• Bonanza

Lägenhet eller hus?

Den eviga frågan. Men inte för vissa! Vissa är så säkra på sitt val. Vissa bara VET att de ska bo i hus, för det är det bästa. Andra bara VET att de ska bo i lägenhet, för det är det bästa. Jag var en sån som VISSTE. Jag visste att jag ville bo i hus. Gärna bullerbyn, gärna landet, bara det var ett hus.

Men nu har vi kollat på hus i 1.5 år, och inte köpt något. Vi hittar alltid något fel. Alltid. Och kanske beror det på att vi omedvetet har insett att vi inte är redo för att köpa hus än?

Så idag tittade vi på en lägenhet som var perfekt. En fyra på 135 kvm, parkettgolv, öppen spis, balkong. På tredje våningen utan hiss. Men nära parker och stadens fina å. Nära centrum och tågstation för pendling till mitt jobb.

Och som jag ser det finns det hundratals anledningar till att bo i hus. Och hundratals anledningar till att bo i lägenhet.

Lägenhet:
    - Mindre buffert, mindre underhåll, mindre jobb, mindre krav. Mer tid till barnen, närmre centrum och roliga saker. Större än de hus vi har råd med. Enklare, man ringer hyresvärden om något går sönder. Man göra bara det man vill. Vi är ohändiga och lata och vill hellre gå på stan och på museum än vara i skogen. Vi är unga och vill inte riktigt binda upp oss för mycket.

Hus:
    - Ungarna kan springa lite som de vill i trädgården. De behöver inte mammas och pappas hjälp med att ta sig till kompisar. Charmigare. Passar vår bild av hur vi "ska bo" bättre. Känns "enklare" i och med att man inte alltid måste följa barnen överallt.

Kan ni säga vad ni tycker? Jag behöver främmande människors bestämda åsikter.

• Svar på tråden Lägenhet eller hus?
  • Mummy

Eller så har man som oss, ett bostadsrättsradhus med liten trädgård
    Vi trivs bra här och kommer nog inte flytta till hus som var tanken innan.
    Vi ansvarar för insidan av huset och föreningen för fasad och det yttre.

• Bonanza
    Mummy skrev 2009-05-04 21:33:41 följande:
    Eller så har man som oss, ett bostadsrättsradhus med liten trädgård Vi trivs bra här och kommer nog inte flytta till hus som var tanken innan. Vi ansvarar för insidan av huset och föreningen för fasad och det yttre.
    Så bor vi nu. Och tycker att det är ett mellanting. Inte tillräckligt centralt för att få fördelarna med stadsboende. Inte tillräckligt lantligt och husligt för att få den charmen.
  • Lorina

Det tog oss 5år innan vi hitta ett hus vi båda var nöjda med. Ha inte så bråttom.

5 barns mamma!!
  • Lilla Morran

Eftersom du skriver att ni är "lata och ohändiga" så låter det ju klart smidigare med hyreslägenhet... Ett hus kräver ju sitt arbete för att det ska se någorlunda fräscht och hemtrevligt ut... Om man inte har den ekonomiska möjligheten att hyra in folk till allt man vill ha gjort då...

Vi bygger hus just nu och är såna där som "vet" att vi vill bo i hus på landet. Men det gäller nog att göra som du redan gjort, ställa frågor som: Vad vill jag lägga min tid på? Gillar jag att påta i trädgården, renovera, bygga och pyssla? Hur mycket pengar kan jag tänka mig att lägga på mitt boende? Hur viktigt är det med egen uteplats? Vart kan jag tänka mig att bo?

Lycka till!

• The Man

Jag bodde mina första 20 år i hus med mina föräldrar. Därefter bodde jag i lägenhet i 15 år. Nu har jag bott i hus i 11 år, först ensam i ett eget litet hus med bara 4 rum och därefter, de senaste 9 åren, i en större villa med min hustru. För min del känns det i dagsläget helt otänkbart att bo i lägenhet!!!! Mitt hem är min borg, bokstavligt talat!

