• Miss Maya

Låna ut kläder på dagis?

Vi är väldigt restriktiva med att ta/låna kläder av andra barn om det saknas kläder hos ett barn som kissat på sig/blivit blöt osv. Dels så är det många föräldrar som inte gillar det och dels så känns det lite fel tycker jag. I nödfall har vi dock gjort det.

Men det sorgliga är, att det är föräldrarna som inte tar med sig extra kläder till sina barn. Vi hade ett system där vi satte upp lappar på barnens lådor som visade att de behövde t ex extra kläder. Föräldrarna ignorerade det hela totalt. Det är extremt många föräldrar som skiter i detta. Jag vet inte hur de tänker riktigt. VILL de att deras barn ska frysa/inte ha torra kläder att ta på sig om något råkar hända?

• Miss Maya

På en av avdelningarna har de slutat helt med att ha extrakläder som förskolan bistår med. Föräldrarna struntade i att ta med kläder till barnen och sedan försvann extrakläderna. Det är inte hållbart i längden.

Jag skulle nog tycka det var okej att ett barn lånade mitt barns kläder, så länge jag fick tillbaka dem.

• Miss Maya

Ja det är ju det som är så tråkigt... Att kläder verkar ha en förmåga att "försvinna". Jag förstår mig inte på dessa oärliga nonchalanta föräldrar. Å andra sidan. Eftersom de inte tar med extra kläder till sina egna barn, så kanske de tycker det ger dem rätt att ta andras.

Och att de glömmer att lämna tillbaka, gång på gång på gång på gång det går jag inte på.

panzermensch skrev 2009-05-04 22:38:25 följande:
    Jag har sagt ifrån att INGEN rör våra extrakläder om de inte sätts på mina barn för de FÖRSVINNER! Min äldsta har förlorat minst 10 par mjukisar och även FINA byxor som jag lämnat för mormor ska kunna klä henne fint när hon hämtar och de ska ut så har fått nog! Tyvärr!
  • Miss Maya

Måste vara fruktansvärt många föräldrar som är sjukt glömska då. I typ flera månader t o m. Jag har slutat rättfärdiga detta med att det skulle vara "mänskligt".

Jen nifer skrev 2009-05-04 22:53:09 följande:

på vårat dagis har dom en hel drös med lånekläder, att glömma är mänskligt. Det är kläder som har glömts men ingen hämtat, barn som slutat osv osv. Toppen. Låna utav andra barns extrakläder kan va okej om man frågar först.
Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?