• Lobro

Fler som får huvudvärk av amningen?

Tror jag blir tokig snart av denna jäkla huvudvärk som dyker upp väldigt ofta nuförtiden! Min dotter är snart 3 veckor och det började efter hon föddes så det måste bero på amningen?!
    Är det bara att dricka vatten eller finns det nått annat man kan göra?? Fler som får huvudvärk av amningen?

• Svar på tråden Fler som får huvudvärk av amningen?
  • saran

Låter ju som vätskebrist, det går ju åt enorma mängder vätska (och näring i övrigt förstås, mer än vad man kanske tror) vid amning. Annars, du har inte fått högre blodtryck under graviditeten?

• kixan

Oftast så beror det på att man dricker för lite, det går åt mycket mer vätska när man ammar än vanligt. Börja med att alltid ha en flaska vatten i närheten när du ammar så kan du dricka under tiden och försöka fylla på regelbundet.
    Man kan även få återkommande huvudvärk som en biverkning av EDA om du tog det under förlossningen, men amningen är mest troligt "boven".

• Strumpan08

Jag har också fått det rätt ofta nuförtiden. Det är väl bara att komma ihåg att dricka mycket och låta bli att dricka kaffe som är vätskedrivande. (fast jag skulle inte överleva utan mitt kaffe ändå..)

• Lobro

Ja det är väl vätskebrist.. jag hade varken högt blodtryck eller tog EDA. Jag dricker ju mycket kaffe och är ganska dålig på vattenintaget. Ammar ganska ofta dessutom så inte så konstigt då kanske.. bara att hinka i sig massa vatten då!!!

• Brevdruvan

kan även vara från spänningen i nacke och axlar om du sitter fel när du ammar...

• LabLover

Man kan även få huvudvärk av hormonerna! Det hade jag och det blev inte bättre förrän jag slutade amma. Var hos läkare för att diskutera vad jag kunde ta för läkemedel men blev rekommenderad att;

1. fortsätta ta alvedon + koffein
    2. kombinera alvedon + ipren

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
Svar på tråden Fler som får huvudvärk av amningen?