skydd som de dyra reseförsäkringar som resebolagen vill pracka på en men som bara gäller en resa...

• Amathea

Nika75:

vi reser visserligen inte mycket.... VÄLDIGT lite tillochmed... men OM vi börjar resa ska jag tänka på det!
    Alla tips är bra utom dom riktigt dåliga

Svar på tråden Vilka försäkringar bör man ha?