Att ha ett stort garage att samla "skrot i", en trädgård där man kan slå sig till ro med en bira i en utemöbel medan laxen prakar på kolgrillen, tappa upp nytt fräscht vatten i poolen i slutet av maj och sedan ligga där i 26 gradigt vatten o guppa, att kunna stå på egen gård och tvätta bilen i stället för att åka o hyra en tvätthall på macken medan andra bilägare står utanför o väntar på sin tur....

Visst, det finns nackdelar också....snöskottning, elräkningar, underhåll på ut- och insida.... fast det kan vara rätt kul också, om man kan göra lite själv!!!!Kan nästan bli som en extra hobby!!!

mina 2 cent...

• Bonanza

The Man skrev 2009-05-04 21:52:28 följande:

Jag bodde mina första 20 år i hus med mina föräldrar. Därefter bodde jag i lägenhet i 15 år. Nu har jag bott i hus i 11 år, först ensam i ett eget litet hus med bara 4 rum och därefter, de senaste 9 åren, i en större villa med min hustru. För min del känns det i dagsläget helt otänkbart att bo i lägenhet!!!! Mitt hem är min borg, bokstavligt talat! Att ha ett stort garage att samla "skrot i", en trädgård där man kan slå sig till ro med en bira i en utemöbel medan laxen prakar på kolgrillen, tappa upp nytt fräscht vatten i poolen i slutet av maj och sedan ligga där i 26 gradigt vatten o guppa, att kunna stå på egen gård och tvätta bilen i stället för att åka o hyra en tvätthall på macken medan andra bilägare står utanför o väntar på sin tur.... Visst, det finns nackdelar också....snöskottning, elräkningar, underhåll på ut- och insida.... fast det kan vara rätt kul också, om man kan göra lite själv!!!!Kan nästan bli som en extra hobby!!! mina 2 cent...
    Hus med pool har vi ändå inte råd med, tvätta bilen gör vi inte SÅ ofta, och grilla är inte så gott. Men visst, hus låter och verkar underbart. Men är vi för lata...? (Nej det vet ju inte du så klart. Jag funderar mest högt)
  • buffen

bo i lägenhet tills ni känner att det är dags och att ni vill flytta.... det verkar som att den lägenheten är perfekt för er i nuläget!

• Tecken

Jag har alltid bott i lägenhet - men alltid känt en längtan efter ett hus. Vore sååå skönt att slippa höra grannarna ovanför dansa tango, t ex. Och att få gril med kolgrill! Och rensa ogräs i ösregn - härligt!

• siamusen
    Bonanza skrev 2009-05-04 22:16:00 följande:
    The Man skrev 2009-05-04 21:52:28 följande:
    Hus med pool har vi ändå inte råd med, tvätta bilen gör vi inte SÅ ofta, och grilla är inte så gott. Men visst, hus låter och verkar underbart. Men är vi för lata...? (Nej det vet ju inte du så klart. Jag funderar mest högt)
    Ni kanske är för lata just nu? Men kanske inte i framtiden?

Maste ni absolut flytta nu eller gar det att vänta ett tag?

Vi var inte redo att flytta sa langt ut att vi kunde ha råd med ett stort hus med trädgard, pool etc, allt vi vill ha så för nu har vi lägenhet med trädgard och pool och slipper ta hand om det. Hade vi bott i hus just nu hade allt förfallit helt klart sa det är ett senare projekt.

Ni kanske ska vänta med hus nagra ar till?
  • Bonanza

Jag fattar verkligen inte den här fascinationen för att grilla. Det är gott typ tre gånger per år. Jag vill ha hus av en mängd anledningar, men grillning är inte precis något jag lägger på plussidan så att det väger över.

• Bonanza
    siamusen skrev 2009-05-04 22:21:37 följande:
    Ni kanske är för lata just nu? Men kanske inte i framtiden? Maste ni absolut flytta nu eller gar det att vänta ett tag? Vi var inte redo att flytta sa langt ut att vi kunde ha råd med ett stort hus med trädgard, pool etc, allt vi vill ha så för nu har vi lägenhet med trädgard och pool och slipper ta hand om det. Hade vi bott i hus just nu hade allt förfallit helt klart sa det är ett senare projekt. Ni kanske ska vänta med hus nagra ar till?
    Ja, det är väl kanske så att om en fem år är vi mer vuxna/mogna/har mer tid.
  • Mandi74

Jag trvis bra i lägenhet.. det är bekvämt. Går något sänder så ringer man vaktmästarn och så kommer han och fixar det. Man har (oftast) en vettig lekpark i närheten så man kan vara ute mycket utan att ägna all tid åt trädgårsdarbete.
    Man slipper måla om huset, fixa staketet, lägga om taket, jättedyra elräkningar på vintern när huset ska värmas upp.

