• Einstein

Låna ut kläder på dagis?

Bra fråga. Fast jag som vikarierande personal skulle inte annat än i värsta nödfall låna något annat barns kläder.

• Einstein
    Einstein skrev 2009-05-04 22:00:43 följande:
    Bra fråga. Fast jag som vikarierande personal skulle inte annat än i värsta nödfall låna något annat barns kläder.
    Jag skulle dock inte låta ett barn gå utan kläder, däremot skulle jag kolla med andra avdelningar först. Sedan skulle jag höra mig för med annan personal vilka som är lämpliga att låna av. Sedan om det handlade om att låna från ett äldre barn, så skulle jag kolla med det först.
  • Einstein
    Alexandra84 skrev 2009-05-04 22:01:08 följande:
    Nä men fy Jag skulle låna ut kläder direkt, och det av den anledningen att jag hoppas nån lånar ut kläder till mina barn om olyckan är framme. Stackars lilla tös, skulle hon då fått gå hem i blöta byxor om du inte ånat ut kläder? Tur att du var där
    Fast saken är ju den att föräldrarna sällan är där så man kan fråga dem. Skulle det råka stå en förälder till ett barn i samma storlek, så skulle jag självklart fråga om det var okej att låna.
  • Einstein

Anonym (Aningslös?) skrev 2009-05-04 22:07:17 följande:

Skönt att se att det är fler som tycker som jag! Kanske borde de fråga när barnet börjar på avdelningen om det är okej (vid nödfall) att låna ut kläder, för jag har aldrig förut sagt att det är okej eftersom jag trodde det var självklart! Allergier m.m. kan ju absolut vara ett problem, men även om min unge var allergisk skulle jag hellre tvätta brallorna själv dan efter med mitt eget tvättmedel än låta en liten (knappt tre år) sitta och gråta i blöta kläder! Imorgon ska jag fråga personalen om jag får GE dem en korg med extrakläder i olika storlekar... Vi är sannerligen inte rika, men vi handlar det mesta på Myrorna så det är ju inte mer än nån tia per byxa det handlar om för vår del...
    Jag tycker faktiskt att det är självklart att man frågar innan man lånar ut något som inte är ens eget. Därför är det jättebra om man talar om för personalen att det är okej att låna ens barns kläder vid behov. Vissa föräldrar är t ex överdrivet rädda om sina kläder och vissa är rädda för att de ska komma bort)
  • Einstein

Anonym (Aningslös?) skrev 2009-05-04 22:10:10 följande:

Undrar hur de barnen som har föräldrar som inte vill låna ut tänker...?
    Det räcker med att titta runt här på fl för att förstå hur de tänker! Mitt tidigare uttalande baserade jag på sådant som jag läst här!
  • Einstein
    Anonym skrev 2009-05-04 22:14:19 följande:
    Ja men om man är rädd om kläderna så tar man väl inte med dom till dagis
    Jo det gör man! Som sagt läs här på fl!
  • Einstein
    valkyrian skrev 2009-05-04 22:19:06 följande:
    Håller med dig TS, har sagt att det är OK också, alla Sagas kläder är ju märkta.... Har erbjudit dem lite av Sagas avlagda som extrakläder och samma med hennes blöjor när hon slutade med dem men de ville inte ha för då slutar föräldrarna att ta med eget sa de... Hmm...
    Det var ett fruktansvärt dåligt svar tycker jag! Det spelar ingen roll hur noga man ens är som förälder, ibland glömmer man eller så går det åt mer kläder än vad man räknat med. De som har med dåligt med kläder har inte med vare sig mer eller mindre för att förskolan har extrakläder. Det är ju barnen som får lida ju.
  • Einstein

Miss Maya skrev 2009-05-05 07:16:22 följande:

Måste vara fruktansvärt många föräldrar som är sjukt glömska då. I typ flera månader t o m. Jag har slutat rättfärdiga detta med att det skulle vara "mänskligt". Jen nifer skrev 2009-05-04 22:53:09 följande:
    Det är väldigt olika från förälder till förälder, men för de flesta så handlar det trots allt om mänsklig glömska. Fast jag vet också att det finns föräldrar som skiter i extrakläderna. Jag tror att de tror att förskolan har betydligt mer extrakläder än vad de har.
Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?