• Anonym

Gravid, använda handsprit?

Kan man dagligen använda handdesinfektion som gravid? T.ex alcogel85 och DAX desinficerande våtservetter? Kanske dum fråga.. Men det känns ju som att det borde sugas in i kroppen? Likaså, kan man använda det när man ammar?

• Svar på tråden Gravid, använda handsprit?
  • Anonym (Spöket)

Har spritat mig massor på jobbet under hela graviditeten, aldrig haft en tanke på att det skulle tas upp i kroppen i någon utsträckning som skulle kunna spela roll!

• SandraD

det måste väl gå.. låter ju konstigt om kroppen skulle suga in spriten i kroppen. Då skulle man ju springa runt och va "full" hela tiden

• Anonym (Spöket)

Det går ju skrönor om stora kirurger som fullkomligt dränkte sig i handsprit fram till den dag de fastnade i alkoholkontrollen hos trafikpolisen...men vad som är sanning av det får väl ingen veta...

• Anonym (Spöket)

Om man söker på ämnet hittar man visst studier som visat att handsprit tas upp i kroppen, men i väldigt låga och icke-toxiska doser. Undantaget kan vara barn, i synnerhet om de har icke-intakt hud.

Så vi gravida kan nog tryggt desinficera oss vidare!

• Anonym

Tycker jag har googlat men hittar inget..

• Anonym

Alltså det är inte bra för någon att använda handsprit varje dag. Det tar bort kroppens naturliga bakterier och det är inte bra.

• Anonym (herregud)

herregud vad man kan nojja sig för mycket när man är gravid, lev sunt och överkonsumera inget. Det enda stora nej nej är väl alkohol och nikotin. tänk på sjukpersonal skulle de sluta gå till sjukhuset för att de blev med barn för smittorisken eller för att de inte kan göra rent händerna.. klart det inte är farligt för barnet. du kanske får torra händer. ojoj...

• Maria Helena

Jag har pga av mitt jobb fått handsprita mig varje dag och jag var också lite rädd, men våran avdelningsläkaren tog reda på om man kan använda handsprit utan att det är farligt för fostret och det kan man. Det är så lite som tas upp via huden att det påverkar inte fostret.

• Anonym

Alltså det är konstigt att alltid något otrevligt folk ska hitta in till varenda tråd som finns på fl.. Sorgligt..

Tack för ditt svar Maria Helena. Då kan jag nog sprita dem varje dag.

• Anonym

Gud vilken bra fråga jag har precis undrat samma sak! Jag jobbar också i sjukvården och spritar mig jätteofta, har precis fått missfall och det är ju lätt att leta fel som man har gjort.

Men det borde inte vara farligt eftersom så många kvinnor jobbar i vården och spritar sig flera ggr i timmen.

• EmeKi

Det är verkligen ingen dum fråga, har precis som du fått mf tidigare och mindes att jag spritat mig. Så jag och killen googlade det nu för även han var osäker nu när jag är gravid igen! Som sagt, otrevliga människor finns det gått om, bara att ignorera så slutar de nog när de hittat ngt vettigare att göra i sina liv. Ha en fin kväll !

Svar på tråden Gravid, använda handsprit?