Men samtidigt finns det en viss frihet med ett eget hus, fast den friheten anser jag att man kan få även om man bor i lägenehet.

En dag vill jag oxå ha hus, men den dagen känns långt borta just nu.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • siamusen
    Bonanza skrev 2009-05-04 22:22:43 följande:
    Ja, det är väl kanske så att om en fem år är vi mer vuxna/mogna/har mer tid.
    Ja, lite så tänker jag. När barnen är större och man har lite mer tid. Just nu hinner vi inte ens städa ( inte för att det gör sa mycket iofs) eller fixa hemma i lägenheten pga vilda barn. Hus behöver nog mer tillsyn.

Vet inte hur gamla dina barn är exakt men de är vâl ocksa rätt små?
  • Bonanza
    siamusen skrev 2009-05-04 22:25:26 följande:
    Ja, lite så tänker jag. När barnen är större och man har lite mer tid. Just nu hinner vi inte ens städa ( inte för att det gör sa mycket iofs) eller fixa hemma i lägenheten pga vilda barn. Hus behöver nog mer tillsyn. Vet inte hur gamla dina barn är exakt men de är vâl ocksa rätt små?
    4 och 1.5 år. Små med andra ord.
  • Tecken
    MammatillO skrev 2009-05-04 22:28:49 följande:
    www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/353535 , Mitt dröm hus och " granne" med mina föräldrar . *Drömmer*
    Åh, vad fint (förutom vissa ytskikt, men det kan ju lätt fixas till)! Och vad billigt, synd bara att det ligger i Boden.
  • MammatillO

fast det beror på vad man prioriterar också ;)

Jag vill vara nära familj och ha bra bussförbindelser och kunna ta mig snabbt in till stan utan bil och även då har nära till en större stad:)

Tecken skrev 2009-05-04 22:32:02 följande:
    Åh, vad fint (förutom vissa ytskikt, men det kan ju lätt fixas till)! Och vad billigt, synd bara att det ligger i Boden.
  • Ärla Minou

Ja någon bestämd åsikt kan du nog inte få av mig. Ska se vad jag kan prestera...

Jag har bott i lägenhet, en annan lägenhet, hus och nu lägenhet igen. Stor skillnad på lgh och lgh måste jag ju säga. Är inne på att fortsätta min lägenhetskarriär. Och kanske ha ett litet sommarhus så småningom. Bra med hus var ju just sådant du nämner. Man kan släppa barnen lite mer. Men vilken tid det tar att städa, reparera, sköta trädgård osv osv osv. Så jag kan känna att vi la en massa tid på det och inget på att vara en familj som gjorde saker tillsammans. Alltid skulle det planeras och fixas. Men nog hade jag en gedigen dröm att bo i ett härligt hus, att mina barn skulle vara uppväxta i ett villaområde med gemenskap och kompisar i husen runt omkring. Och jag var väldigt nöjd. Men hade för mycket att göra.

Nu när jag bor i lgh igen och har nära till tvättmaskin och torktumlare (i badrummet istället för i källaren), har allt på samma plan, kan ringa vaktis när det blir något fel på säg varmvattnet ochmed lätthet torkar barnkiss från ett slätt linoleumgolv istället för från trägolv som hunnit suga åt sig hälften innan man hinner fram med trasan så känner jag att det sett i backspegeln var jobbigt med huset. Balkong är trevligt. Tråkigt är att inte kunna släppa ut barnen. I gengäld hittar vi på saker allihopa istället dvs jag följer med när de leker. I parken eller på utflykt. Kompisar är bra men när barnen är små så behövs inte så mycket mer kompistid än den de får på dagis. Rätt nöjd med lgh alltså. Men önskar oh önskar att det var en lgh med sekelskiftesfönster, högt i tak och kakelugn/öppenspis...

Svar på tråden Lägenhet eller hus?